אמצעי מניעה: גלגולה של גלולה

(0)
לדרג

נדמה שקשה עמן, אך קשה עוד יותר בלעדיהן. דוקטורס שם על כף המאזניים את הגלולות למניעת הריון

מאת: מערכת zap doctors

רבות כבר נאמר או נכתב על יתרונות וחסרונות הגלולה ומיתוסים רבים נקשרו בשמה; החל מבעיות פוריות וכלה בפצעי אקנה ועלייה במשקל. לעתים, הרחבת הדיון על נושא מסוים מעצימה דווקא את אי בהירות לגבי אמיתות המידע העומד לרשות הציבור. נדמה כי נושא הגלולות למניעת הריון משקף מצב עניינים זה. המיתוסים והידע הנצבר בתחום, בין אם הם נכונים ובין אם לאו, רבים ומגוונים ובמקרים מסוימים אף מלחיצים.

גלולות למניעת הריון מכילות הורמונים ופרוגסטרונים הגורמים למניעת ביוץ. למרות פעילותן החשובה, רוב הנשים מעדיפות לוותר על הגלולות ולהסתמך על אמצעי מניעה אחרים. אתר דוקטורס יצא לשטח כדי לבדוק עם מומחים מה סוד קסמה של הגלולה מחד, ומדוע נרתעים ממנה מאידך.

"הגלולות מסדירות את המחזור, מקטינות את שיעור הדמם בזמן הווסת ומקלות על כאבי המחזור", מסביר ד"ר יגאל וולמן, רופא בכיר בבית החולים ליס במרכז רפואי תל-אביב, מחבר הספר 'אמצעי מניעה - המדריך השלם', וחבר הנהלת האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה. "בנוסף, נטילת גלולות מגנה מפני סרטן הרחם והשחלות".

לדברי ד"ר יואב פלד, גניקולוג בכיר במחלקת נשים בית חולים לנשים ע"ש הלן שניידר ומחוז דן-פ"ת בכללית שרותי בריאות, לגלולה יתרונות רבים נוספים. "נטילת גלולות גורמת להפחתה בכמות ומשך הכאבים בזמן הווסת; היא מונעת אנמיה וחוסר ברזל, והופעת ציסטות תפקודיות בשחלה. היא גם 'מסדירה' מחזור לא קבוע אצל נשים, ובעזרתה ניתן לתכנן את מועד הדימום לפי הצרכים האישיים. מעבר לכך, כתוצאה מנטילת גלולה יש הפחתה בסכנה ללקות בדלקות אגן פנימיות".

ד"ר פלד מוסיף בשבחה של הגלולה: "ישנם מחקרים המראים כי נטילה של גלולות לזמן ממושך מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השחלות. הגלולות גם מגינות על רירית הרחם מפני שינויים הורמונליים מזיקים, במיוחד בקרב נשים שמקבלות וסת אחת למספר חודשים".

הגלולה המתאימה

נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? לא ממש אחרי שבוחנים את תמונה במלואה. "ככלל, הגלולות אינן גורמות לעליה במשקל, אולם הן עשויות להגביר את התיאבון בחודשי הנטילה הראשונים", ממהר ד"ר וולמן לצנן את הרוח האופטימית. "בנוסף, גלולות יכולות להשפיע על מצבי רוח ואף לדכא את החשק המיני". עם זאת, תופעות אלה אינן שכיחות, כפי שמסביר ד"ר פלד: "ישנן נשים מעטות שגלולות יכולות להשפיע על מצב רוחן וגם על החשק המיני שלהן. לעתים, גלולות יכולות להגביר את התיאבון עקב השפעה על מרכז האכילה במוח. אולם, יש לזכור כי תופעות אילו נדירות יחסית ועל ידי התאמת הגלולה לאישה ניתן למזער את גילויין עד למינימום".

אז איך בכל זאת נדע איזו גלולה מתאימה לנו? התחרות בשוק הגלולות רבה, והחברות המשווקות נותנות תמריצים לרופאים, שמספקים במקרים מסוימים מרשם לגלולות שאינן עונות על צרכי האישה. מציאות שכזו יוצרת דילמות מוסריות לא פשוטות, שכן אין לדעת האם הן אכן משרתות את צרכיה של האישה. ד"ר פלד שוב מבקש להרגיע: "בעיקרון, הגלולות מאוד דומות אחת לשנייה. הרופא מתאים את הגלולה לאישה לפי מצבה, צרכיה, העדפותיה, הניסיון שיש לו עם גלולות מסוימות ועוד". ד"ר וולמן מוסיף בהקשר זה כי "הרופא ינסה לרשום את הגלולה עם המינון המינימלי שעמו האישה מסתדרת".

הגנה

אחד המיתוסים הקיימים בנושא הוא כי אישה צריכה 'לנקות את הגוף' מגלולות בתקופות מסוימות או להחליף את סוג הגלולות. מיתוס זה, כך נראה, אינו נכון. "אישה שטוב לה עם גלולה מסוימת לא צריכה להחליפה, אלא אם יצאה לשוק גלולה עם מינון הורמונלי נמוך בצורה משמעותית", אומר ד"ר וולמן. עם זאת, ניקוי הגוף מגלולות עשוי לגרום להריון לא מתוכנן. "יש לזכור כי בכל חודש, יומיים לאחר הפסקת הגלולה האחרונה מגיע המחזור; כך שאין כל השפעה ארוכת טווח לגלולות, ולכן יש ליטול אותן מדי יום סביב אותה השעה", מוסיף ד"ר וולמן. מעבר לעובדה שהפסקת גלולות יכולה לגרום להריון לא רצוי, היא אף גורמת לדימומים קלים האופיניים לתחילת החודש מעת שחודש השימוש בגלולות. "אין צורך לבצע הפסקה, גם לאחר נטילה ארוכת שנים של גלולות", מסכם ד"ר פלד.

אחת הסיבות בעטיין נשים מפסיקות להשתמש בגלולות קשורה לחשש מבעיות פוריות. ד"ר פלד, כדרכו, מוריד את מד הלחץ. "נטילת גלולות איננה פוגעת בפריון", הוא קובע נחרצות. "נהפוך הוא - ישנם נתונים המראים שכאשר משווים נשים שנטלו גלולות לתקופה ממושכת לנשים שלא נטלו גלולות למשך תקופה דומה, הרי ששיעור התת פריון בנשים שנטלו גלולות נמוך יותר. כלומר, נטילת גלולות שומרת על הפוריות של האישה. ההסבר לתופעה זו נעוץ בהגנה אותה מקנה הגלולה מפני מחלות שונות הפוגעות בפוריות". גם ד"ר וולמן שותף לעמדה זו. "נשים רבות נוטלות גלולות עקב אי סדירות במחזור שיכולה להצביע על אי סדירות בביוצים, ומכאן שיש נשים שבתום נטילת הגלולות מתקשות להרות. קושי זה נובע מבעיה בסיסית של אותה אישה, ואין לו כל קשר לגלולות".

עיקרון הרצף

לכל אותן נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון ושוכחות מדי פעם לקחת גלולה אחת או יותר, כדאי לדעת כי הסיכוי להריון גדל. לדברי ד"ר וולמן, "שכיחת גלולה אחת חושפת את האישה להריון לא רצוי. מעבר לכך, נטילת גלולה ראשונה באיחור של יום אחד הופכת את כל החודש ללא בטוח".

ומה באשר לנשים שנוטלות שתי חבילות ברצף כדי למנוע את המחזור החודשי? מסתבר שפעולה זו אינה מזיקה לגוף, אלא להיפך. "הדבר איננו בעייתי ויש הטוענים כי הוא אף עדיף", מציין ד"ר פלד שמספר כי בארצות הברית כבר משווקות גלולות שניתן ליטול אותן במשך שלושה חודשים רצופים.

השפעות על הגוף

למרות יתרונותיהן, לנשים מסוימות אסור להשתמש בגלולות. ד"ר וולמן מסביר מי מצויה בסיכון: "נשים מעשנות מעל גיל 35, נשים עם רקע רפואי של קרישיות יתר או מחלות שקשורות בקרישיות יתר (כמו מחלות קולגן); נשים עם גידולים המושפעים מהורמוני מין, נשים עם הפרעה ניכרת בתפקודי הכבד או מחלת דרכי מרה קשה, ונשים עם יתר לחץ דם לא מאוזן".

לרפואה הסינית יש נקודת מבט שונה ומעניינת באשר להשפעת הגלולות על הגוף. "הכנסת חומרים סינטטיים לגוף, על אחת כמה וכמה הורמונים (במקרה שלנו גלולות) בשימוש יומיומי, גורמת לגוף לצאת מאיזונו הטבעי; כתוצאה מכך, הגוף נאלץ לתפקד בצורה שאולי לא מתאימה לו, דבר שמוביל לפתולוגיות", אומר דרור וייסר, מטפל ברפואה סינית. וייסר מתאר בקצרה את צורת הטיפול: "במקרה של אישה המתלוננת על כבדות, התנפחות, בחילות או כאבים, מטרת הטיפול ברפואה סינית תהיה הוצאת לחות והנעת אנרגיה. בעזרת דיקור, צמחי מרפא ותזונה ניתן לעזור לגוף לחזור לאיזונו הטבעי ולהפחית את תופעות הלוואי של הגלולה".

ככלל, האחריות למניעת הריון מוטלת על האישה עצמה. את הדרכים למניעתו - גלולה או אמצעי מניעה אחר - צריכה האישה לבחור בהתאם לגורמים שונים שפורטו בכתבה זו.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גינקולוגיה ופריון
פורום דימומים גינקולוגיים בלתי סדירים ורפואת נשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום