יחסי מין בזמן הריון

(0)
לדרג

באיזו מידה משפיע ההריון על המין?הספר "סקס לא מה שחשבת" מתאר מה נשתנה בחדר המיטות בתשעה חודשים

מאת: ד"ר צחי בן ציון

לגבר יש הורמון אחד ששולט במין - טסטוסטרון, בעוד בגוף האישה קיימים שלושה הורמוני מין: פרוגסטרון, אסטרוגן וטסטוסטרון, ולכל הורמון יש תתי-הורמונים, כך שאישה 'מסובכת' הרבה יותר מבחינה הורמונלית מגבר. לגבר יש כמעט אותה הפרשה מדי יום, מגיל ההתבגרות ועד לזקנה. אצל האישה, לעומת זאת, ישנם שינויים רבים מיום ליום.

השינויים ההורמונליים

השיא של אי היציבות הזו מגיע בתקופת ההריון. בעת הריון משתנה גוף האישה, אין זה סוד - השינויים גלויים לעין. מה שידוע פחות הם השינויים שחלים במוח. הורמוני המין מביאים לשינוי בהתנהגות המינית של האישה ההרה. השינויים ההורמונליים גדולים, ואליהם מתווספת השפעת העוב??ר המתהווה, שגם לו יש צרכים ורצונות משלו, הוא גדל וזז, בועט ומתהפך, ובנוסף יש הפרשות שונות.

קשה ל?צ?פות אם כל הגעש הזה יפגע בחשק המיני של האישה ההרה, או להפך - יגביר אותו. אולם, אם לפני ההריון יחסי המין היו מוצלחים, יש סיכוי סביר שבזמן ההריון, שהוא מעין תקופת משבר, הסקס ימשיך להיות טוב. גורם נוסף אשר משפיע על הקשר המיני בעת ההריון הוא האופן בו תופסים הגבר והאישה את הנשיות שלה ואת השינויים במבנה גופה. ישנם גברים שמאוד נמשכים למבנה הגוף ההריוני, ואפשר למצוא אתרי פורנו אשר מציגים נשים הרות בעירום המככבות בסרטים פורנוגרפיים. במבנה הגוף של האישה ההרה יש משהו אסתטי ומושך מאוד. אולם, ישנם גברים שמוצאים בהריון משהו דוחה.

המלצת הרופא

נשים רבות מדווחות על עלייה גדולה בחשק המיני בזמן ההריון, ועל כך שהן מרגישות הרבה יותר נשיות ומחוברות אל גופן. אם האישה בריאה, הגבר בריא וההריון מתפתח כשורה, אין סיבה להימנע מקיום יחסי מין בתקופת ההריון. כמובן, שאם מופיע דימום או כל תופעה חריגה אחרת אחרי קיום יחסים, כדאי מאוד להיוועץ ברופא. ישנן נשים שחוששות או מתביישות, משום מה, להביא עניין כזה בפני רופא המשפחה או הגינקולוג, אך זו שאלה לגיטימית ומקובלת.

אם מדובר בהריון בסיכון (בעיות כמו אי ספיקה צווארית, הפלות קודמות, דימומים מרובים או שליית פתח), בדרך כלל הרופא ימליץ לאישה להימנע מיחסי מין, בעיקר בשליש הראשון של ההריון. גם אז, כדאי לזכור, המלצה להימנע מיחסי מין מכוונת ליחסי מין נרתיקיים, למעט מקרים נדירים, כאשר מומלץ שהאישה לא תגיע לאורגזמה. בעת אורגזמה, במיוחד אם היא חזקה, הגוף מגיב בהתכווצויות ובעלייה בדופק, בלחץ הדם ובקצב הנשימה.

יש החוששים מזיהום תוך רחמי שייגרם מקיום יחסי מין בזמן ההריון. אם האישה והגבר בריאים, בדרך כלל שום נזק לא ייגרם. יש לזכור שהעובר מוגן לו מאחורי קיר מגן ומעין פקק הסוגר את הרחם. יחד עם זאת, אם לגבר יש זיהום כלשהו בשופכה או בדרכי השתן, או לאישה יש זיהום באזורים המדוברים, הפרשות או תסמיני דלקת, יחסי מין עלולים להחמיר את הזיהום או לגרום לסיבוכים מיותרים. במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם רופא קודם שמקיימים שוב יחסי מין.

הידברות

גם בתקופת ההריון יכול להיות פער בחשק המיני של הגבר והאישה, זהה או הפוך לפער שהיה קיים לפני ההריון. מילת המפתח היא הידברות; כדאי לנסות להגיע לעמק השווה, ולפעמים מומלץ לבני-הזוג לרדת מהרעיון שמוכרחים ליהנות מסקס יחד. אין שום רע אם עושים את זה בתורות - הפעם רק היא תפנק אותו, ובפעם הבאה הוא יפנק אותה.

לא מעט זוגות שנקלעו לבעיות בחיי הנישואים, מקווים שהריון יפתור הכל, אך דווקא ההתמודדות שמביאים ההריון והלידה עלולה להגביר ולהעצים בעיות שהיו קיימות עוד קודם. לזוגות שהחלו לצוץ אצלם בעיות בעקבות ההריון, והמתח ביניהם גואה, מומלץ לגשת לטיפול. לפעמים בסדרה קצרה של פגישות אפשר ליישר את ההדורים בזוגיות; ובנוסף, לפתור את הבעיות המיניות שהופיעו בעקבות ההריון.

מתוך: "סקס - לא מה שחשבת", ד"ר יצחק (צחי) בן-ציון, הוצאת אורנית, 192 עמ'.

ד"ר צחי בן ציון הוא סגן-מנהל המרכז הרפואי סורוקה, מנהל המרפאה לתפקוד זוגי ומיני, פסיכיאטר, סקסולוג ומחבר הספר "סקס - לא מה שחשבת" בהוצאת אורנית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום