חלופה לניתוח: מטרייה ללב

(6)
לדרג

איכות חיי המטופל נפגעת לאחר ניתוח לב. פתרון רפואי חדש מאפשר לטפל במומי לב תוך הימנעות מניתוח פולשני

מאת: ד"ר אברהם לורבר

לפני מספר חודשים הגיעה לטיפול אישה כבת 77, אשר סבלה מבעיה נדירה בלב ובילתה ימים ארוכים באשפוז. מספר כירורגים אישרו את הקביעה כי הפנייה לניתוח לב פתוח כרוכה בסיכון גבוה לתמותה במהלך הניתוח או לסיבוכים מערכתיים בעקבותיו - זמן התאוששות ושיקום ארוך ביותר, אשר קרוב לוודאי יהיה כרוך בפגיעות מערכתיות שיעיבו על המשך איכות חייה. הפתרון החדשני שנבחר לטיפול באוטם שריר הלב של החולה הוא שימוש במטרייה ללב. הטיפול איפשר לחולה להתמודד עם המום בלב ללא חשיפה לסיכונים הגבוהים הטמונים בניתוח.

טיפול ללא התערבות כירורגית

מומי לב הינם בעיה רפואית הדורשת פעמים רבות התערבות כירורגית בניתוח ופוגעת באופן ממשי באיכות החיים ובתפקודו של המטופל. לפי הסטטיסטיקה, 8 מכל 1,000 ילדים מראים ביטוי של מום לבבי בשנת חייהם הראשונה, כאשר ברוב המקרים המום הלבבי נחשב ל"שקט" ומגיע לכדי ביטוי רק שנים לאחר מכן (יש לציין, כי השכיחות עולה בקרב משפחות עם נישואין בתוך המשפחה). גם בגילאים מאוחרים התופעה הופכת לשכיחה ביותר, ומעל לגיל 60 קיימות אבחנות רבות אודות 'חור' (מום) מולד בין הפרוזדורים בלב, אשר גורם ללחצים בחזה וירידה ביכולת התפקוד ואיכות החיים.

כיום, אנו מתבשרים על חידוש בתחום, שמאפשר להתמודד עם שני סוגים של מומי לב ללא צורך בניתוח. מדובר בציוד רפואי בצורת מטריה הקרוי Solysafe. המטריה החדשה עשויה ממברנת פוליאסטר, חומר סינתטי החוסם את החור/רשרוש בלב/איוושה בלב. היא ניתנת לניוד מרגע הכנסתה לגוף עד לקיבועה, כשיתרונה טמון בכך שהיא מאפשרת לשלוט בביטחון רב בתהליך ובזמן הפעולה הפולשנית. מטרייה זו נמצאת בשימוש בחודשים האחרונים בקריה הרפואית רמב"ם, שם נראו תוצאות חיוביות ביותר בשמונה מקרים שונים.

מום לב מולד בהגדרתו הינו מום במבנה הלב או בכלי הדם היוצאים ממנו או המתחברים אליו. בחלק לא מבוטל מהמומים יש, בנוסף לכך, גם ליקוי בתפקוד המסתמים, הגורם להפרעה בפעילות התקינה של הלב. בעבר, הכירה הרפואה הקלאסית בסימנים מיוחדים באמצעות האזנה ובדיקה גופנית של המומים השונים, שאפשרו לזהות את מהות הפגם במקביל להקשבה לתלונות החולה. אולם, כיום כשהטכנולוגיה מתפתחת בצעדי הענק, ניתן לדמות את הלב על מדוריו השונים. שיטה ראשונית ויעילה ביותר (אשר אינה כרוכה בקרינה) הינה באמצעות טכנולוגית האולטרא-סאונד וביצוע "אקו-לב" - אולטרא סאונד לבבי המספק לנו נתונים שונים אודות אנטומית הלב ותפקודו. במידה ויש צורך בהדמיה נוספת, ניתן להיעזר בשיטות של CT או MRI, המאפשרות בנייה של מודלים תלת-מימדיים של הלב, המספקים לרופא תמונה מדויקת של המתרחש בלב.

קבוצות הסיכון

ידוע כיום, כי קיימת מגמה של עונתיות בהופעה של מומים בכלל ומומי לב בפרט. נשים בהריון נחשבות לבעלות פגיעות גדולה יותר למומים בעובר, כאשר השליש הראשון של ההריון משיק לעונות המעבר, בהן קיימת נטייה גדולה יותר לתחלואה ויראלית. כמו כן, מחלות דוגמת אדמת אימהית, סוכרת לא מאוזנת, שימוש בתרופות אסורות או שתיית אלכוהול בזמן ההריון יכולים לגרום למומים, בנוסף לגורמים גנטיים, היוצרים מומים לבביים. עם זאת, אין צורך להיבהל מהתופעה, שכן הסיבות שצוינו נחשבות לנדירות ומספקות הסבר ל-3% מהמקרים בלבד.

קבוצות סיכון נוספות הן נשים בעלות רקע של מום בלב, אשר הסבירות כי עוברן יסבול ממום גבוהה יותר פי 4 מהשכיחות באוכלוסייה רגילה. נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא שטיפולי IVF (הפרייה חוץ גופית) מגבירים את שיעור קיומם של המומים. עם זאת, כמובן שנציין כי לגבי הילדים שנולדו עם מומי לב, השרידות בעשורים האחרונים התגברה בעשרות אחוזים. ופתרונות המדע והטכנולוגיה הרפואית מאפשרים ברוב המקרים להתמודד עם המום ללא פגיעה באיכות החיים.

קהל יעד

מטרייה מסוג Solysafe מאפשרת להימנע מצנתור ומפרוצדורות נוספות, והיא רלוונטית לשימוש אצל ילדים ומבוגרים, שדיווחו על שיפור בדפוסי הזרימה ומערכות הלחצים בלב.

הפתרון החדש מתאים לשני סוגים של מומי לב:

- PFO (פתח מחיצת העלייה) - מום אשר הינו פתח או קשר בין העלייה (פרוזדור) הימנית לעליה השמאלית שבלב. מצב בו הסגירה המוחלטת בין העליות בלב נפגמת, יש חור במחיצה.

- ASD - פגם מחיצתי בין עליות הלב, כאשר המחקרים מראים כי מדובר בכ-10%-12% מכלל מקרי המומים (אשר עולה ככל שגיל המטופלים עולה).

המטרייה החדשה מאפשרת להמנע מצנתור ומפרוצדורות נוספות והיא רלוונטית לשימוש בילדים ובמבוגרים, אשר דיווחו על שיפור בדפוסי הזרימה ומערכות הלחצים בלב.

ד"ר אברהם לורבר הוא מנהל מחלקת קרדיולוגיה ילדים ומומי לב מולדים במבוגר, הקריה הרפואית רמב"ם, חיפה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי לב
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום