פריקות כתף: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג

כאשר הכתף יוצאת ממקומה, נגרם נזק לרקמות הרכות המייצבות אותה. ד"ר עוז הדר מחזיר את הכתף למקומה הטבעי

מאת: ד"ר עוז הדר

הכתף היא פרק בלתי יציב במבנהו הגרמי (בשונה מפרק הירך למשל), ולכן יציבותה תלויה ברצועות המחברות באופן היקפי את עצם הזרוע לשכמה, ובאופן חלקי בגידים סביב הכתף. את פריקות הכתף ניתן לחלק לשני סוגים: פריקות טראומטיות כתוצאה מכוח חיצוני (נפילה וחבלה, משיכה עזה וכד') ופריקות א?טראומטיות ללא כוח חיצוני (למשל בתנועת יד עצמית).

בשונה מנקיעה או תת פריקה, כאשר הכתף נפרקת (יוצאת ממקומה באופן מלא) נגרם תמיד נזק לרקמות הרכות המייצבות אותה; נזק זה יכול להתבטא במתיחה ו/או בקרע של הרצועות, בעיקר בקבוצת הגיל הצעירה (עד 35 לערך) או בקרע חלקי/מלא של הגידים התוך פרקיים בכתף.

לעתים נמצא גם נזק גרמי לאחר פריקת כתף, כגון שברים של ראש עצם הזרוע או השכמה. חשוב לדעת: פריקת כתף היא פציעה הדורשת טיפול דחוף בחדר מיון או על ידי גורם רפואי מוסמך אחר.

הטיפול הראשוני

באופן כללי יש צורך בצילום הכתף ושחזור מיידי של הפריקה בשיטות שונות, ולאחר מכן קיבוע של היד והכתף הפגועה בעזרת מתלים/מקבעים שונים. לאחר הטיפול הראשוני רצוי להתייעץ עם מומחה לפציעות וניתוחי כתף לצורך החלטה על הטיפול הרפואי המתאים לכל מטופל.

אפשרויות הטיפול העיקריות

בעבר היה מקובל לקבע את היד למספר שבועות, ולאחר מכן לבצע שיקום פיזיותרפי לכתף הפגועה כטיפול כמעט גורף לכל המטופלים. ואולם, כיום מותאם הטיפול הרפואי לפי סוג הפריקה, כיוונה (קדמית, אחורית, תחתונה או עליונה), יציבות הכתף לאחר השחזור, גיל המטופל, הפציעות הנלוות לפריקה ועוד.

השינוי בגישה הטיפולית נובע משכיחות גבוהה של סיבוכים והפרעות תפקודיות (כגון פריקות כתף חוזרות) לאחר פריקה ראשונית של הכתף, כאשר אין התייחסות פרטנית לנזקים שנוצרו בזמן הפריקה ברצועות ובגידי הכתף השונים אצל כל מטופל.

לעתים די בתיעוד חדר המיון, בדיקה רפואית מדויקת ובחינת צילומי הרנטגן על ידי מומחה כתף לקבלת החלטה על המשך הטיפול; אך לעתים יש צורך בבדיקות הדמיה נוספות, כגון: בדיקת אולטרה-סאונד, CT, MRI וכדומה.

^^הטיפול השמרני^^ יכלול לרוב טיפול בנוגדי כאב, שימוש במתלה לתקופה קצרה ושיקום פיזיותרפי פרטני. טיפול זה יתאים בעיקר לקבוצת המטופלים, שאצלם הכתף יציבה לאחר שחזור הפריקה, ללא קרע גדול של רצועות או גידי הכתף, כטיפול בפריקות א?טראומטיות ועוד.

^^הטיפול הכירורוגי^^ יכלול תיקון של הרצועות ו/או הגידים באופן ארטרוסקופי או פתוח על ידי מומחה לניתוחי כתף. טיפול זה מתאים למקרים בהם נגרמה הפריקה כתוצאה מחבלה, לספורטאים, לצעירים או למטופלים שהטיפול השמרני בהם נכשל והם סובלים מאי יציבות של הכתף או מכאב חוזר. כיום תוצאות ניתוחים אלו טובות מאוד, והניתוח נחשב לבטוח יחסית בידי המומחים המתאימים.

דר עוז הדר - אורתופד, מומחה לפגיעות כתפיים, ברכיים, קרסול, מרפק, שורש כף היד ופציעות ספורט.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה כללית ורפואת ספורט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום