דהטוקס: ניקוי רעלים מהגוף

(0)
לדרג

כיצד נתקן את הסביבה התאית של גופנו? ניקוי הגוף מרעלנים, שמתמקד בפיתרון כולל, יעיל לעתים מטיפול באיבר ספציפי

מאת: מיכל לזרוביץ

אבותינו הקדמונים ידעו לומר כי הסיבה האמיתית למרבית המחלות היא חומרים מזיקים הנמצאים בגוף. כיום קוראים לחומרים אלו טוקסינים (רעלנים). דהטוקס (בעברית - ניקוי רעלים) הינה שיטת ניקוי הגוף מטוקסינים וחומרי פסולת שונים.

חומרים מזיקים הם פרזיטים, חיידקים ופטריות, כולסטרול, אלרגנים שונים, חומצה אורית, תוספי מזון כגון חומרים משמרים וצבעי מאכל, חומרי ריסוס והדברה, תרופות שונות ועוד רבים אחרים. כיום ידוע כי חומרים מזיקים אלו גורמים למחלות שונות; לדוגמא, כולסטרול גורם למחלות לב, אלרגנים שונים גורמים לאלרגיות, עודף חומצה אורית יגרום למחלות פרקים, עודף סוכר יגרום לסוכרת ועוד.

חומרים אלו נדבקים לתאי הגוף הנמצאים ברקמות השונות, חוסמים אותם ויוצרים גודש ברקמות ובהמשך מחלות. הפילוסופיה של הרפואה הטבעית היא כי מחלות אינן ממוקדות לאיבר מסוים, אלא הן תמיד סימן לבעיות כלליות.

ניקוי הגוף

המטרה של הטיפול בניקוי רעלים היא לתקן את הסביבה התאית של גופנו ולא רק להיפטר מהחומרים המזיקים ו/או מהסימפטומים. החיידקים והטוקסינים השונים תוקפים את הגוף כאשר הוא איננו במיטבו, כמו למשל כאשר מערכת החיסונית ירודה. על מנת להיפטר מהחומרים המזיקים השונים עלינו לעבור תהליך של ניקוי הגוף מרעלנים (דהטוקס).

אין מדובר בהרס הרעלנים; המשמעות של הרס הרעלנים היא שבירתם לחתיכות קטנות, הדבר איננו יעיל כי בכך לא נצליח להקטין את מספרם. להפך, הרס זה יגרום להצטברות שאריות של רעלנים שיצטברו ברקמות ורק יגבירו את העומס עליהם. על הרקמות להיפטר מכל הרעלנים על ידי סילוקם מהגוף.

בגוף קיימות מערכות הפרשה הקרויות גם מערכות סילוקיות אשר תפקידן הוא בדיוק לנקז את הרעלנים השונים מהרקמות וממחזור הדם ולסלקם מהגוף. כלומר, אם מחלות אכן נגרמות על ידי רעלנים, הרי רק תהליך של דהטוקס יכול להתמודד עימם.

העיקרון הבסיסי עליו מתבצע ניקוי הגוף הוא היכולת לנקז. הניקוז מאפשר את תהליכי הניקוי. הוא מתבסס על גירוי איברי ההפרשה של הגוף לצורך סילוק הרעלנים. איברי ההפרשה או המערכות הסילוקיות העיקריות הם: מערכת העיכול והמעי, הכבד, כליות, עור, מערכת הנשימה/ריאות והמערכת הלימפטית;

לכן ברור כי המאמץ הטיפולי צריך להיות מכוון לאיברים אלו, על-מנת לשמור על תפקודם התקין וכדי שיוכלו לעמוד במטלת הוצאת הרעלנים. כלומר, יש חשיבות יתרה לכך שהמערכות הסילוקיות הנ"ל יעבדו במלוא התפוקה ויהוו דלתות יציאה עבור הרעלנים; לדוגמא, הכליות מפרישות ביממה כ-25-30 גרם אוריאה. אם הכליות (בשל חוסר תיפקוד) יפרישו רק 20 גרם ליממה, תיווצר שארית של 5 גרם ליום או 150 גרם לחודש. כמות זו עשויה לחסום, לשקוע ולהכביד על הסביבה התאית בגוף ולגרום למחלות שונות.

קיימים מספר קריטריונים לכך שמערכות סילוקיות עובדות היטב:

1. המעיים מתרוקנים לפחות פעם ביום.
2. יציאה לא קשה מידי וללא ריח.
3. כמות השתן היא כליטר וחצי ביממה, צבע השתן צהוב בהיר (לא כהה) וללא ריח.
4. מערכת הנשימה נקייה, ללא ליחה, נזלת וגודש.

ככל שהגוף עמוס ברעלנים, כך יכולת הניקוז של איברי ההפרשה תהיה פחותה משתי סיבות: ראשית, כנראה שגם האיברים הללו עמוסים ברעלנים; ושנית - אם כל הגוף עמוס ברעלנים (ולא רק אברי ההפרשה), איברי ההפרשה אינם מסוגלים לעמוד בעומס המטלה והם פשוט מותשים.

ניקוי בשלבים

קיימות שיטות רבות לדהטוקס. ישנה תוכנית הוליסטית אשר מבצעת דהטוקס לגוף, לתודעה ולנפש. מדובר בתוכנית ידידותית, הדרגתית ולא מעיקה כדי שכל אחד יוכל לעמוד בה. התוכנית מחולקת ל-3 שלבים, מהשלב הראשון השטחי יותר ועד לשלב השלישי שהוא העמוק ביותר. הרעיון של תוכנית זו הוא לא לאמץ דהטוקס של צומות קצרים אשר בסופם חוזרים להרגלי אכילה גרועים, מכיוון שכל מה שיקרה הוא שאותם הרעלנים רק מוסטים בכדי להתקבע בתום התוכנית הקצרה ובעצם לא יתפנו מהגוף; הרי אי אפשר להניח כי תוכנית צום קצרצרה יכולה לטפל בבעיות שנוצרו במשך שנים ארוכות.

כאמור, הגוף מצויד באיברי הפרשה ומערכות סילוקיות אשר עובדות בהרמוניה בכל 3 השלבים. כל שלב ניתן לבצע כשבועיים ועד חודש וכל שלב מכין את הגוף לשלב הבא. השלב הראשון של הדהטוקס הוא השלב העדין ביותר ומטרתו להזין את הגוף, להוריד מאכלים מהתפריט הגורמים לרגישות/אלרגיה ולתמוך בעיכול. מומחים לתזונה טוענים כי עיכול לקוי גורם לאי סבילות למזונות ולאלרגיות, מה שבהמשך גורם לבעיות ספיגה של מרכיבים תזונתיים. כמחצית מתאי מערכת החיסון של הגוף מצויים במעי ותפקידם להרוס את החומרים המזיקים. אם מערכת העיכול לא מתפקדת ובעיית הרגישות למזונות נשארת, הדבר יוביל לפגיעה בדפנות המעי ולהמשך החמרה במצב הרגישויות ואלרגיות למזונות. הטחול והקיבה תומכים במערכת העיכול והם השחקנים הראשיים בשלב זה, ולכן יש לתמוך בהם מבחינה טיפולית.

בשלב השני המטרה היא לעזור בהוצאת הרעלנים והפסולת מהמעי, וכן לוודא כי הריאות, המעי, המערכת הלימפטית והעור נוטלים גם הם חלק בהוצאת הרעלנים. שלב זה עוזר בהכנת הגוף לשלב הבא, שהוא השלב השלישי והחשוב ביותר. בשלב השלישי והאחרון הכבד והכליות (שהם האיברים שדרכם משתחררים הכמויות הגדולות ביותר של רעלנים) נוטלים את הפיקוד לצורך השלמת מעגל הדהטוקס. הכבד הוא האיבר החשוב ביותר לצורך ביצוע הדהטוקס ואילו הכליות מפנות את הרעלנים שהשתחררו מהכבד; לכן בשלב האחרון העבודה בעיקרה היא תמיכה בכבד ובכליות, על מנת שיתפקדו בצורה מיטבית.

התהליך הוא הדרגתי - בכל שלב משלבים אמצעי ניקוז שונים, הכוללים: תזונה בעלת תכונות דהטוקס, שתיית מיצים שונים, צמחי מרפא ותוספי תזונה, ארומטרפיה, עיסויים שונים, רפלקסולוגיה, הידרוטרפיה ומדיטציה. אמצעים אלו משתנים משלב לשלב בהתאם לתוכנית הטיפול. כך למשל, אם בשלב הראשון מטרת צמחי המרפא ותוספי התזונה היא לתמוך בעיכול ותהליכי הספיגה, להגברת אנרגיה והפחתת סטרס, הרי שבשלב השני מותאמים צמחי מרפא אחרים לצורך ניקוי המעי, המרצה של המערכת החיסונית וכן הלאה.

נוזלים

צום של מים נחשב יעיל, אולם הוא קיצוני מידי ואיננו עולה בקנה אחד עם הקניית הרגלי חיים נכונים. האדם איננו נולד לצום ולשתות רק מים. יחד עם זאת, מומלץ בסיום תוכנית הדהטוקס לבצע צום מיצים של ירקות/פירות (אך לא מים) עד 7 ימים בלבד. יתכן שתהיה ירידה במשקל בסיום התוכנית בגלל איבוד נוזלים; זאת מאחר והגוף נוהג להחזיק נוזלים בגוף כאשר יש עומס רעלנים מתוך מחשבה שיש צורך "לדלל" אותם.

בעזרת אבחון אירדולוגי ניתן לזהות עד כמה הגוף עמוס ברעלנים ומהם המערכות הסילוקיות החלשות במיוחד; כמובן שאז יותאם טיפול דהטוקס בהתאם לממצאים. מומלץ לבצע דהטוקס פעמיים בשנה, במיוחד בעונות המעבר.

^^מספר טיפים על השיטה:^^

1. לפי הרפואה הסינית, הבריאות של המעי הגס היא הדבר המרכזי והחשוב ביותר לבריאות טובה ולאריכות חיים; לכן חשוב מאד כי המעי יעבוד בצורה תקינה וחלקה.
על מנת לשמור על תפקוד מערכת העיכול והמעי, יש להתרוקן בין 5-7 בבוקר. לאחר מכן, לפני האכילה מומלץ לשתות מים חמים עם מיץ לימון בתוכם על-מנת להמריץ את העיכול. משקה זה גם מנקה את הכבד.

2. תה של שוש קרח (ליקוריץ) עוזר בהרחקת טוקסינים ממערכת העיכול. אופן ההכנה: מרתיחים 4 כוסות של מים בתוך כלי, מוסיפים 4 כפות של שורש הצמח (ניתן לקנות בבית טבע שורש מיובש). יש להרתיח פעם נוספת ולהשאיר על האש כ-20 דקות או עד שכמות הנוזל שנשארה היא כמחצית. לבסוף, לסנן ולשתות את הנוזל במשך היום.

מיכל לזרוביץ היא מנהלת פורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום