טיפול בנזלת אלרגית

(11)
לדרג

אליה וקוץ בה: האביב בפתח ועמו האלרגיה. לרפואה המשלימה יש דרכים ייחודיות לטיפול בגודש באף, תופעה אלרגית מוכרת

מאת: ד"ר יאיר מימון

כמיליון וחצי גברים, נשים וילדים בישראל סובלים בעונות הפריחה מאלרגיה, אשר נובעת מתגובה לאבקנים של צמחים ועצים שונים. נזלת אלרגית, או בשמה הנוסף קדחת השחת, היא סוג של דלקת בריריות האף ונחשבת למחלה האלרגית הנפוצה ביותר. תסמיני הדלקת, הכוללים: עיטוש, נזלת, אף סתום ועיניים דומעות, נובעים משחרור של היסטמין - חומר שגורם להרחבת כלי דם ולכיווץ שרירים מסוימים, כמו השריר החלק בסמפונות ובריאות.

אלרגיה היא תגובת יתר של מערכת החיסון, שתפקידה להגן על הגוף מפני פלישת מזהמים כמו חיידקים, נגיפים ואחרים. חדירתו של אלרגן לגוף גורמת לשורה של תהליכים כימיים ולשחרור של חומרים, בניהם חומר המכונה היסטמין.

^^להלן סוגי נזלת שונים:^^

נזלת כתוצאה מזיהום נגיפי או חיידקי: נזלת חיידקית היא סמיכה וירקרקה, כתוצאה מזיהום בחלל האף או הסינוסים. נזלת זו מלווה בהתעטשויות, ונגרמת כנראה, על ידי נגיפים כמו נגיפי שפעת והצטננות שחדרו למערכת הנשימה.

נזלת אלרגית: מתאפיינת בהפרשה מימית, אף סתום, גרד באף ובחיך, וכן גירוי ודמע בעיניים. היא נגרמת עקב שאיפה של אלרגנים שמגרים את רירית האף. במרבית המקרים הנזלת מלווה גם בעקצוץ בעיניים, אודם ודמעות. יש שיסבלו גם מקוצר נשימה והתקפים אסתמטיים.

נזלת אלרגית כרונית: גורמת להתקפי התעטשויות ונמשכת כל השנה, כשבמרבית המקרים הגורמים לתופעות הם קרדית אבק הבית, הפרשות בעלי חיים, תיקנים (ג'וקים), עובש ועוד. התגובות האלרגיות, כוללות: עיניים דומעות, התעטשויות, גרד, פריחה וכו'.

דרכי טיפול ברפואה סינית

תכשירים טבעיים, עיסויים ותוספי תזונה עשויים להקל במידה רבה על התסמינים, במקרים מסוימים אף לרפא.

על-פי הרפואה הסינית, נזלת אלרגית יכולה להיגרם מחוסר איזון שמקורו באחת ממערכות בגוף, או בשילוב של מספר מערכות:

מערכת ה"כבד": התסמינים האופייניים הם גירוי ואודם בעיניים ואור אשר מפריע לעיניים. נזלת אלרגית מה"כבד" תופיע בדרך כלל באביב. לעתים היא תהיה מלווה באי שקט ועצבנות.

מערכת ה"ריאות": התסמינים האופייניים הם נזלת, קשיים בנשימה ועייפות. נזלת אלרגית מה"ריאות" תופיע בדרך כלל בסתיו.

מערכת ה"כליות": מצב שמעיד בדרך כלל על נטייה תורשתית, כשלרוב יש עוד מישהו במשפחה שסובל מאותן תופעות. סוג זה של נזלת יתחיל בדרך-כלל כבר מתחת לגיל 7, בילדים בעלי משקל נמוך; ואילו לעתים הוא יופיע בשילוב עם גורם מ"מערכת הכבד" או מערכת ה"ריאות".

האלרגיה יכולה להתפתח לאחר מחלה כלשהי בדרכי הנשימה, כמו שפעת או הצטננות, שלא הסתיימה לחלוטין, גם אם נדמה שכן. אלרגיה זו אינה קשורה לעונות השנה ויכולה להופיע במשך כל השנה. סימנים נוספים לנזלת אלרגית יכולים להיות: נפיחות בשקדים ובבלוטות הלימפה.

ניתן לטפל בתופעה באמצעות עיסוי או בלחיצות בנקודות דיקור (אקופונקטורה):

1. מעסים בעזרת שתי האצבעות המורות בתנועה מעגלית בצידי בסיס האף. העיסוי מסייע בשחרור הליחה ופתיחת האף הסתום.

2. להקלה על גודש באף ובסינוסים, מעסים בתנועות סחיטה בעזרת האגודלים - מבסיס האף עד לאיזור העיניים. חוזרים על התנועה כחמש עד עשר פעמים. מעסים את שני הצדדים בו זמנית כלפי מטה.

3. מעבירים אצבע מן האף בקו ישר כלפי מעלה, עד לקו השיער ולוחצים 2-3 דקות. הפעולה גורמת לפתיחת אף סתום ומקלה על הגירוי באף.

דרכי טיפול בהומיאופתיה

^^הרמדי'ס המתאימים להקלה על נזלת אלרגית:^^

Euphrasia - מתאים לטיפול באף נוזל, צריבה ודלקת בעיניים, רגישות לאור וכשמעדיפים לשהות בחדר חשוך.

Arsenicum album - כשהעיניים רגישות לאור, הגרון צורב, יש תחושת מלאות וצריבה באף, נשימה מצפצפת ואי שקט.

Gelseminum - לטיפול בעיניים נפוחות, התעטשויות מרובות, אף נוזל וגרון צורב.

Allium Cepa - כשמורגשת תחושת בעירה באף ובשפה העליונה (תסמינים המזכירים את התחושה שלאחר חיתוך בצל). התכשיר עצמו מופק מבצל, על פי העקרון ההומאופתי שדומה מטפל בדומה. התסמינים שבצל גורם לאדם בריא דומים לתסמינים שמפתח אדם שסובל מאלרגיה, לכן ניתן להשתמש בתרופה מדוללת מבצל על מנת לטפל בתסמינים אלרגים מהסוג הזה.

צמחי מרפא

יופרזיה, עלקלוק (Eyebright): נוגד דלקות וזיהומים, מייבש וסופח נוזלים. הצמח מצוין לטיפול במחלות אף, אוזן וגרון, שמתאפיינות בהפרשות מרקמות ריריות של דרכי האף או מערות האף (סינוסים).

שורש שוש (Licorice): מקל על קוצר נשימה, משכך שיעול, נוגד אלרגיה ודלקת, נוגד חיידקים ונגיפים ומרגיע.

פקעות ורדים: חלק זה של הצמח עשיר בויטמין C,
פלבנואידים, ויש בו ויטמינים נוספים.

חותם זהב (Goldenseal): בעל תכונות נוגדות חיידקים ונוגדות זיהומים. בנוסף, הוא מעודד את פעילות המערכת החיסונית. הצמח נמכר רק בבתי מרקחת.

סירפד (Stinging Nettle): צמח הסרפד, שנקרא אורטיקה בלטינית, מכיל חומרים שצורבים ומגרים את העור. החומר המגרה גורם לשיחרור של היסטמין, אותו חומר שהגוף משחרר במצבי אלרגיה. בדומה לשיטת הריפוי ההומיאופתית, נטילה של סירפד במינון נמוך עשויה למנוע הופעה של היסטמין ולהילחם במצבים אלרגיים ודלקתיים.

"שחקני חיזוק"

^^מי מלח^^

להקלה על גודש באף מזליפים מי מלח בריכוז נמוך הדומה לריכוזו בנוזלי הגוף. הם נקראים גם מים פיזיולוגים או סייליין וניתן להשיגם בבתי המרקחת ללא מרשם. עדיף לקנות מוכן, משום שקשה להגיע לריכוז המדויק של מלחים.

^^מכשירי אדים^^

להקלה על גודש באף מציבים מכשיר אדים (קרים או חמים) בחדרו של הילד. מומלץ להוסיף להם שמנים ארומטיים. בנוסף, שתיית משקאות חמים, כמו תה או מרק עשויה להקל על הגודש באף, בזכות החום והאדים.

^^תוצרת עצמית^^

עלי אקליפטוס: מניחים מספר עלי אקליפטוס בסיר מים רותחים, כחמש דקות ונושמים את האדים. יש להשגיח על הילד בזמן הפעולה. עבור תינוק, או עבור פעוטות בני פחות מחמש, מניחים את הכלי עם המים על יד המיטה.

ענבים ותפוחים, בצלים ושומים: ענבים שחורים עשירים בפלבנואידים ותפוחי עץ עשירים בקוורציטין. נסו לשלבם בתזונתו של הילד. את שני הפירות אפשר לסחוט למיץ טרי וטעים, יחד או לחוד. בצל ושום עשירים גם הם בפלבנואידים, ומכילים גם חומרים אנטיהיסטמיניים; מומלץ לתבל בהם את מזונו של הילד.

ד"ר יאיר מימון הוא ראש היחידה לרפואה משלימה במלר"ם (מרכז רפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי, איכילוב) ומנהל מרכז רפואות - מדיטף.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום הומאופתיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום