שאלות ותשובות בנושא נשירת שיער

(0)
לדרג

מפרצים, השתלה, טיפול בקרקפת ושימוש בתרופות. אתם שאלתם - ד"ר אלכס גינזבורג השיב על כל מה שמטריד מתקרחים

מאת: מערכת zap doctors

התקרחות מלווה בדרך-כלל בירידת הביטחון העצמי ובתחושה של חוסר אונים. המקור העיקרי להתדלדלות ואובדן שיער הוא גנטי. ואולם, מגוון הפתרונות המוצע כיום יכול לשפר משמעותית את מראה השיער והדימוי העצמי. נושא זה משקף את הפעילות הקהילתית בפורום נשירת שיער והתקרחות, ממנו קיבצנו עבורכם את עשר השאלות והתשובות הפופולאריות ביותר. על השאלות השיב ד"ר אלכס גינזבורג.

^^1. האם יש הבדל בין התקרחות אצל נשים וגברים?^^

ישנן כמה צורות של התקרחות אצל גברים; דוגמא להתקרחות האופיינית לגברים מתבטאת בנסיגה במפרצים ובפדחת, ואילו התקרחות נשית מתבטאת בקו של שיער קדימה והתקרחות במרכז.

^^2. אני בן 15 וחצי ויש לי שיער קצת דליל בקודקוד הראש. מה עליי לעשות?^^

על מנת לדעת אם יש לך נשירה משמעותית, תסתכל על הכר לאחר שנת לילה. אם יש לך מעל 8 שערות על הכר, מדובר בנשירה משמעותית. כמו כן, אתה יכול לגשת לרופא עור המומחה בשיער, על מנת לבדוק את מצב שיערך.

^^3. אני קבלן בניה במקצועי ושמתי לב שכאשר אני נמצא באתר בניה ויש שם אבק ולכלוך, אחרי זמן קצר מתחיל לי גירוד בקרקפת. מה עושים בקשר לגירוד, והאם יכול להיות מצב של איבוד שיער כתוצאה מאבק ולכלוך?^^

האבק והלכלוך יכולים לגרום לגרד בקרקפת, אך לא לנשירת שיער. מומלץ לך לחפוף לעיתים יותר תכופות, על מנת להסיר את הלכלוך ומטעמי היגיינה כמובן.

^^4. בזמן חפיפת השיער אני מוצא בידי 10-20 שערות. האם זו התקרחות? אף אחד ממשפחתי לא היה קירח.^^

בעת החפיפה רואים בדרך-כלל את כל אותן שערות שהיו אמורות לנשור באותו היום. על כן, לא ניתן לומר שזו התקרחות. אני ממליץ לעשות בדיקת נשירה - לאחר שנת לילה, יש לבדוק האם יש על הכר מעל 8 שערות; אם כן - מדובר בנשירה רצינית. גם אם אין אף אחד מקריח מהמשפחה הקרובה, אין זה אומר כי לא קיבלת את גן ההתקרחות אולי מהסב או הסבתא, אחיה של אמך וכ"ו.

^^5. אני בת 27 ולפני כשנתיים חלה אצלי נשירת שיער, הופניתי לבדיקות דם שהיו תקינות. אני רוצה לפנות לרופא מומחה בקופת חולים ולהגיע אליו מוכנה עם כל הבדיקות הרלוונטיות. מה חשוב שיופיע בבדיקת הדם בהקשר של נשירת שיער, כולל הורמונים?^^

הבדיקות שיש לבצע לבדיקת נשירת שיער הן: ברזל, חומצה פולית, בלוטת מגן, המוגלובין, אבץ וויטמין B12. לגבי הפרופיל ההורמונאלי, הרופא צריך להחליט.

^^6. אני בן 28 ויש לי מפרצים גדולים בשיער, ואילו בתיכון היה לי שיער ארוך ובריא. האם זה אומר שעוד כמה שנים אני אקריח לגמרי, והאם יש טיפולים שלפחות ישאירו לי את השיער במצבו הנוכחי?^^

יכול להיות שהמפרצים נוצרו לך גם בגלל מתיחת השיער הארוך שהיה לך בקוקו. אני לא יכול לומר לך אם תקריח לגמרי או לא, מכיוון שלא ראיתיך. ישנם טיפולים שונים להתקרחות - ישנן תרופות השומרות על הקיים ומצמיחות שיער כגון המינוקסי (טוב באיזור המפרצים) וכן הפרופסיה (יעילה בעיקר באזור הפדחת, קודקוד), וכן קיימת אופציה להשתלת שיער, אך לא כל מטופל מתאים לכך.

^^7. האם אני יכול לעבור השתלה בגיל 20 במקומות מסוימים בראש?^^

בדרך-כלל בגיל זה איננו מבצעים השתלות שיער, מכיוון שאי אפשר לדעת כיצד ההתקרחות תתפתח בהמשך, אך זה כמובן מאוד אינדיבידואלי ויש לראות את המקרה.

^^8. האם תוכל להסביר לי בבקשה מה פרופרסיה עושה והאם יש סכנה עתידית (לאחר שנים של הפסקת השימוש בתרופה) שאסבול מאימפוטנציה?^^

הפרופסיה אמורה לעצור את הנשירה ב-90% ולהצמיח שיער בכ-60%. במספר קטן של גברים (פחות מ-2%) שהשתתפו במחקרים קליניים הופיעו תופעות לוואי הקשורות לתפקוד מיני, אך בשיעור שלא נבדל מקבוצת הגברים שקיבלו תרופת דמה (פלסבו). תופעות הלוואי נעלמות עם הפסקת הטיפול, ולעיתים רבות גם כשממשיכים בטיפול.

^^9. יש לי נשירה של שערות באורך של כ-1-2 ס"מ למרות שהשיער שלי הוא הרבה יותר ארוך. כיצד ניתן להסביר זאת? בנוסף, יש לי גם הרבה עיקצוצים מגרדים בקרקפת וקצת קשקשים. מה ניתן לעשות?^^

קשה להסביר זאת בלי לבדוק. יש לך כנראה פעילות יתר של בלוטת החלב, אשר גורמת לעקצוצים והגרד. גש לרופא לבדיקה.

^^10. מדוע השיער המושתל מתחיל לצמוח רק אחרי 3-6 חודשים?^^

מכיוון שרוב השערות נושרות לאחר ההשתלה והשורש נשאר בפנים; ולאחר קליטתה, השערה נכנסת למחזוריות של חיי שערה רגילה, בקצב של ס"מ בחודש. זה מאוד אינדיבידואלי, ויש כאלה שהשיער צומח אפילו לפני. יש זמן של קליטה, על כן לוקח לשיער זמן לצמוח, שאגב לא כל השערות המושתלות צומחות בו-זמנית.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום