סכנת השמנת יתר - בהווה ובעתיד

(0)
לדרג

מחקר חדש: בעיית השמנה של מתבגרים מובילה לעלייה בשיעורי תחלואה ואף למוות; למניעת התופעה יש השלכות לטווח ארוך

מאת: ד"ר סילבינה מצקין לוי

תופעת השמנת יתר גורמת למחלות ובעיות רבות ואף מהווה גורם סיכון למוות בגילאים צעירים. מחקר אמריקאי חדש צופה שמתבגרים הסובלים מהשמנת יתר ניצבים בפני סיכון גבוה למחלות לב ומוות בטרם עת בגילאי 35-50. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, אוניברסיטת סן פרנסיסקו ואוניברסיטת קולומביה, ופורסם בתחילת החודש בעיתון הבריטי New England Journal of Medicine The.

החוקרים בחנו במהלך שנת 2000 מתבגרים בעלי משקל עודף, באמצעות מודל שנקראCoronary Heart Disease (CHD) Policy Model. מודל זה מבוסס על תוכנה סטטיסטית שבוחנת את ההשפעה האפשרית של השמנת בני נוער על בריאותם כמבוגרים, והוא פותח על ידי בכיר החוקרים ששימש גם כדיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת קולומביה. נתוני המתבגרים נלקחו מלשכת מפקד האוכלוסין האמריקאי, סקר בתי חולים ארצי, סקר בריאות ותזונה ארצי, ומחקרים בולטים נוספים בנושא סיכונים למחלות לב.

שמנים וחולים

תוצאות המחקר מראות ש-37% מהנערים יסבלו מהשמנה בשנת 2020 (כשיהיו בני 35). עבור הנשים הנתונים מדאיגים אף יותר: 44% מהנערות יסבלו ב-2020 מהשמנת יתר. בעקבות שיעורי ההשמנה הגבוהים הצפויים, חשופים יותר צעירים אלו לבעיות לב, כאבים כרוניים בחזה ואפילו מוות בטרם עת (לפני גיל 50).

מסקנת החוקרים היא שבעיית ההשמנה של המתבגרים תוביל בעתיד לעלייה בשעורי תחלואה ואף מוות. המתבגרים של היום יסבלו בגיל 35 מאשפוזים, הליכים רפואיים, תרופות כרוניות, הפסד ימי עבודה ותוחלת חיים מקוצרת - מוקדם מהרצוי.

חשוב לזכור, אומר בכיר החוקרים, כי לכולנו קיימת נטייה להעלות במשקל ככל שאנו מתבגרים, ולכן למעשה השמנת בני הנוער תהיה משמעותית אף יותר בעתיד. עוד גילו החוקרים שהעובדה שמדובר בצעירים אינה מפחיתה את סיכויהם לחלות בסוכרת בעקבות עודף המשקל. מדובר בבעייה חמורה בגלל שאחד מסיכוני הבריאות המשמעותיים ביותר לאדם שמן הוא הפיכתו לסוכרתי - הסוכרת מגדילה את הסיכוי למחלות לב ולסיבוכים רפואיים אחרים.

התערבות בגילאים מוקדמים

מחקר זה מדגיש את חשיבות מניעת ההשמנה בילדות ובנעורים. הנתונים הסטטיסטיים הרשמיים בארה"ב מורים כי 9 מליון בני נוער אמריקאים הם בעלי משקל עודף, והשמנת ילדים שילשה עצמה מאז 1970. מחקרים אחרים מעריכים ש-80% מהמתבגרים שסובלים מבעיות השמנה בהווה עתידים להיות מבוגרים שמנים. בארה"ב, לדוגמא, צפויים להתווסף 100,000 מקרים של בעיות לב עד שנת 2035 - עלייה של 16% בהשוואה לנתוני ההווה, ועלייה נוספת של 19% במקרי המוות הצפויים כתוצאה ממחלת לב כלילית.

למרות שהממצאים העיקריים של המחקר אינם מפתיעים, נדהמו החוקרים מההשפעה העצומה של ההשמנה בגיל ההתבגרות על הבריאות העתידית של הנחקרים, וכפועל יוצא את מידת חשיבותה כבעייה לאומית. בארץ, קצת קשה לדמיין עיסוק מרכזי בבעיית ההשמנה כשהביטחון, החינוך והכלכלה תופסים את הכותרות הראשיות, אבל יתכן שטיפול מקיף בבעייה בארה"ב ידרבן גם אותנו.

המודעות לגבי השמנת ילדים הולכת וגוברת; מודעות המתחילה כבר ברמת הפיקוח ומרכיבי התזונה אותה מקבלים הילדים בגנים, הגברת המודעות והעלת הנושא לדיון בין הילדים ברמת בתי הספר היסודיים והתיכוניים וקיום ימי בריאות הכוללים הרצאות בנושא ועידוד של עיריות מסוימות בארץ. בנוסף, מחקרים מסוג זה מדגישים את חשיבות המניעה הראשונית טרם הופעת הסיבוכים. התערבות בגילאים מוקדמים, הכוונה להרגלי אכילה וצריכת מזון נכונה מנבאים את העתיד לבוא. פעולות המניעה וטיפול בהשמנת ילדים בגיל צעיר יכול בהחלט להשפיע על בריאותם בעתיד בעיקר במניעת הופעת סוכרת וגורמי סיכון נוספים למחלת לב.

ד"ר סילבינה מצקין לוי היא מומחית ברפואת פנימית ומנהלת המרפאה להרזיה ושינוי אורח חיים בשיטת ד"ר לוי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום