צרכנות רפואית מס' 119

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: זיהוי מקור הפרעת קשב, בדיקות עיניים לסוכרתיים, שיפור הטיפול בטרשת נפוצה וטבליות לטיפול בזיהומי נרתיק

מאת: מערכת zap doctors
זיהוי מקור הפרעות קשב

הפרעת קשב וריכוז ADHD היא תופעה נפוצה. התופעה מאפיינת כ-5%-10% מהאוכלוסייה - ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מהפרעה התנהגותית. ADHD באה לידי ביטוי באי יכולתם של הסובלים ממנה למקד את תשומת הלב בפעילות מסוימת, לארגן ולהשלים מטלה נתונה.

שיטה מדעית חדשה, המבוססת על מחקר אקדמי, מיושמת לראשונה בישראל במכון אילון ונקראת שיטת ארבע פונקציות הקשב. השיטה מעריכה ארבע מערכות קשב שונות, המבדילות בבירור מבחינה מוחית ואשר אחראיות על תפקודים שונים של הקשב.

מערכת קשב ראשונה נקראת מערכת הקשב המתמשך והיא אחראית על היכולת להיות קשוב לאורך זמן מבלי להידרש לתגובה. ליקוי במערכת זו יבוא לידי ביטוי במיוחד במצבים בהם נדרש קשב ללא תגובה לצידו; לדוגמא, הקשבה להוראות הניתנות על ידי המורה, השתתפות בדיון בכיתה או הקניית ידע חדש בהרצאה.

מערכת קשב שנייה הינה מערכת הקשב הסלקטיבי, האחראית על היכולת למקד קשב במידע חזותי או שמיעתי תוך התעלמות מגירויים מסיחים. ליקוי במערכת זו גורם למצב בו מיקוד הקשב מושפע פחות מכוונות הפרט ויותר ממאפייני הסביבה; לדוגמא, הילד מנסה לבצע עבודת כיתה וברקע ילדים מדברים וצוחקים, או כאשר הילד פותר מבחן ומבחוץ נשמעים קולות ממשחק כדורסל.

מערכת קשב שלישית, של הכוונת הקשב, אחראית ליכולת להפנות את הקשב למיקום מסוים בשדה החזותי, להתנתק ממנו ולהעביר אותו למיקום חדש; לדוגמא, העתקה מהלוח או מהספר למחברת. מערכת קשב רביעית של ניהול הקשב הינה מערכת האחראית על היכולת לארגן, לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, תוך תחרות בין תגובות. ליקוי במערכת זו יגרור קשיים בקבלת החלטה על מעבר בין מצבי מיקוד, חלוקה ופיזור קשב כמו גם קושי במשימות מורכבות.

שיטת ארבע פונקציות הקשב מאפשרת לבחון במדויק, באמצעות מערכת מטלות ממוחשבת, את מקור ההפרעה במערכות הקשב השונות, להבדיל מהסימפטומים עצמם ובהתאם לכך להעניק טיפול אישי ממוקד, אשר יעילותו הוכחה במספר מחקרים אקדמים.

בדיקות עיניים לחולי סוכרת

מחלת הסוכרת פוגעת לא פעם בראייתם של הלוקים בה, בהליך ארוך ואיטי שאינו תמיד מורגש; לפיכך, נאלצים חולי הסוכרת לעבור בדיקות עיניים תקופתיות כדי לגלות, מוקדם ככל האפשר, שינויים ברשתית העין ולקבל טיפול מונע.

עד היום נאלצו חולי סוכרת לעבור בדיקות עיניים תקופתיות אצל רופא עיניים בהליך שהסב אי נוחות לנבדק. הבדיקה, אשר חייבה קבלת טיפות עיניים להרחבת האישונים, הקשתה על הנבדק לתפקד כמה שעות לאחר מכן וגרמה לכ-50% מחולי הסוכרת להימנע מהבדיקה. כמו כן, לא תמיד פוענחו ממצאי הבדיקה על-ידי רופאי עיניים המומחים לרשתית העין, מה שלעתים הוריד מאיכות הבדיקה.

מחלקת העיניים והיחידה לסוכרת במרכז הרפואי "וולפסון" מציעות כיום לחולי סוכרת לעבור בדיקת עיניים תקופתית באמצעות מכונת צילום ראשונה מסוגה בארץ, אשר מצלמת את העין, ללא קרינה. המכונה מצלמת מכמה זוויות ב-7 דקות בלבד, ללא צורך במתן טיפות עיניים להרחבת האישונים. הצילום עובר לרופא עיניים מומחה בתחום רשתית העין, אשר מפענח ומספק חוות דעת מקצועית. מכונת הצילום החדשנית מאפשרת בדיקת עיניים מהירה, נוחה ואמינה ביותר.

ד"ר חוליו ויינשטיין, מנהל היחידה לסוכרת ב"וולפסון" ונשיא האיגוד הישראלי לסוכרת אמר, כי "מכונת צילום העיניים החדשנית היא התקדמות נוספת בטיפול שניתן להגיש לחולי הסוכרת, הן מבחינת הנוחות והן מבחינת אמינות הבדיקה".

מחיר הבדיקה: 100 ש"ח.

שיפור הטיפול בטרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית דלקתית של מערכת העצבים והיא המחלה הנוירולוגית הלא-טראומטית הנפוצה ביותר אצל בוגרים צעירים. ארגון הבריאות העולמי מעריך שכ-2.5 מיליון אנשים סובלים מטרשת נפוצה ברחבי העולם.

חברת התרופות מרק סרונו, חטיבה של חברת מרק (Merck KgaA) הודיעה שהרשויות האירופאיות לתרופות (EMEA: European Medicines Agency) העניקה רישוי לנוסחה חדשה ומשופרת של רביף (אינטרפרון בטא-1a) לטיפול בטרשת נפוצה. הנוסחה החדשה פותחה לשם הגברת היעילות הטיפולית על-ידי שיפור הסבילות לזריקות. הנוסחה ללא כל מרכיב מן החי; שינוי זה הוכח כמשפר את בטיחות הטיפול והסבילות - פחות תופעות לוואי מקומיות ולכן משפר ומגדיל את היעילות לחולי טרשת נפוצה.

הנוסחה החדשה הושקה בארצות השונות של האיחוד האירופי בספטמבר 2007 במינונים המוכרים - 22 ו-44 מיקרוגרם. בארץ תושק התרופה במחצית 2008 מיד עם השלמת הליכי הרישום המקובלים במשרד הבריאות. פיתוח זה מתווסף לשיפורים אחרים שכללו מזרק לשימוש עצמי - "רביג'קט II" להקלה על ההזרקה, ומזרק מוכן לשימוש בעל מחט בקוטר 29 בעלת שיפוע 5 - המחט הדקה ביותר במזרק מוכן, לשימוש לטיפול בטרשת נפוצה.

הוכח שהתרופה מאטה את התקדמות המחלה, מפחיתה את תדירות ההתקפים ומפחיתה את הפעילות והשטח של הנגעים הניכרים ב-1MRI.

טיפול מקומי בזיהומי נרתיק

75% מהנשים סובלות מזיהומי נרתיק שונים לפחות פעם אחת במהלך חייהן; 35% מהן סובלות מזיהומים חוזרים ונשנים. עבור נשים אלה מדובר בפגיעה ממשית באיכות החיים, פגיעה באינטימיות ואף באיכות הזוגיות, לצד התפתחות עמידות הזיהומים בפני התכשירים הקיימים.

מחקרים שנעשו ברחבי העולם בשנים האחרונות הוכיחו שניתן לפתח פתרון באמצעות גישה חדשנית הכוללת מתן חיידקים לאקטובציליים ישירות לאיבר, כטיפול פרוביוטי מקומי, ובכך ניתן יהיה לטפל ואף למנוע זיהומים בנרתיק. פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, אומר כי טיפול פרוביוטי מקומי מהווה גישה חדשנית ומבטיחה. לדבריו, "החיידקים הלאקטובציליים ישמשו ככלי הטוב ביותר לאיזון מחודש של מנגנוני ההגנה הטבעיים של הנרתיק ויסייעו ב'שבירת המעגל' המוכר של חזרות תכופות ונשנות של זיהומי נרתיק ודלקות".

חברת התרופות So.Se. Pharm פיתחה סדרת מוצרים פרוביוטיים רפואיים לטיפול מקומי. סדרת מוצרי "פלורג'ין" כוללת טבליות לשימוש מקומי בנרתיק, סבון ושטיפה אינטמיים וג'ל סיכה. מוצרי הסדרה מבוססים על תוספת חיידקים לאקטובציליים. בימים אלה משווקות בישראל הטבליות באמצעות חברת "ארומה לייף". הטבליות מכילות 6 סוגים של חיידקים ממשפחת הלאקטובאצילוס, אשר מסייעים בהחזרת האיזון הטבעי לנרתיק.

המוצר שומר ומחזיר את הפלורה הטבעית של הנרתיק למצבה הטבעי ולכן יעיל בכל סוגי הזיהומים. התכשיר הוא ייעודי, מאפשר טיפול ישירות באיבר המטרה ולא דרך מערכת העיכול (בניגוד למוצרים פרוביוטים קיימים). כמו כן הטיפול מאפשר שמירה על רמת חומציות תקינה, ויעיל גם כטיפול מניעתי (לאחר נטילת אנטיביוטיקה) וגם כטיפול במצבים אקוטיים.

המוצר קיבל את אישור משרד הבריאות הישראלי, וכן אושר על ידי הרשויות הרגולטוריות באירופה. הוא ישווק בכל רשתות הפארם, בתי המרקחת ובתי הטבע. עלות אריזה המכילה 6 טבליות: 64.9 ש"ח.

בואו לדבר על זה בפורום קשב, ריכוז ויכולות למידה, בפורום סוכרת ובפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום