צרכנות רפואית מס' 129

(0)
לדרג

שאיבת זרע לטיפול בבעיות פוריות, התקדמות בטיפול בלויקמיה כרונית, טיפול מונע לפגים ומולטי ויטמין לילדים. עדכוני צרכנות

מאת: מערכת zap doctors
שאיבת זרע

בשורות טובות למטופלים בבעיות פוריות בחדרה והסביבה - יחידת ההפריה החוץ גופית בשיתוף עם המחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה, החלו לאחרונה להפעיל שימוש בטכניקה של שאיבת זרע לטובת טיפול בבעיות פוריות שמקורם בצד הגברי.

ד"ר אדריאן אלנבוגן, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי הלל יפה, אומר כי "עובדה קיימת היא שבין 30% ל-40% מהזוגות שאצלם מתגלות בעיות פוריות, הבעיה טמונה דווקא אצל הגבר. הסיבות לאי פוריות אצל הגבר יכולות לנוע בין מצב של חוסר פליטת זרע בכמות מספקת, ועד למצב של חוסר פליטת זרע מוחלט, כאשר הפתרון למצב זה היה עד לפני שנים לא רבות שימוש בתורם זרע".

לדבריו, "כיום הפתרונות לבעיות הפוריות אצל הגבר מגוונים מאוד, בדומה לטיפול בבעיות פוריות אצל האישה, כך שאפילו במצבים קיצוניים של אי ייצור זרע, קיימת האפשרות להפקתו על ידי שימוש בטכניקות ניתוחיות ואחרות".

אחת השיטות הקיימות, כאשר ישנו מצב של אי פליטת זרע מסיבה חסימתית (כגון - חסימה של צינורות המובילים את הזרע מהאשך) או חוסר יצירת זרע (מסיבה גנטית או מחלה זיהומית, בעיה של אשך טמיר ועוד), היא ביצוע של שאיבת זרע ישירות מן האשך. לחילופין, ניתן להוציא פיסות קטנות של תוכן האשך ואיתור תא זרע תקין. באמצעות ביצוע פעולה זו, ניתן לבצע מיקרומניפולציה; כלומר ביצוע של הפריית ביצית במעבדה על ידי זרע בודד, ובכך לתת פתרון לזוגות שבהם לגבר לא נמצא זרע כלל בפליטה או שישנה בעיה של חוסר ייצור זרע.

בחודשים האחרונים החלו ביחידת IVF בשיתוף פעולה צמוד עם המחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה לבצע את ההליך, והפעולות שהוזכרו לעיל באופן שיגרתי. אחד היתרונות המרכזיים של שיטה זו היא שהזרע המושג בטכניקות אלו ניתן להקפאה ושימוש במחזורי טיפול נוספים ללא צורך בביצוע פעולה כירורגית חדשה.

תהליך שאיבת הזרע או קבלת פיסות אשך נעשה תחת הרדמה, כאשר הרופא המנתח מוציא פיסות זעירות מרקמת האשך. לאחר קבלתן, הן מועברות למעבדה להפריה חוץ גופית באופן מיידי ושם בתהליכים ממושכים ומיקרוסקופים, רקמת האשך עוברת תהליך של זיהוי זרעונים תקינים; אלו נאספים בקפידה ונאגרים לקראת הזרעה בביציות שנשאבו באותו היום או מוקפאים לשימוש עתידי.

התקדמות בטיפול בלויקמיה כרונית

מחקר מרכזי בינלאומי במבטרה הופסק לאחר שהראה תוצאות חיוביות שנה מוקדם מהצפוי. נמצא כי התרופה מאריכה את משך החיים ללא התקדמות המחלה בחולים עם לויקמיה כרונית (CLL).

המחקר הבינלאומי רב ההיקף במבטרה - CLL8, נערך במעל ל-200 אתרי מחקר בהשתתפות 817 חולים עם לויקמיה לימפוציטית כרונית. המחקר הראה כי אצל חולים שטופלו בטיפול ראשוני עם התרופה בשילוב עם כימותרפיה סטנדרטית, חל שיפור משמעותי במשך חיי החולים ללא התקדמות המחלה, לעומת חולים אשר טופלו בכימותרפיה בלבד. אבי דנציגר, מנכ"ל חברת רוש פרמצבטיקה ישראל, אמר כי "מחקר זה יהווה את הבסיס לרישום התרופה לטיפול בחולי לויקמיה לימפוציטית כרונית באיחוד האירופי ובארץ".

לוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL) היא הסוג השכיח ביותר של לויקמיה במבוגרים, המהווה כ-25%-30% מכלל הלויקמיות. ההיארעות של לויקמיה כרונית במדינות המערביות היא 2-4 חולים לכל 100 אלף בני אדם, והיא שכיחה פי שניים בגברים מאשר בנשים. מרבית המאובחנים במחלה הינם מעל גיל 55. לויקמיה כרונית נחשבת בדרך כלל למחלה המתקדמת באיטיות, עם זאת חלק מהחולים סובלים מצורות מחלה המתקדמות במהירות.

מחקר ה-CLL8 הינו מחקר בינלאומי שנערך ביוזמת קבוצת המחקר הגרמנית בהשתתפות 9 מרכזים בישראל. המרכזים הרפואיים שהשתתפו מהארץ הם: קפלן, רמב"ם, סורוקה, הדסה עין כרם, מאיר, בני ציון, שיבא, שערי צדק ובלינסון. במחקר המטופלים קיבלו מבטרה בשילוב עם כימותרפיה (פלואודראבין וציקלופוספמיד) או כימותרפיה בלבד. המחקר תוכנן להראות שיפור של 35% במשך חיי החולים ללא התקדמות המחלה, בקרב המטופלים שקיבלו טיפול משולב בתרופה וכימותרפיה.

טיפול מונע לפגים

וירוס ה-RSV עלול לגרום לזיהום חמור ומסוכן בדרכי הנשימה. הורים לפגים, הרגישים במיוחד ל-RSV, מעוניינים להעניק לילדם הפג טיפול מונע כנגד הווירוס, אך הם נתקלים בקושי. משרד הבריאות מעניק טיפול מונע כנגד הווירוס רק לפגים שנולדו עד שבוע 28+6, וגם אז, רק לאלו מביניהם שנולדו עד 6 חודשים לפני תחילת העונה (1 בנובמבר) או לפגים החולים במחלות ריאות (BPD).

"בכל העולם המערבי נהוג לחסן פגים שנולדו עד לשבוע 32, כיוון שמדינות המערב גילו כי השקעה בטיפול חוסכת למערכת כסף יקר", אומר אורן מלברגר, יו"ר עמותת לה"ב. "ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה להיות יוצאת דופן ולזלזל בחיסכון המערכתי שבטיפול, וזאת בלי להזכיר כמובן את ההימנעות מסבל אנושי והפגיעה במשפחות".

בשיתוף עם עמותת לה"ב, קרן האחים עופר תסייע במימון מלא לחסן פגים שנולדו בשבועות 29 ו-30, ובנוסף תפעיל העמותה קרן עצמאית לחיסון מספר קטן של פגים הזקוקים לטיפול, אך אינם זכאים לו.

כמו כן, העמותה הגיעה להסכם עם בתי המרקחת "קוניבר" ו"פרמהשופ", שימכרו את הטיפול ללא רווח, להורים המעוניינים לחסן את ילדם באופן פרטי, זאת על מנת לעזור לחסן כמה שיותר פגים ולהפיץ את הטיפול בקרב הפגים. בחברת פרומדיקו ובבתי המרקחת של "'קוניבר" ניתן לרכוש את הטיפול באופן פרטי ב-36 תשלומים.

השנה מפרסמת עמותת לה"ב לראשונה חוברת מידע ייחודית בנושא הטיפול כנגד RSV, שתעניק להורה את כל המידע הנחוץ לו למטרת חיסונו של הפג, כולל פירוט הזכאויות מטעם קופות החולים השונות, מספרי טלפון, מאמרים ועוד. החוברת תחולק בכל הפגיות בישראל ובאתר העמותה.

מולטי ויטמין לילדים

סירופ קידי, מבית פרמאטון, מושק מחדש בישראל עם קומפלקס ייחודי לבניית השלד וחיזוקו. הנוסחה המשופרת מכילה סידן, ויטמין D3 וליזין. הליזין היא חומצת אמינו המסייעת בספיגת הסידן במעי. בדומה לויטמינים, ליזין אינה מיוצרת על ידי הגוף אלא מסופקת במזון.

המולטי-ויטמין מיועד לפעוטות וילדים מגיל שנה ומעלה, שאינם מקבלים את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים להם הם זקוקים. החסרים יכולים לנבוע מסרבנות אכילה, הרגלי אכילה לקויים, תזונה המבוססת בעיקר על ג'אנק פוד וממתקים, והימנעות ממוצרי חלב, ירקות ופירות.

המולטי-ויטמין מחזק את המערכת החיסונית, משפר את התפקוד והריכוז, ומסייע להתגבר על מצבי חוסר תיאבון, מחלות ותשישות גופנית. ניתן לרכוש אותו ברשתות הפארם ובבתי המרקחת, בעלות של 64.9 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פריון הגבר
פורום חיסונים לילדים
פורום רפואת ילדים
פורום המטולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום