על סגולותיו של תפוח אדמה

(0)
לדרג

המאכל המזוהה ביותר במדורות ל"ג בעומר עשיר בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. לקראת החג - הכול על תפוח אדמה

מאת: בלה רוטשטיין

בל"ג בעומר המוני חוגגים יוצאים להבעיר מדורות ברחבי הארץ. כידוע, אחד המנהגים האהובים הוא להניח תפוחי אדמה בתוך המדורה ולאכול אותם חמים ישר מהאש. תפוחי אדמה נמצאים בשוק בכל עונות השנה - באביב ובסתיו מגידולים טריים, ובשאר העונות מקירור. ניתן לעבד תפוחי אדמה במגוון רחב של צורות בישול, אולם מומלץ לבחור תפוח אדמה מתאים לכל מטרה: תפוחי אדמה שבשרם לבן הם קמחיים יותר, ועל כן מתאימים במיוחד להכנת פירה. לעומתם, תפוחי אדמה שבשרם צהוב מתפוררים פחות ומשחירים פחות, ועל כן מתאימים לצ'יפס, לבישול בקליפה, לסלט ועוד.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

עשירים בויטמינים

תפוח אדמה עשיר בפחמימות מורכבות שאינן מכבידות על הקיבה. בנוסף, הוא עשיר בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. יתרון של תפוח האדמה לבעלי יתר לחץ דם הוא תכולת הנתרן הנמוכה בו. בנוסף, בתפוחי אדמה כמות גדולה של אשלגן. אשלגן הוא מינרל חיוני שאינו מיוצר בגוף, מקורותיו העיקריים הם ירקות ופירות. צריכת אשלגן מומלצת למבוגר היא 4,700 מ"ג ליום. תפוח אדמה אחד (כ-175 גר') מכיל 20% מצריכה מומלצת זו. האשלגן חיוני לוויסות פעילות השרירים והעצבים, למטבוליזם הפחמימות, לתפקוד הלב ולמניעת הידלדלות העצם. תזונה עשירה באשלגן מפחיתה סיכון ליתר לחץ דם, שבץ, אוסטופורוזיס ואבנים בכליות, אלא אם כן יש מגבלה רפואית המחייבת הגבלת אשלגן, כגון מחלות כליה למיניהן.

תפוחי אדמה עשירים גם בויטמין C. ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים הנחוץ לתפקוד המוח ולהפקת אנרגיה מן השומן, שאינו מיוצר על-ידי גוף האדם. הוא משמש נוגד חמצון יעיל המגן על מולקולות בגופנו מנזקי חמצון, וכן משפר במעי את ספיגת הברזל ממזון צמחי. תזונה עשירה בויטמין C תורמת להגנה מפני מחלות לב וכלי דם וקטראקט (התעכרות עדשת העין). תזונה מספקת של הויטמין עשויה גם לתרום למניעת סיבוכי הסוכרת ולתרום להגנה מפני סרטן השד, המעי הגס, הוושט והקיבה. צריכת ויטמין C מומלצת למבוגרים היא 75-90מ"ג ליום. תפוח אדמה בינוני אחד מכיל 23% אחוז מהצריכה היומית המומלצת למבוגר.

בלה רוטשטיין היא דיאטנית קלינית ויועצת לדיאטה קלאב - קבוצות תמיכה להרזיה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום