תקיפה מינית: מציאות כואבת

(0)
לדרג

פוחדים לספר ומעדיפים להדחיק: דוקטורס מציג נתונים מדאיגים על קורבנות שחוששים לדווח ותוקפים שמנהלים חיי משפחה תקינים

מאת: מערכת zap doctors

הבוקר אושרה עסקת הטיעון בפרשת קצב. מפסק הדין עולה, כי בג"ץ החליט לדחות את העתירות שהוגשו נגד עסקת הטיעון. בג"ץ קיבל את עמדת מזוז, שהוביל את חתימת עסקת הטיעון שבמסגרתה קצב יואשם בעבירות מין קלות יחסית לעומת טיוטת כתב האישום המקורי.

בעקבות פרשת קצב ופרשות נוספות שעלו לכותרות בשנים האחרונות, המודעות למימדי התופעה עלתה, ועם זאת אלימות מינית היא אחד הפשעים הכי פחות מדווחים. מנתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית בישראל, עולה כי רק כ-10% מהמקרים מדווחים. הסיבה העיקרית לכך שנפגעות אינן מדווחות קשורה לעמדות של החברה שבדרך-כלל מאשימה את הנפגעת ואינה מאמינה לה. עמדות אלו מושפעות מסטריאוטיפים, שלא רק שמונעים מהרבה נפגעות לדווח ולפנות לקבלת סיוע, אלא גם מחזקים את התופעה ומשרישים אותה.

תקיפה מינית היא כל התנהגות ו/או מעשה מיני הנכפה על אישה, גבר או ילד ללא הסכמתם. תקיפה מינית היא אקט של אלימות שנוקט התוקף כלפי מי שנתפס בעיניו כחלש ממנו. האקט המיני הוא אמצעי להשפלת הקרבן. מרבית קרבנות האלימות המינית הן נשים.

מיהו התוקף?

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית בישראל מציג עובדות מדאיגות לגבי תקיפה מינית: אחת מכל שלוש נשים תעבור תקיפה מינית במהלך חייה, אחת מכל ארבע נשים נאנסת; אחת מכל שש ילדות עוברת גילוי עריות; אחד מכל שבעה בנים עובר תקיפה מינית; ב- 95% מהמקרים המדווחים התוקף הינו גבר וב-85% מהמקרים המדווחים הנפגעת הינה ילדה, נערה או אישה; אנס יכול להיות כל גבר ללא כל קשר למקצועו, רמת השכלתו, או מעמדו הסוציו-אקונומי. אנסים יכולים להיות אנשים משכילים, מוצלחים ובעלי מעמד; רוב האנסים מנהלים חיי משפחה וחברה הנראים תקינים לחלוטין; מעל 85% מכלל מקרי התקיפה המינית מבוצעים על-ידי אדם המוכר לקורבן. ההיכרות כוללת בני משפחה, חברים/ידידים/מכרים, מורים, מטפלים, עמיתים, מנהלים וכד'.

ואילו ישנם נתונים נוספים שחשוב לדעת: כל אדם עלול ליפול קורבן לאונס או תקיפה מינית מכל סוג שהוא, ללא כל קשר לגילו, מעמדו, השכלתו, מראהו, דתו או מוצאו. אי התנגדות אינה מביעה הסכמה. אונס איננו אקט ספונטאני, הוא בדרך כלל מתוכנן בקפידה ומראש, ואף רוב מקרי האונס מתרחשים בביתה/ו של הנפגע/ת או בביתו של התוקף.

אונס יכול להתרחש בכל מקום ובכל שעות היממה ולבוש או התנהגות מסוימים של הקורבן אינם מהווים סיבה לתקיפה מינית או אונס. המניע לתקיפה הוא רצון התוקף לשלוט בקרבן. תלונות שווא מהוות שיעור זעום מן התלונות על תקיפה מינית המוגשות במשטרה, ודומה לשיעור תלונות השווא על פשעים אחרים.

בואו לדבר על זה בפורום נפגעי/ות תקיפה מינית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום