צרכנות רפואית מס' 132

(0)
לדרג

מתן קרינה לנטרול גידול סרטני, בדיקת אנטרוסקופיה כפולת בלון, בדיקת סוכר רציפה וטיפול למניעת מלריה. כל העדכונים הצרכניים

מאת: מערכת zap doctors
מתן קרינה לנטרול הגידול

הופעת גרורות בעצמות הינה תופעה שכיחה אצל חולי סרטן, וב-40% מהמקרים הגרורה מופיעה בעמוד השדרה. במקרים אלו הרדיו כירורגיה עשויה להוות חלופה לניתוח אורתופדי-אונקולוגי-נוירוכירורגי, שבכל זאת כרוך בסיכונים גבוהים יותר לפגיעה במוקדים עצביים, או כטיפול משלים אחרי ניתוח.

עם השנים חלו אין ספור התפתחויות טכנולוגיות, אך העיקרון נשאר דומה - קרינה ממוקדת בעוצמה גבוהה שמנטרלת את הגידול. שיטה חדשה לטיפול בגרורות בעמוד השדרה, באמצעות רדיו-כיררוגיה מיושמת לאחרונה במרכז הרפואי תל-אביב. השירות ניתן במסגרת מחלקה נוירוכירורגית ומכון הקרינה וזהו השירות היחיד הניתן כיום לחולי סרטן הסובלים מגרורה בעמוד השדרה.

הטיפול ניתן במנת קרינה אחת או במנות קטנות וכפולות, ממוקדות לאזור הנגע, תלוי בסוג, במיקום ובהיסטולוגיה של הנגע. הטיפול מתבצע באמצעות קיבוע גופו של החולה לכל אורכו, תוך הדמיית CT או MRI. השירות הינו רב מקצועי הכולל: נוירוכירורגים, רופאי קרינה, פיסיקאים, נוירו-אונקולוגים. במרבית המקרים מדובר בטיפול קצר המסתיים תוך יום, אלא אם כן קיים צורך לפרוס את הטיפול. עד כה טופלו בהצלחה בשיטה זו 10 חולים.

במחקרים ארוכי טווח במספר מרכזיים שבוצעו לאחרונה, לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות בטיפול בגידולים בעמוד השדרה בשיטת הרדיו כירורגיה הסטריאוטקטית. כמו-כן, דווח על יעילות גבוהה של הטיפול הן בבקרת הכאב והן בשליטה על התפשטות הגידול.

לדברי ד"ר אנדרו קנר, מנהל השירות לרדיו כירורגיה סטריאוטקטית במרכז הרפואי תל-אביב, "השיטה מטפלת בגידולים (ראשונים או משניים) ובמלפורמציות במוח ובעמוד השדרה. מדובר בפעולה לא פולשנית שעושה שימוש בקרני רנטגן ממוקדים לטיפול בנגעים ובשאריות של גידולים וגרורות, באמצעות הרס ממוקד של תאי ה-DNA המזינים את הגידול". עוד הוא מוסיף, כי "ממחקרים ארוכי טווח (בממוצע 21 חודש) שבוצעו בארה"ב עולה, כי שיעור ההצלחה היה גבוה (כ-86%) בחולים שטופלו בשיטה זו כטיפול משני לאחר ניתוח או כ-90% הצלחה אצל חולים שעברו את הטיפול כטיפול ראשוני לאחר הישנות של גידול בחוליות השדרה. בנוסף נמצא כי ב-84% מהחולים שסבלו מבעיות נוירולוגיות טרם הטיפול, הטיפול הביא לשיפור במצבם הפיזי ובתחושת הכאב".

בימים אלו מתנהלים במכון הקרינה במרכז הרפואי תל-אביב בשיתוף ארגון ה-Radiation Therapy Oncology Group שני מחקרים שבודקים את יעילות הטיפול ברדיו כירורגיה סטריאוטקטית בשילוב טיפול תרופתי בחולי סרטן, ואת יעילות הקרינה הרדיו כירורגית אל מול קרינה רגילה לגרורות במוח.

אנטרוסקופיה כפולת בלון

עד לאחרונה היה קושי טכני ניכר להגיע לממצאים פתולוגים לאורך המעי הדק, זאת בשל אורכו של המעי ומיקומו האנטומי. אולם, כיום קיים פתרון - בדיקה אנדוסקופית חדשה, שמגיעה לכל מקום במעי הדק - אנטרוסקופיה כפולת בלון (Double Balloon Enteroscopy). הבדיקה משמשת לאבחון מקרים של אנמיה או איבוד דם בלתי מוסבר, וכן טיפול בממצאים חולניים כגון פוליפים או גידולים ממאירים. המכשור האנדוסקופי לביצוע הבדיקה קיים בארץ במרכז הרפואי שיבא בתל השומר מפברואר 2007.

אנטרוסקופיה כפולת בלון היא פעולה אנדוסקופית, אשר מבוצעת באמצעות מכשיר דומה למכשיר המשמש לביצוע בדיקות כמו גסטרוסקופיה וקולונוסקופיה. על האנדוסקופ לבדיקת המעי הדק קיימת מערכת של שני בלונים הניתנים לניפוח ולריקון על-ידי הצוות המטפל, ובאמצעותם ניתן להתקדם לעומק המעי הדק. את הבדיקה ניתן לבצע דרך הפה או דרך פי הטבעת ובצורה זו לבדוק חלקים רבים לאורך המעי הדק.

ההתוויות העיקריות לביצוע הבדיקה הן: אנמיה של חסר ברזל או דימום ממערכת העיכול, שהסיבה או המקור להם לא אותרו בבדיקות אחרות מקובלות. מהנתונים הקיימים עד כה במכון הגסטרואנטרולוגי בשיבא, עולה כי במחצית מהנבדקים אשר עברו אנטרוסקופיה כפולת בלון אכן אותרו ממצאים פתולוגיים משמעותיים במעי הדק. ב-80% מהמטופלים אשר אצלם אותר ממצא פתולוגי, בוצע גם טיפול אנדוסקופי מתאים באותה הבדיקה (פעולה).

דוגמאות לממצאים: גידולים ממאירים, פוליפים גדולים, כלי דם פתולגיים אשר גרמו לאובדן סמוי של דם, כיבים ועוד. דוגמאות לטיפולים אנדוסקופים: כריתת נגעים פוליפואידים, נטילת דגימות מרקמה חשודה לגידול, צריבה של כלי דם פתולוגים, הוצאת גופים זרים ועוד.

חשוב להדגיש כי בקבוצת הנבדקים במהלך התקופה בה מבוצעת הבדיקה לא נצפו סיבוכים.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בדיקה סוכר רציפה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA אישר בסוף השבוע את שיווקו של מד הסוכר "פריסטייל נביגטור". המכשיר מאפשר בדיקת סוכר רציפה של רמות הסוכר בדם לאורך כל שעות היממה, באמצעות סנסור קטן המוצמד לחלק האחורי של הזרוע או באזור הבטן. המכשיר מציג את רמות הסוכר באופן רציף, דקה אחר דקה וכולל מידע בזמן אמת על עליות וירידות ברמת הסוכר ועל המהירות בה השינוי מתרחש. מידע זה יכול לתרום לטיפול טוב יותר ולאיזון קפדני יותר של רמות הסוכר. המכשיר החדש כולל מערכת התראה ייחודית המאותתת למטופל על יציאה מתחום רמות הסוכר הרצוי וגם מאפשרת לו לקבל התראה מוקדמת לפני עליה או ירידה מסוכנת ברמת הסוכר.

פיתוח הטכנולוגיה מבוסס על פטנטים שפיתח פרופ' אדם הלר, מדען ישראלי. המכשיר מיוצר בארה"ב על-ידי "מעבדות אבוט" ואושר בחודש יוני 2007 לשיווק באירופה ולאחרונה הסתיים רישומו במשרד הבריאות בישראל. תחילת שיווקו בישראל צפויה לרבעון השני של השנה, באמצעות המרכז לסוכרת "גפן מדיקל".

מנתוני מחקר שפורסמו בדצמבר 2007 על ידי איגוד הסוכרת האמריקאי, עולה כי מדידת סוכר רציפה במכשיר הנביגיטור תרמה לשיפור משמעותי באיזון של ילדים ומתבגרים חולי סוכרת מסוג 1 ("סוכרת נעורים"). על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ-180 מיליון בני אדם סובלים מסוכרת, ועד 2020 מספר החולים במחלה יוכפל. מיליוני סוכרתיים ברחבי העולם חייבים לבדוק את רמות הסוכר על בסיס קבוע, מרביתם לפחות ארבע פעמים ביום.

טיפול למניעת מלריה

מלריה היא בין המחלות הזיהומיות הנפוצות בעולם, ושכיחה בעיקר במדינות אפריקה, הודו, ברזיל ומרכז אמריקה. המחלה מאופיינת בצמרמורת, חום גבוה של 40 מעלות ויותר, כאבי ראש, כאבי שרירים, אנמיה קשה, הגדלת הטחול, פגיעה בכבד ואף בסיבוכים נוספים במערכת העצבים המרכזית, מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומערכת הכליות.

המחלה נגרמת על ידי עקיצת יתושים מסוג אנופלס, הפעילים בעיקר בשעות הערב והלילה ומעבירים עם העקיצה טפילי מלריה מזנים שונים לגוף האדם הגורמים למחלה. המחלה מתפתחת בדרך כלל בחלוף בין שבוע לארבעה שבועות ממועד עקיצת היתוש והאבחנה צריכה להיעשות מוקדם ככול האפשר, שכן סיבוכי המחלה עלולים להיות קטלניים ביותר ולהיגמר במוות.

מעתה ניתן למנוע את מחלת המלריה באמצעות טיפול תרופתי חדשני הנקרא מלרון (Malarone). הטיפול מותווה כנגד זן המלריה הנקרא P.falciparum, המיובא לישראל על ידי חברת התרופות גלקסו סמית קליין והוא בעל פרופיל בטיחותי גבוה. הטיפול למניעת מלריה נלקח בבליעה של כדור אחד ביום, כיממה או שתיים, לפני הכניסה לאזור הרגיש, במהלך כל השהות בו וכשבוע אחרי עזיבת המקום. לילדים מוצע טיפול במינון נמוך יותר. בכל מקרה יש להתייעץ עם רופא לפני תחילת הטיפול. מנגנון הפעולה של הכדור פוגע ביכולת ההתרבות של הטפיל הגורם למלריה.

לישראלים אשר לא נטלו את הטיפול התרופתי המניעתי וחלו במחלה, ניתן גם לקבל את התרופה כטיפול חירום חד פעמי העשוי להביא להחלמה מלאה, על ידי נטילה של ארבעה כדורים ביום למשך שלושה ימים. עבור ילדים יש להתאים את המינון על פי משקל גופם.

התרופה ניתנת לרכישה בהנחה בכל קופות החולים, בתי המרקחת ומרפאות המטיילים של משרד הבריאות במחיר של כ-200 ש'.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נוירוכירורגיה
פורום ורידים וכלי דם
פורום סוכרת
פורום מחלות זיהומיות
פורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום