טיפולים בוורידים בולטים ברגליים

(0)
לדרג

מעבר לחזות הלא אסתטית, ורידים בולטים ברגליים עלולים לגרום לבעיות רפואיות רבות - מבצקת ועד דלקת

מאת: ד"ר ראבי עיסאם וד"ר מיכאל שוחט

רבים מאיתנו סובלים מבעיה אסתטית נפוצה. בעיה זו מתבטאת אצל אנשים עם ורידים בולטים ברגלים, בצבעים כחולים ואדומים אשר משווים לרגל מראה של מפה טופוגרפית. לכאורה אנחנו אומרים, הבעיה היא אסתטית ואינה במקום כה בולט כמו הפנים. אולם, מלבד הבעיה האסתטית, הכרוכה למשל, בבושה ללכת עם רגלים חשופות, לעיתים הבעיה יכולה לחרוג מן התחום האסתטי ולטמון בחובה גם סכנות רפואיות עתידיות.

מחלת ורידים שטחיים בגפיים היא בעיה שכיחה בעיקר בקרב נשים. הליקוי מתבטא בהופעת ורידים בולטים בצורת נימים או דליות גדולות, או שתי התופעות יחד. בראש ובראשונה, מדובר בבעיה אסתטית - רגל מלאה בדליות ובורידים בולטים, בדרך-כלל היא אינה דבר יפה. במקרים מסוימים ייתכנו גם בעיות רפואיות וסימפטומים המתבטאים בכאבים, הרגשת כבדות, בצקת, דלקת בורידים, שינוי בצבע העור והופעת כאבים כרוניים, פקקת ודימום. הסיבוכים הללו יכולים להופיע בחלקם ולעיתים אפילו כולם יחד; לכן אסור לזלזל בבעיה זאת ויש להתייעץ עם רופא מומחה ולטפל לפני הופעת הסיבוכים.

טיפול בבעיות ורידיות

^^טיפול שמרני^^

יש להימנע מעמידה וישיבה ממושכות מהבוקר. בנוסף, חשוב לגרוב גרביים אלסטיות מותאמות באופן אישי מבחינת הלחץ והגובה על פי המלצת רופא מומחה. הגרביים האלסטיות לא מעלימות את הורידים הבולטים, אך הן מיועדות למניעת החמרת המצב ומניעת סיפטומים וסיבוכים שונים.

^^ניתוח^^

מיועד לטיפול בדליות. בניתוח מסירים את הדליות ולפי הצורך אפילו ורידים ראשיים כאשר הם מקור הבעיה. לכן, לפני ניתוח יש לאתר את מקור הבעיה בצורה מדויקת, כדי לתכנן את הניתוח ולבצעו בצורה אידיאלית, על-מנת לפתור את הבעיה בשלמותה ולהפחית את אחוז חזרתה למינימום. את הניתוח ניתן לבצע בצורה קונבנציונאלית המבוססת על שליפת הורידים החולים על ידי ביצוע חתכים מעליהם. שיטה ניתוחית אחרת היא באמצעות הכנסת סיבי לייזר לוריד ראשי (במידה והוא חולה), צריבתו מבפנים וסתימתו. שיטה זו אינה מתאימה לטיפול בדליות מפוזרות שאותן יש לשלוף בחתכים נפרדים או לטפל בסקלרותרפיה (הזרקות).

^^טיפול סקלרותרפי (מטרש)^^

טיפול חדשני יחסית המיועד לטיפול בדליות גדולות ואפילו בורידים ראשיים חולים. הטיפול נעשה על ידי הזרקת חומר מטרש (עשוי בצורת קצף) הגורם לסתימת הורידים החולים, וכך הם מצטמקים ונעלמים. יתרונות הטיפול: אין צורך בהרדמה או בחתכים, הטיפול פשוט, אורך זמן קצר ולאחריו ממשיכים באורח חיים רגיל ברוב המקרים. אולם, היתרון הגדול ביותר הוא ששיטה זו מאפשרת טיפול בכל הדליות, בורידים ראשיים וכן בדליות פנימיות שאותן ניתן "לפספס" בניתוח קונבנציונאלי או לייזר.

משתחררים מהנימים

ניתן לטפל גם בנימים שהם בעיקר גורמים להפרעה אסתטית. יש לציין שהנימים לא נעלמים מייד וצריך לרוב פרק זמן של שבועות ואפילו 3-2 חודשים עד להבחנה בתוצאות.

^^הטיפול בנימים נעשה בשתי שיטות:^^

1. סקלרותרפיה (הזרקות) - בשיטה זאת מחדירים חומר מטרש על ידי מחט עדינה מאוד לתוך הורידים וגורמים לסתימתם והעלמתם. היתרון בשיטה הוא שניתן לטפל בכל סוגי הנימים וגם בורידים "הכחולים" הנמצאים בשכבה יותר עמוקה.

2. לייזר - שיטה המבוססת על סתימת הוריד באנרגית לייזר עד להיעלמותו. חסרון שיטה זאת שהיא מוגבלת לנימים בגודל ועומק מסוימים.

ד"ר ראבי עיסאם הוא מומחה לכירורגיה כללית וכלי דם בכללית אסתטיקה, וד"ר מיכאל שוחט הוא מומחה לרפואת עור בכללית אסתטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום ורידים וכלי דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום