מחשמלים ושורפים: על כאבים נוירופטיים

(0)
לדרג

כאבים נוירופטיים מתוארים ע"י הסובלים מהם כ"זרמי חשמל" דוקרים או שורפים. על הבדלים בין סוגי כאב ותרופות להקלה

מאת: ד"ר חוליו ויינשטיין

הכאבים הנוירופטיים הנלווים למחלת הסוכרת או למחלות אחרות, שונים מהותית מכאבים "רגילים" המופיעים כתגובה לגירוי מסיבה ברורה. הכאבים, על פי רוב, הם בעלי אופי "חשמלי", מאחר והם נוצרים על ידי הפרעות בזרימת החשמל בעצבים. כאבים המתוארים כ"זרמי חשמל" דוקרים או שורפים. הם מופיעים בדרך כלל כתוצאה מפגיעה בעצבים התחושתיים הארוכים ביותר בגופנו - אלו הם העצבים התחושתיים של הרגליים והם מלווים, על פי רוב, בהפרעות גם בתחושת הגפיים התחתונות. בטבלה הבאה ניתן לראות את עיקר ההבדלים הקיימים בין כאבים נוירופטיים וכאבים שאינם ממקור נוירופטי. היכרות עם ההבדלים הללו מסייעת גם בתהליך האבחנה של תסמונת הכאבים הנוירופטיים:

התאמת טיפול תרופתי

המפתח לטיפול בתופעת הכאבים הנוירופטיים, הנלווים למחלת הסוכרת למשל, הוא מניעת הופעתם ובלימת התקדמות התופעה, תוך שאיפה מתמדת לאיזון הסוכרת. ערכי סוכר גבוהים בדם מלווים בהחמרה בכאב הנוירופתי ואילו נירמולם מלווה בהקלה משמעותית בסימפטומים. הקלה זו מופיעה בדרך כלל מספר שבועות לאחר איזון הסוכרת. יחד עם זאת, סוכרתיים רבים סובלים מכאב נוירופתי גם כאשר הם מאוזנים.

מאחר והכאבים הנוירופטיים הם בעלי מנגנון התהוות ייחודי, ומאחר והם מתקיימים לאורך זמן ממושך, קיימת בעיה של ממש בהתאמת טיפול תרופתי אשר יאפשר הפגת כאבים טובה ומתמשכת לצד גרימת מספר מינימלי של תופעות לוואי. כך לדוגמה, השימוש בתרופות נוגדות כאבים ודלקת (המצויות בשימוש נפוץ אף ללא מרשם רופא) אינו מתאים, מאחר והכאב הנוירופטי אינו כרוך בתהליך דלקתי ואינו מוקל משמעותית על ידי תרופות אלו; כמו-כן, שימוש מתמשך בתרופות אלו עלול לגרום לתופעות לוואי הכוללות עליית לחץ הדם ופגיעה בכליות.

שימוש ממושך בתרופות המבוססות על נגזרות של מורפין יעילות מאוד, אולם עלולות לגרום למספר רב של תופעות לוואי המגבילות משמעותית את התפקוד היומיומי של החולים (בעיקר ישנוניות ועצירות כרונית). קבוצה נוספת של תרופות אשר נמצאו יעילות כטיפול בכאבים נוירופטיים היא קבוצת תרופות הנוגדות דיכאון. הדור הישן של התרופות הללו (תרופות טרי ציקליות) נמצא יעיל, אך עלול לגרום לתופעות לוואי ואילו הדור החדש של תרופות אלו (תרופות ממשפחת ה-SNRI) נמצא יעיל ועם פחות תופעות לוואי. יש להיזהר מתגובות בין תרופתיות ולהתאים מינון בחולים הלוקים באי ספיקת כליות.

הקבוצה המובילה כיום את הטיפול בכאבים נוירופטיים מבחינת יעילות היא קבוצת התרופות נוגדות הכפיון. תרופות אלו אשר פותחו במקורן לטיפול ומניעת התקפי מחלת הנפילה מגלות יעילות רבה במניעת כאבים נוירופטיים המהווים, בעצם, כמעין התפרצות אפילפטית של עצב בודד. בין התרופות הללו נמנות תרופות כמו פרגבלין-LYRICA, שהמגבלות על חלוקתה לחולי כאב נוירופטי הוסרו בועדת סל התרופות לפני כחודש, ותרופות כדוגמת גבפנטין המשמשת כטיפול למחלת הנפילה ולתסמונות כאבים נוירופטיים כבר למעלה מ-10 שנים, תוך הדגמת יעילות גבוהה לאורך זמן. את כל התרופות המתקדמות המיועדות לטיפול בכאבים נוירופטיים כדוגמת LYRICA, גבפנטין וסימבלטה ניתן לקבל היום, ללא מגבלות, על פי חוות דעתו המקצועית של הרופא המטפל.

ד"ר חוליו ויינשטיין הוא ראש יחידת הסוכרת בביה"ח וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום