איך נשמור על התינוק שלנו?

(0)
לדרג

במיטה, באמבטיה, בעת אכילה ובזמן נסיעה ברכב - לרגל שבוע בטיחות הילד, כל אמצעי הזהירות שחשובים לבריאות הילדים

מאת: ד"ר עירית ברגר

לידת תינוק מלווה במגוון תקוות, חששות ובעיקר הכנות במהלך ההריון ולאחר הלידה. מרבית ההורים מקפידים לבצע אינסוף בדיקות במהלך הריון, מקדישים זמן ומחשבה ליצירת סביבה חמה, נעימה ויפה לתינוק, אך אין לשכוח כי ישנה חשיבות רבה ליצירת סביבה בטוחה לתינוק החדש. בשנת החיים הראשונה אורבות לתינוק סכנות רבות הן בבית והן ברכב. קיימות דרכים רבות לצמצם את הסיכון לפגיעה בתינוק. הערכות מוקדמת ותשומת לב לפרטים יכולות להציל חיים.

לרגל שבוע בטיחות הילד שחל בין התאריכים 29-25 במאי, להלן המלצות לאמצעי זהירות בבית ומחוצה לו:

בבית

^^החתלת התינוק^^

מומלץ לחתל את התינוק על גבי שידה או משטח ישר אחר שיאפשר גישה נוחה לתינוק. אורכו של משטח החתלה הוא לפחות כאורכו של התינוק; רצוי לרפד את המשטח ולהשתמש במגן ראש. יש לדאוג לשים במרוכז את הציוד ההכרחי להחתלת התינוק בהישג יד ואין להסיר יד מהתינוק במהלך ההחתלה.

^^שינה^^

יש לוודא כי המרווח בין השלבים במיטת התינוק או בלול אינו מאפשר הכנסת ראשו של התינוק. הרווח בין סורגי המיטה צריך להיות בין 2-7 ס"מ. על המזרן להיות ממוקם בשלב המתאים לגודלו וגילו של התינוק. דאגו תמיד לסגור ולחזק את מעקה המיטה. יש להקפיד על החומר ממנו עשויה המיטה והציפוי על מנת למנוע הרעלה או בליעת שבבי עץ. קיימים גם כיסויים המונעים את נשיכת סורגי המיטה. כמו-כן, יש להסיר כריות, שמיכות, צעצועים ומוצרים רכים אחרים ממיטתו.

^^רחצה באמבט^^

יש להקפיד על טמפרטורת המים. רצוי לכוון את התרמוסטט של דוד המים החמים לטמפרטורה שלא תעלה על 49 מעלות צלזיוס. בעת חימום חדר התינוק יש להרחיק את התינוק ממקורות חום ואש ומגורמים דליקים. כוויות עלולות להיגרם גם מנוזלים חמים אחרים, ולכן הקפידו לא לשתות משקאות חמים בשעה שאתם מחזיקים את התינוק.

^^אכילה^^

כדי למנוע חנק כתוצאה מבליעת מזון, יש להשגיח על הילד בזמן האכילה ולהאכילו במזון מתאים לגילו.

^^חומרים מסוכנים^^

יש לסגור מגירות ודלתות של ארונות המכילים חומרים מסוכנים באמצעות מנגנוני נעילה ייעודיים.

^^משחקים וצעצועים^^

כדי למנוע חנק כתוצאה מחפצים, יש להרחיק את הילד מצעצועים וכל חפץ אחר שאינו מותאם לגילו ואשר ביכולתו לחסום את דרכי הנשימה שלו. יש לקנות צעצועים בחנויות מוכרות ולוודא שהם נושאים תו תקן. כמו-כן, יש להתאים את הצעצוע לגיל הילד. צעצועים שנשברו או נסדקו עדיף לזרוק, מכיוון שחלקי צעצועים עלולים לגרום לפציעה או לחנק. בנוסף, בלונים, אריזות ושקיות מסוכנים שבעתיים במקרה של בליעה ועלולים לגרום לחנק במקרה שיכסו את ראש התינוק.

^^השגחה^^

אין להשאיר תינוקות או ילדים קטנים ללא השגחה של מבוגר.

ברכב

אמצעי הבטיחות העיקרי המשמש לשמירה על ילדים בעת הנסיעה ברכב הוא מושב בטיחות המותאם לגיל הילד. על פי פרסומי ארגון "בטרם", הערכות שבוצעו בארצות הברית מראות כי מושבי הבטיחות הקטינו את מקרי תמותת תינוקות עד גיל שנה ב-70%. עד גיל שנה מומלץ להושיב את התינוק בעת הנסיעה בתנוחת שכיבה למחצה כשפניו במהופך לכיוון הנסיעה. באופן זה, כל גופו של התינוק נתמך במושב וראשו אינו נע קדימה בעת בלימת הרכב. תינוק בן שנה שמשקלו נמוך מ-9 ק"ג יש להמשיך ולהושיב כשפניו נגד כיוון הנסיעה. אין להושיב תינוק במושב הקדמי ברכב, כשלפניו מותקנת כרית אוויר. חשוב לבדוק האם מושב הבטיחות עומד בתקן הישראלי.

מניעת מוות עריסה

הסיבות למוות בעריסה המתרחש במהלך השנה הראשונה אינן ידועות, אולם מחקרים שונים הוכיחו כי ניתן להוריד את הסיכון על ידי נקיטה באמצעים פשוטים. מחקרים שונים הצביעו על ירידה ניכרת בשיעור תמותת תינוקות אשר הושכבו על הגב בזמן השינה. כמו-כן, יש לדאוג כי מזרן המיטה יהיה קשיח, המיטה צריכה להיות ריקה מעצמים שונים העלולים לגרום לחנק. אין לישון עם התינוק באותה מיטה ומומלץ מאוד לתת לתינוק מוצץ בזמן השינה (יש הטוענים כי יש לבסס את ההנקה בטרם ניתן המוצץ לתינוק). חשוב לציין, כי עישון במהלך ההריון ולאחר הלידה מגביר משמעותית את שכיחות מקרי המוות בעריסה בקרב הורים מעשנים.

חשוב מאוד לנקוט בכל אמצעי הזהירות, אולם אין לשכוח כי תאונות עלולות להתרחש למרות הכול; ולכן כדאי להיות מוכנים ולדעת כיצד יש לנהוג ולהתמודד עם המצבים שונים. ניתן למנוע נזקים בלתי הפיכים על ידי מתן סיוע מהיר ונכון. על מנת ללמוד כיצד תוכלו להציל את חייו של תינוקכם מומלץ בחום לכל הורה או מטפל לעבור קורס החייאה מסודר.

ד"ר עירית ברגר היא רופאה בכירה במחלקת ילודים ופגים, בי"ח "ליס" ליולדות.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום