נגיף דלקת הכבד: המגפה "השקטה"

(0)
לדרג

נגיף ההפטיטיס C מקונן בגופם של רבים מהאנשים מבלי שהם מודעים לקיומו. לרגל יום המודעות, דוקטורס מפר "השקט"

מאת: מערכת zap doctors

דלקת כבד נגיפית C נחשבת ל"מגפה השקטה", מכיוון שתסמיניה מתפתחים בפחות ממחצית מהאנשים הנגועים. למעשה, רק כ-30% מהחולים הנגועים בנגיף HCV יודעים כי הם נושאים את הזיהום. קיימים זנים שונים של נגיף דלקת הכבד. הזנים B ו-C נחשבים לזנים הקשים ביותר הפוגעים במספר הרב ביותר של אנשים, והינם בעלי פוטנציאל לנזק ארוך טווח.

ישנם גורמי סיכון שונים לדלקת כבד נגיפית C: קבלת תוצרי דם בעירוי לפני שנת 1992, הזרקת סמים תוך ורידית או צריכת סמים בהסנפה (זאת, משום שצרכני סמים נוטים לחלוק ביניהם את המחטים, אשר עלולות להיות מזוהמות בדם הנגוע בנגיף. 60%-80% מכל המשתמשים בסמים בהזרקה תוך-ורידית נגועים בנגיף HCV), עשיית קעקועים ופירסינג - הזיהום עלול לעבור מאדם אחד למשנהו בהעדר הקפדה על שימוש חד-פעמי במכשור (חלקיקי דם מיקרוסקופיים עלולים להישאר בצבע ובמחטים שנעשה בהם שימוש בכל סוג של פעולה).

על אף שדלקת כבד נגיפית אינה מועברת בנקל בעת מגע מיני, יש קשר בין התנהגות מינית בסיכון גבוה לבין עלייה בסיכון להידבק בנגיף HCV. ריבוי בני או בנות זוג, היעדר שימוש ראוי באמצעי מניעה, מגע מיני הגורם לפציעה ולחשיפת כלי-דם וכד' עלולים להוות גורם סיכון להידבקות בנגיף. ואף כל חשיפה להליך פולשני ללא הקפדה על חוקי החיטוי המתחייבים מהווה גורם סיכון.

לשם אבחון המחלה נדרשות, במסגרת לקיחת דגימת דם באופן הרגיל, הן בדיקות דם כלליות לשיקוף מצב הכבד והן בדיקות דם סגוליות (ספיציפיות) לנוכחות וירוס ההפטיטיס C. ביצוע הבדיקות הנ"ל הינו פשוט יחסית ודורש בעיקר מודעות.

השפעות הנגיף

פרופ' זיו בן ארי, מנהלת יחידת מושתלי כבד בביה"ח בלינסון, חושפת את מימדי המחלה: "בישראל ישנם כ-70 אלף חולים שנדבקו בנגיף ההפטיטיס C. דרכי ההדבקה בנגיף כוללות מתן של עירוי דם, יחסי מין לא מוגנים, וכן במהלך הלידה, כאשר האם מעבירה את הנגיף לילוד. יש לציין כי כל מנות הדם נבדקות לנוכחות הנגיף החל משנת 1992".

פרופ' בן ארי מדגישה כי אין חיסון כנגד נגיף ההפטיטיס C, ובנוסף מעלה נתון מעורר דאגה לפיו כ-80% מהנחשפים לנגיף יפתחו מחלת כבד כרונית על רקע הנגיף. בנוסף, "כ-20%-30% יפתחו במשך השנים (במהלך איטי של 20-30 שנה) כשל כבדי, וכ-5% עלולים לסבול מסרטן ראשוני של הכבד. במקרים נדירים יחסית הפגיעה הכבדית מחייבת אף השתלת כבד".

פרופ' בן ארי מציינת כי קיים טיפול אנטי נגיפי בחולים עם דלקת כבד פעילה על רקע נגיף ההפטיטיס C, הכולל פג-אינטרפרון (זריקות תת עוריות אחד לשבוע) וריבוירין בטבליות יומיות למשך חצי שנה עד שנה, כתלות בסוג המדויק של הנגיף ובגורמים נוספים.

יום המודעות הבינלאומי להפטיטיס C חל היום (19 במאי).

המידע בכתבה - באדיבות חברת "שרינג פלאו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה
פורום סרטן הכבד
פורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום