רפואה מונעת: בדיקות לאיתור סרטן

(0)
לדרג

בדיקות סקר לגילוי מחלות בכלל וסרטן בפרט הן מצילות חיים. נשאלת השאלה מדוע אנחנו לא ממהרים להיבדק. תחקיר

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו נוהגים לדקלם מדי פעם משפטים מבלי לנסות להבין את משמעותם העמוקה. כזה הוא המשפט: 'מה שלא יודעים - לא כואב'. ואולם הכלל הפופולארי הזה לא חל על מחלות ובעיות בכלל, וסרטן בפרט. בהקשר של סרטן, ככל שמגלים מוקדם יותר את המחלה, כך סיכויי התמותה ממנה נמוכים יותר. בשנים האחרונות עלתה המודעות לחשיבות הבדיקות לגילוי מחלת הסרטן מגיל 40 ומעלה, ואף על פי כן מרבית הציבור אינו ממהר להיבדק.

בדיקה אישית

"רבים חרדים מתוצאות הבדיקות, מגילוי המחלה, ומחוסר הנעימות הקשורה בבדיקות עצמן", מסביר ד"ר מרדכי מושקט מהאגף לרפואה פנימית והיחידה לפרמקולוגיה קלינית בביה"ח האוניברסיטאי של הדסה, ירושלים, את הסיבות להימנעות מבדיקות רפואיות. "אחרים לא מעוניינים 'לחפש צרות', כלומר לחפש מחלות כשאין סימפטומים או בעיות בריאות בולטות". דוקטורס מפרסם כאן לראשונה על הקמתו של מרכז חדש בהדסה לייעוץ לבדיקות תקופתיות, כולל בדיקות לאיתור סרטן. המרכז יותאם באופן אישי לכל פונה, כולל ייעוץ גנטי במידת הצורך - בהתאם לגורמי הסיכון של הפונה וההיסטוריה המשפחתית (זאת, בנוסף לבדיקות הסקר הרגילות).

לבדיקות גנטיות יש היבטים שונים; "לכאורה, אין לנו השפעה על הסיכון לחלות במחלה שנקבעה על ידי התורשה שלנו", אומר ד"ר מושקט. "אולם זיהוי אוכלוסייה בסיכון (למשל כשיש מקרים רבים של ממאירויות במשפחה) מאפשר לנו לדעת מי מצוי בסיכון גבוה למחלה, וזאת בגלל המטען הגנטי שלו. על ידי הזיהוי, ניתן להתאים לו בדיקות סקר תכופות יותר או טיפול מונע, ובכך למנוע או לגלות את המחלה בשלביה הראשוניים". לפי ד"ר מושקט, חשוב להגביל בדיקות גנטיות לקבוצות מסוימות (אוכלוסיית סיכון), ולהתייעץ בגנטיקאי רפואי במידת הצורך.

פרופיל גנטי

ואם עד עתה לא השתכנעתם מדוע חשוב להיבדק, כדאי שתקראו בעיון את הנתונים שמציג פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז למניעת סרטן במרכז הרפואי ת"א: "בעשור הראשון של המילניום, התמותה ממחלת הסרטן היא במקום הראשון, אפילו יותר ממחלת לב. בישראל מתגלים כ-15 אלף מקרים חדשים בכל שנה, וכ-7,500 נפטרים ממחלה זאת. עם זאת, ניתן למנוע את מחלת הסרטן בערך ב-50% מן המקרים, וזאת באמצעות בדיקות לגילוי מוקדם ושינוי באורחות החיים".

פרופ' ארבר מפרט את חשיבותה של הרפואה המונעת: "מגיל 40 מומלץ לעשות בדיקה מקיפה של תשעת הסרטנים השכיחים ביותר: עור, חלל הפה, שד, ריאה, מערכת מין גברית, מערכת מין נשית, ערמונית, מעי גס וחלחולת ובלוטת המגן. כמו-כן, חשוב להקפיד על אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית והימנעות מוחלטת מעישון".

הגורמים למחלה, כמו תמיד, הם תורשה וסביבה. "התורשה היא גורם מאד משמעותי, אך אין ביכולתנו לעשות דבר בעניינה. יחד עם זאת, יש בידינו כדי להשפיע רבות על אורח חיים בריא", מציין פרופ' ארבר. "תוך מספר שנים תהיה אפשרות לעשות פרופיל גנטי על-ידי טביעת אצבעות של DNA, ובכך לאבחן מהן המחלות שהמטופל חשוף אליהן בהווה או בעתיד".

שלב טרום-סרטני

על אף חשיבותן הכוללת של הבדיקות, צריך לדעת מי מהן חיונית במיוחד. מניעה של סרטן המעי הגס היא דוגמא בולטת: "בדיקות הסקר הקיימות לנבדקים ללא גורמי סיכון מיוחדים הן בדיקת דם סמוי בצואה (שמומלץ לבצעה כל שנה מעל גיל 50) ובדיקות קולונוסקופיה של מערכת העיכול התחתונה (שמומלץ לבצען כל מספר שנים)", מדגיש ד"ר מושקט. "בדיקות אלה יכולות לסייע לזהות נבדקים עם סיכון גבוה לתהליכים טרום סרטניים, כגון פוליפים במעי, שעלולים להפוך בעתיד לגידולים ממאירים.

"מטרת הבדיקה היא לגלות את הנגע במעי (פוליפ שיכול לגרום למחלה ממארת) בשלב טרום-סרטני. לפוליפ לוקח מספר שנים עד שהוא הופך לגידול ממאיר; זהו זמן ממושך, במהלכו ניתן לטפל ולמנוע סיבוכים בשלב מאוחר יותר. אם מוצאים פוליפ, כורתים אותו במהלך הבדיקה ובכך חוסכים בדיקות וטיפולים קשים יותר בעתיד, שהיו נדרשים אם המחלה הייתה מתפתחת ומאובחנת רק בשלבים מתקדמים יותר".

בדיקות נוספות, שנועדו לזהות מי מצוי בסיכון גבוה למחלות, הן ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד, ומשטח pap למניעת סרטן צוואר הרחם.

ביטוח חיים

לסיום מבקש פרופ' ארבר להצביע על אבסורד מאוד בולט: "כאשר אנשים חולים, הם מוכנים להשקיע סכומי כסף אדירים על מנת לטפל במחלה; אך הם לא מוכנים להשקיע הרבה פחות כסף וזמן ברפואה מונעת. צריך להבין: עלותה של בדיקה מקיפה (כ-1,450 ש"ח) היא נמוכה יותר מטיפול 10,000 לרכב".

ומה באשר לאבחנה בין המינים? "נשים מודעות יותר לנושא הרפואה המונעת מגברים", טוען פרופ' ארבר וממהר לסייג את קביעתו שלו: "אולם לגבי סרטן המעי הגס, נשים חושבות שזאת מחלה של גברים ולכן הן לא נבדקות. חשוב לציין, כי זו מחלה של שני המינים ובדיקה פשוטה של קולונוסקופיה יכולה למנוע ב-80%-90% את התמותה מהמחלה. אנשים צריכים להתייחס לבדיקות למניעת סרטן כמו לביטוח חיים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום סרטן ריאה
פורום סרטן הערמונית
פורום סרטן הכבד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום