צרכנות רפואית מס' 131

(0)
לדרג

חדשות צרכניות: שיטה להבשלת ביצית חוץ גופית, פורמולות לחיזוק המערכת החיסונית, טיפול לחולות סרטן שד וסדנא למניעת השמנה

מאת: מערכת zap doctors
הבשלת ביצית חוץ גופית

טיפולי IVF - להפריה חוץ גופית, הינם טיפולים שמטרתם ביצוע הפריה של ביצית מחוץ לגוף האישה על ידי זרע בתנאי מעבדה. הביצית המופרית מתפתחת לעובר המועבר לרחם, שם מתפתח עובר כהריון רגיל לכל דבר.

טיפולי הפריה חוץ גופית כפי שנעשו עד היום כללו מתן הורמונים לאישה במשך כמה ימים, על מנת לאפשר הגדלת מספר הביציות הבשלות בגוף, ואחר כך לשאוב אותן ולבצע הפריה חוץ גופית במעבדה.

לאחרונה קיבלה יחידת IVF של המרכז הרפואי הלל יפה אישור להפעלת שיטה חדשנית לטיפולי הפריה חוץ גופית שתאפשר ביצוע הפריה ללא שימוש בהורמונים. הטיפול יוצר מצב של הבשלת הביציות מחוץ לגוף האישה ובעצם מדמה את תהליך הביוץ ללא שימוש בהורמונים. התהליך מתבצע על ידי שאיבת ביציות צעירות הקיימות באופן טבעי בשחלות האישה, שנוצרות 8-9 ימים לאחר הווסת וללא מתן טיפול הורמונאלי.

הביציות המתקבלות עוברות הבשלה בתנאי מעבדה בקרקע מזון מיוחד, ועם הבשלתן בתנאים אלו עוברות הפריה בזרע בן הזוג בדומה לתהליכי הפריה חוץ גופית רגילה. במידה שהתקבל עובר הוא מוחזר לרחם האישה להשגת הריון. ד"ר אדריאן אלנבוגן, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית, מציין כי "מדובר בשיטה שהיא דור העתיד של ההפריות החוץ גופיות אצל נשים בעלות שחלות פוליציסטיות (מייצרות ביציות קטנות, שאינן ניתנות לביוץ באופן טבעי), שיתרונותיה טמונים בכך שהיא מונעת גירויי יתר שחלתיים שהם תוצאה של טיפולי הפריה ושימוש בהורמונים".

בעולם החלו להשתמש בשיטה לפני כשלוש שנים, ובמרכז הרפואי הלל יפה ישתמשו בה בחודשים הקרובים עם הגעת הציוד הייעודי לכך.

פורמולות לחיזוק המערכת החיסונית

אחד היתרונות הבולטים של הרפואה הטבעית וצמחי המרפא הוא היכולת להשפיע על חוסנו של הגוף, על ידי איזון פעילותה של מערכת החיסון על מרכיביה השונים.

מרפאת רפואות-מדיטף פיתחה פורמולות חדשות המכילות תמציות פעילות מצמחי מרפא סיניים לאיזון וחיזוק המערכת החיסונית, לשימושם של מבוגרים וילדים.

הפורמולות כוללות את איתנית, המסייעת בשיפור המערכת החיסונית לאחר מחלה ומסייעת באיזון פעילות מערכת העיכול והנשימה. הביטויים השכיחים לחולשה לאחר מחלה הינם חוסר תיאבון, בררנות באוכל, יציאות רכות, קוצר נשימה במאמץ, חולשה, עייפות, חיוורון ותחושת קור. הצמחים בפורמולה מסייעים בחיזוק מערכות העיכול והנשימה וניקוז עודף הלחות; כתוצאה מכך, מסייעת הפורמולה בשיקום הגוף לאחר מחלות שכיחות ו/או עונתיות ופיתוח חסינותו הטבעית. משך השימוש המומלץ בפורמולה הוא כ-2-4 חודשים.

בנוסף, ישנה פורמולת חיסונית קומפלקס, אשר מתאימה לשיקום וחיזוק המערכת החיסונית, כטיפול שוטף. הפורמולה מכילה מגוון צמחי מרפא אשר השפעתם המטיבה על תפקוד תאי הדם הלבנים נחקרה. צמחי המרפא נמצאו כבעלי השפעה חיובית על חיזוק המערכת החיסונית ועמידותו של הגוף בפני מחלות נפוצות ועונתיות. הפורמולה נועדה לשימוש לאורך זמן, כאמצעי לטיפוח המערכת החיסונית של הגוף. משך השימוש המומלץ בפורמולה הוא 2-6 חודשים.

עלות בקבוק 50 מ"ל: 70 ש"ח.

טיפול לחולות סרטן שד

חברת התרופות רוש (Roche) הודיעה על קבלת אישור בהליך מהיר ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) למתן אווסטין בשילוב עם כימותרפיה מסוג טקסול כטיפול קו ראשון בחולות עם סרטן שד גרורתי.

האישור מבוסס על תוצאות מחקר קליני פאזה שלישית (מחקר ה-E2100), אשר הוכיח כי הוספת אווסטין לטקסול הכפילה את סיכויי ההישרדות ללא החמרת המחלה בחולות סרטן שד גרורתי, בהשוואה לטיפול בטקסול בלבד. אישור זהה ניתן באירופה לפני שנה בדיוק, במרץ 2007.

התרופה אושרה לטיפול בסרטן שד גרורתי בהליך מזורז של ה-FDA. ההליך המזורז מאפשר ל-FDA לאשר מוצרים לטיפול בסרטן או במחלות מסכנות חיים אחרות, על סמך נתונים קליניים חיוביים ראשוניים. ל-FDA הוצגו הממצאים החיוביים של מחקר נוסף מפאזה שלישית (מחקר ה-AVADO, אווסטין בשילוב עם כימותרפיה מסוג טקסוטר לעומת טקסוטר לבד). תוצאות נוספות ממחקר קליני הבוחן טיפול של התרופה עם סוגי כימותרפיה אחרים צפויות להתפרסם לקראת סוף 2008, וגם הם יוצגו ל-FDA (מחקר RIBBON-1).

לדברי פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל-אביב ויו"ר קבוצת השד באיגוד האונקולוגי, "אישור זה היה צפוי וטוב שהתקבל. מנסיוני ולאור הטיפול בלמעלה מ-20 חולות, התוצאות של שילוב זה המבוססות על מחקר E-2100 פשוט מדהימות עם תופעות לוואי הרלוונטיות לטקסול בלבד. זהו קו הטיפול הראשון במחלה גרורתית שאני מציע לחולות סרטן השד". פרופ' ענבר מוסיף: "יש לציין עוד, כי לחולות אחרות אשר ידן אינה משגת לקבל את התרופה, מוצע להשתתף במחקר בינלאומי, במידה והחולה עומדת בקריטריונים המתאימים להכללה. המחקר מתבצע ב-400 מרכזים ברחבי העולם ב-45 מדינות וישראל ביניהן".

מחקר ה-E2100 היה מחקר רנדומאלי רב מרכזי שכלל 772 חולים עם סרטן שד גרורתי שלא קיבלו טיפול קודם למחלה הגרורתית (קו טיפולי ראשון). החולים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצת הביקורת קיבלה טיפול שבועי בטקסול, וקבוצת המחקר קיבלה טיפול שבועי בטקסול בתוספת אווסטין.

לפי בדיקת ועדת חוקרים בלתי-תלויה, נמצא כי בחולים שקיבלו אווסטין וטקסול היתה ירידה של 52% בסיכון להתקדמות המחלה או לתמותה, בהשוואה לאלה שטופלו בטקסול בלבד. משך הזמן עד התקדמות המחלה התארך ל-11.3 חודשים בחולים שטופלו באווסטין עם טקסול, לעומת 5.8 חודשים בחולים שקיבלו טקסול בלבד.

נתוני הבטיחות במחקר זה נמצאו דומים לנתוני הבטיחות שפורסמו על התרופה במחקרים קודמים שבדקו מתן אווסטין במחלות אחרות.

סדנא למניעת השמנה

במרכז לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים במרכז הרפואי זיו בצפת פועלים לבלימת התפשטות מגפת ההשמנה בקרב ילדים ועידוד מעורבות המשפחה. במסגרת סדנא בנושא "הלמידה של המידה" שתתקיים ביום א' ה-16.3, המשתתפים ירכשו הרגלי תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

ד"ר אורנה גוטפריד-מנהלת המרכז לסוכרת נעורים ואנדוקרינולוגיה לילדים במרכז הרפואי זיו, אומרת, כי "לאחרונה עלה מספר הילדים עם תחלואה נלוות להשמנה שבעבר נצפתה רק במבוגרים כמו יתר לחץ דם, עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג 2, כולסטרול, טריגליצרידים (כבד שומני), הפרעות חסימתיות בנשימה, בעיות אורטופדיות ועוד. תופעת ההשמנה בקרב ילדים עלולה לגרום לסיבוכים נוספים כמו התבגרות מוקדמת, קיפוח גובה סופי ביחס לפוטנציאל וחוסר ברזל. בנוסף, ירידה בביטחון עצמי, בידוד חברתי ודימוי גוף ירוד.

הסדנא מיועדת להורים וילדיהם במטרה לשנות הרגלי תזונה בתוך הבית, לעודד פעילות גופנית ולצרוך מזון בריא. הסיוע למתבגר בעל עודף המשקל יכול להיעשות רק בסיוע משפחה, והצעד לתזונה בריאה יועיל לכלל המשפחה, גם אם הדבר מצריך שינויים לא קלים בהרגלי הצריכה, ההכנה והתזונה של כלל המשפחה.

המפגש יכלול הצגה "מר-ציפן וממנדרינה", העברת מסרים באמצעות הומור ומשחק, הרצאתה של ד"ר אורנה גוטפריד בנושא היבטים רפואיים בנושא השמנת ילדים. בנוסף, הילדים יכינו ארוחת בוקר משותפת בריאה ומזינה, תתקיים פעילות ספורטיבית משותפת להורים וילדים. כמו-כן, המשתתפים ילמדו את עשרת הצעדים לשמירה על תזונה נכונה, ישתתפו בקבוצת פסיכודרמה בה הילדים ישחקו משחקי תפקידים ויציגו מול ההורים. במהלך הסדנא תתאפשר בדיקתR.M.R , מדידת חילוף חומרים (מטבוליזם) בזמן מנוחה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה
פורום סרטן השד
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום