דעה: המידע במדיה יכול להציל חיים

(0)
לדרג

"מידע בריאותי בנושא בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד וסרטן המעי הגס יכול לסייע, להניע לפעולה ולהציל חיים"

מאת: נאוה עינבר

עם עליית תוחלת החיים, גם מספר האנשים בגיל השלישי הולך ועולה, וכך הצורך לשמור על בריאותם. מדובר בציבור גדול ורחב הנמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בסוגים שונים של סרטן, אך קיים קושי מסוים לספק לו מידע בריאותי, וכן להניע אותו לפעולה בנושא אבחון מוקדם. מחקר אמריקאי חדש שופך נקודת אור אופטימית על המצב הקיים ועל הקשר בין איכות החיים לחשיפה למידע בריאותי בכלי התקשורת. המחקר אשר נערך לאחרונה בקרב נשים בגיל השלישי קבע, כי חשיפה למידע בריאותי מעודדת השתתפות בבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד וסרטן המעי הגס, ואף מסייעת בהגברת העניין הציבור בבדיקות חוזרות ונוספות.

לצורך המחקר נותחו מגוון רחב של נתוני אוכלוסייה, אשר בדקו את מקורות המידע על סרטן השד וסרטן המעי הגס בקרב נשים בגיל השלישי ברחבי ארצות הברית, במסגרת סקר מגמות למקורות בריאות שנערך החל משנת 2003 ונמשך עד היום.

הנחת היסוד בבסיס המחקר הייתה כי מקורות המידע של המשתתפים בנוגע למחלות סרטן הנם מוגבלים; במחקר הושם דגש על נשים בגיל השלישי, ממוצא אתני שונה לרבות נשים אפרו אמריקאיות והיספניות, שאינן בעלות היסטוריה רפואית של מחלת סרטן השד או סרטן המעי הגס.

במהלך המחקר התבססו החוקרים על התשובות שהצטברו מסדרת השאלות המפורטת שהוצגה לכל משתתפת, אשר כללו שאלות אודות בדיקות בריאותיות שונות, סגנון חיים וחשיפה לכלי תקשורת. המשתתפות חולקו לקבוצות על פי גילאים והתוצאות נותחו בהתאם לגילן.

מניתוח תוצאות המחקר התגלה כי קבוצת הנשים בגילאי 75 ומעלה ביצעו פחות בדיקות ממוגרפיה במהלך השנתיים האחרונות, מאשר קבוצת הנשים בגילאים 65 עד 74. בשתי קבוצות הגילאים, היה שיעור בדיקות נמוך במיוחד בקרב נשים היספניות ובקרב נשים בעלות הכנסה נמוכה. שיעורי בדיקת המעי הגס באמצעות בדיקת דם סמוי בצואה בשנה שחלפה או בדיקת אנדוסקופיה במהלך 5 השנים שחלפו היו נמוכים בקרב נשים אפרו אמריקאיות ובקרב נשים היספניות ביחס לנשים אחרות באותה קבוצת גיל.

המחקר גם בדק, כאמור, חשיפה לכלי תקשורת והצליב את הנתונים עם שיעור הבדיקות, וחשף כי נשים שכן עברו בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד צרכו מידע בריאותי בכלי התקשורת, לעומת נשים שלא עברו את הבדיקה לאחרונה. כמו כן, בקרב הנשים שעברו בדיקה לגילוי סרטן המעי הגס נתגלתה תשומת לב רבה יותר למידע רפואי דרך אמצעי התקשורת לעומת נשים שלא עברו בדיקה. כאשר נשאלו על כך, הן העידו כי כלי התקשורת המודפסים היוו את ערוץ המידע המועדף עליהן לקבלת מידע בריאותי.

מניתוח כל תוצאות המחקר עלתה מסקנה חד משמעית היכולה לשמש כלי בידי עולם הבריאות. מידע בריאותי בנושא בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד וסרטן המעי הגס, המיועד לגיל השלישי יכול לסייע, להניע לפעולה ואף להציל חיים.

בישראל עומדת לרשות ציבור הנשים, ללא תשלום, התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד (בהמלצת האגודה למלחמה בסרטן), במסגרתה ניתן לערוך בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים מגיל 50 ומעלה, וכן במסגרת התכנית לגילוי סרטן המעי הגס, בדיקת דם סמוי בצואה פעם בשנה, גם כן מגיל 50 ומעלה לנשים ולגברים ללא תשלום. לביצוע הבדיקות מומלץ לפנות לקופת החולים. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי למניעת מחלות כרוניות.

הכותבת, נאוה עינבר, היא יועצת תקשורת ובריאות, המתמחה ביחסי ציבור וניהול משברים תקשורתיים בתחום הרפואי. בעבר כיהנה כדוברת האגודה למלחמה בסרטן.

לתגובות - לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום