השמנת יתר בראי הרפואה סינית

(0)
לדרג

הקשיבו לצורכי גופכם: ניסיתם מגוון דיאטות ללא הצלחה? הרפואה הסינית מציעה דרכי התמודדות לא קונבנציונליות עם השמנת יתר

מאת: רויטל שבי

הרבה לפני שהרפואה המערבית התמודדה עם תופעת ההשמנה הצליחו חכמי סין לזהות ולבודד את הגורמים להשמנה ולהפוך בכך לאחת האומות הדקיקות ביותר בעולם. איך הם עושים זאת? היצמדות לאוכל מבושל, הימנעות מבשר אדום, ירקות חיים ושתייה מרובה של תה. ככה נשארים הסינים רזים כבר למעלה מ-5,000 שנה.

לרפואה הסינית שתי שיטות עיקריות להתמודדות עם ההשמנה; הראשונה היא דיקור באוזן באמצעות מחטים סיניות. החכמים הסינים מצאו שלדיקור באיבר זה השפעה מרגיעה ומפחיתת תיאבון. גם השיטה השנייה מתבססת על דיקור במחטים, אלא שהיא כללית יותר ומטרתה העיקרית היא לחזק את מערכת העיכול. המטופל רוכש במסגרתה טכניקה להרפיית מתחים, זוכה לתגבור וטיפול בצמחי מרפא סיניים, תוספי מזון ולבסוף מותאמת לו גם תוכנית דיאטה אישית.

סיבות להשמנה על פי הרפואה הסינית

^^עודף ליחה^^

אנשים נוטים שלא לאכול בצורה מסודרת ומרבים באכילת מזון שמן ומתוק. התוצאה היא הצטברות של עודף ליחה וחום בקיבה ובטחול. במצב שכזה מומלץ על אכילת מזון מייבש שיפזר את הלחות בקיבה ובטחול, וכן על נטילת פורמולה צמחית ER CHEN TANG שפועלת להפחתת הליחה (שורפת שומן) מחד, ומדכאת את התאווה למתוק ומטוגן מאידך. כמו כן, רצוי להימנע ממזון לא מבושל, משקאות קרים או קפואים, חלב ותוצרתו, פירות טרופיים, שימוש מוגזם בשמן, משקאות קלים, סוכר וחומרים משמרים. לקרניבורים שבניכם מומלץ להתנזר מבשר בקר וכבש. נשמע לכם קיצוני? כך זה עובד בסין.

במקום כל אלה מומלץ לאכול פירות כמו מלון, אבטיח, דובדבן, תפוח, ענבים. בנוסף, ניתן לאכול עוף ודגי ים, מזון המתובל בתבלינים כמו מנטה, מלח, אלוורה, אניס, בזיליקום, ג'ינג'ר, כוסברה, רוזמרין וקינמון. שיטת הבישול הרצויה: השרייה של קטניות לפני הבישול, התפחה של שמרים, הנבטה, בישול בכלי חרס והגשה בטמפ' החדר.

^^היעדר אנרגיה בטחול^^

אנשים בעלי נטיות להשמנה מהירה סובלים מבעיות עיכול כמו נפיחות ועייפות אחרי האוכל ולעיתים גם משלשולים. כל אלה נגרמים כתוצאה מליחה שמקורה בהיעדר אנרגיה בטחול. במקרים אלה יומלץ על מזון המשפר את תפקוד הטחול, עוצר שלשולים, מונע גזים וכאבי בטן ועל צריכת מזון מחמם וניטרלי; לזה יש להוסיף פורמולה צמחית LIU JUN ZI TANG שתסייע למזון להתעכל ביעילות ומכאן גם להורדה במשקל. מומלץ להיפרד ממזון לא מבושל, משקאות קרים וקפואים, חיטה, חלב ומוצריו, אגוזים, בוטנים, מזון מתועש וכן מתוספים מלאכותיים רבים. כמו-כן, אפשר לאכול פירות כמו ענבים, אננס, קרמבולות, תאנים, ליצ'י, פפאיה, מלון, תפוח אפוי, אגס אפוי או מבושל ביין. מותרים גם מזונות כמו בשר אווז, בקר, כבש, עוף, סרדין, טונה עם תבלינים כמו כוסברה, צ'ילי, אגוז מוסקט, ציפורן, שום, אניס, חוויאג', עלי דפנה, זרעי שמיר, בזיליקום, ג'ינג'ר, הל וקינמון. שיטות בישול מומלצות: השריית קטניות במים, התפחת שמרים, הנבטה, בישול בכלי חרס, חליטה, אפייה, אידוי ובישול במים.

^^עודף חום בקיבה^^

אם אתם חשים רעב אינסופי מומלץ לכם לבחור באסטרטגיה טיפולית שמטרתה קירור הקיבה והפחתת התיאבון. הצרבת והעצירות ייעלמו כשהקיבה תתקרר. עודף חום בקיבה מחולל רעב יתר שגורם להשמנה; לכך עלולות להתלוות תופעות לא נעימות כמו צרבות ועצירות. זה הזמן לצמצם באכילת מזונות חריפים או מתוקים ולהעדיף במקומם מזון מייצר נוזלים, מזון קר שאינו מייבש ומשקאות מקררים. פורמולת הצמחים FEI FANG FANG הידועה בסגולות הקירור שלה (מורידה תיאבון בכ-50% תוך שבוע) עשויה לסייע להפגת תופעות אלה. יש להימנע משימוש מוגזם בשמן, מזונות חריפים או מתובלים מאד, ירקות מוחמצים במלח או חומץ, שזיפים, בשר אדום, הודו, כבש, מזון מתועש, משקאות קלים וסוכר. לעומת זאת, מומלצים המזונות הבאים: אבטיח, אגס, בננה, מלון, מנדרינה, אפרסק, ענבים, אפרסמון, תות שדה ותפוז. מומלצים גם דגי ים וסרטנים, מלח, מנטה, זעפרן, בצל, נענע ותבלין מוסקט. שיטות הבישול המומלצות: בישול במים, אפיה, אידוי. מומלץ לאכול את המזון בטמפ' החדר, פירות מבושלים או מרוסקים.

^^חוסר של חום^^

אנשים הסובלים מהשמנה מהירה, סובלים מתופעות כגון: רגלים נפוחות, שלשולים ועייפות כרונית, הנגרמות כתוצאה מחוסר חמור של חום בכליות ובטחול. במקרה זה מומלץ על מזון מחמם לשיפור תפקוד הכליות והטחול. במוקד האסטרטגיה הטיפולית אכילת מזון מתובל בחריפות קלה (קארי וזנגוויל). בנוסף, נטילה של תוסף פורמולה צמחית בשם SHEN QI WAN יחמם את האיברים הפנימיים וישפר את העיכול.

יש להימנע ממשקאות קרים או קפואים, אוכל קר או לא מבושל, חיטה, חלב ותוצרתו, פירות טרופיים, שימוש מוגזם בשמן, מזון מתועש, משקאות קלים, סוכר, חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול, קפאין, כרוב, מלפפון, סלרי, בננה, ענבים ואבטיח. מזונות מומלצים: פפאיה, אננס, ליצ'י, פרי מבושל - תפוח מבושל ביין וקינמון למשל. בתחום הבשר והדגים כדאי לבחור בכבדי עוף, כליות כבש, בקר טלה, עוף, ברווז, אווז, פורל, טונה וסרדין. תבלינים: בזיליקום, זנגוויל, עלי דפנה, שום, זרעי אניס, קינמון, הל, ציורן, פלפל שחור, מיורן וצ'ילי. כמעט כל דרך מתאימה לבישול, כולל טיגון קל בשמן והקפצה. מומלץ להגיש את האוכל פושר או חמים.

אין מדובר בדיאטת "כסאח" אלא על ירידה הדרגתית ומתונה במשקל. המטרה היא להוריד 10% ממשקל הגוף בחודשיים ולהוריד שומן ולא נוזלים וגם לא לפרק שריר (שזה מה שקורה בדיאטה חריפה). 90% מהאנשים שיורדים מהר מידי לא שומרים על המשקל אחרי הדיאטה, נהפוך הוא, הם מעלים יותר מאשר הורידו. הפילוסופיה הסינית מדגישה את ההקשבה לצרכיו של הגוף.

רויטל שבי היא מטפלת ברפואה סינית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום רפואה סינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום