התמודדות עם מחלות חורף

(0)
לדרג

הצטננות ושפעת הן שתי מחלות שונות עם תסמינים דומים. בעזרת פעולות פשוטות, ניתן להקל על מצבו של החולה

מאת: ד"ר אסנת טולידאנו

ימי המעבר בין עונות הסתיו והחורף והימים הקרים והגשומים מאופיינים בשפע מחלות ווירליות; בדרך כלל מדובר במחלות זיהומיות התוקפות את דרכי הנשימה העליונות. הדבר נכון לאוכלוסיה כללית, קל וחומר אצל אוכלוסיית גיל הזהב. כאשר מתחילה נזלת, אנו מתייחסים אליה כסנונית ראשונה של מחלת השפעת שלמעשה, יתכן ומדובר בהצטננות רגילה. הבלבול בין שתי המחלות (הצטננות ושפעת) נובע, בין השאר, מהיותן מחלות ויראליות, אשר תוקפות בעונות זהות, וגורמות לתסמינים שלפחות בחלקם דומים מאד. הווירוסים נמצאים בדרכי הנשימה של החולה ולכן בכל פעם שהחולה מתעטש או משתעל, הוא פולט רסס של ליחה או נזלת שמכילה וירוסים. מכיוון שתהליך ההדבקות הוא מהיר במיוחד, קל להבין כיצד מחלות השפעת וההצטננות הן בשכיחות גבוהה.

הצטננות או שפעת?

הצטננות היא זיהום ויראלי של דרכי הנשימה העליונות, הנגרם על ידי מגוון רחב של וירוסים שיוצרים תופעות דומות. מכיוון שאין אפשרות לדעת מהו סוג הוירוס שגרם להצטננות, יתכן שבכל פעם יתקוף את הגוף וירוס אחר והמחלה עלולה לחזור על עצמה. מהלך המחלה הדרגתי ואיטי הנמשך בדרך כלל בין 7-10 ימים. לרוב המחלה אינה מלווה בחום; במקרים בהם אכן מופיע חום, על פי רוב הוא עולה בהדרגה עד לכ-37.5 מעלות. החולים בהצטננות מתלוננים על גודש באזור האף והגרון, נזלת, עיטושים וכאבי גרון. בנוסף, לעיתים נשמעות תלונות על חולשה, עייפות או כאבי שרירים קלים. אפשר לעבור את ההצטננות ללא צורך בבדיקת רופא או בטיפול רפואי מיוחד.

מחלת השפעת, לעומת זאת, נגרמת מווירוס אחד מוכר וידוע הקרוי "האינפלואנזה". מחלה זו ממושכת יותר ולעיתים מצריכה אשפוז או חלילה במקרים קיצוניים, בהם יש סיבוכים קשים, עלולה אף לגרום למוות. השפעת מתחילה עם חום גבוה בסביבות ה-38 מעלות, מלווה בחולשה, שיעול יבש, כאבי ראש וכאבי שרירים.

הדרך הטובה ביותר למנוע הן את מחלת השפעת והן את התפרצותה של המחלה כמגיפה היא להתחסן. החיסון מומלץ אף יותר לקבוצות בסיכון כגון: מבוגרים מעל גיל 65, מאושפזים עם מחלות כרוניות, חולים עם מחלות לב, ראות, כליה או כבד. אוורור הבית ושמירה על היגיינה וניקיון חשובים גם הם. ניתן לעבור את מחלת השפעת ללא צורך בבדיקה או טיפול רפואי.

^^מומלץ לפנות לרופא במקרים הבאים:^^

כשיש חום הגבוה מ-38 מעלות.
כשמספר ימי המחלה עולים על שלושה ימים, ללא סימני השתפרות טבעיים.
כאשר מעבר לתחושת כאב מופיעים כאבי ראש עזים, קושי להתבונן באור והקאות.
כשמופיע כאב חריף בחזה, באוזניים או קוצר נשימה.
כשחלה החמרה במחלה כרונית ממנה סובל החולה כגון: מחלת ראות, לב, אסתמה וכדומה.

^^התמודדות עם מחלות החורף:^^

לפי שיקוליו של הרופא המטפל ובמידת הצורך בלבד, ניתן ליטול תרופות להורדת חום ולשיכוך כאבים, ולהשתמש בטיפות אף על מנת להפחית את הגודש בדרכי הנשימה.

בזמן המחלה מומלץ לנוח ולהימנע ממאמצים פיזיים. שכיבה במיטה במקרים מסוימים הכרחית.

בעת שיעול או עיטוש יש לכסות את הפה והאף בממחטה נקייה, עדיף חד פעמית, אשר תיזרק על ידי החולה עצמו לפח או לשקית ניילון.

על החולה לרחוץ ידיים במים וסבון לפני המגע עם מזון או עם אנשים ו/או חפצים המשמשים את הכלל.

רצוי שהחולה ישתמש במגבת אישית וכלי אוכל משלו.

יש להקפיד על שתייה מרובה חמה או קרה.

בזמן המחלה קורה שמאבדים את התיאבון; במקרה זה אין צורך להכריח את החולה לאכול; אפשר להסתפק בארוחות קלות ולדעת שלאחר ההחלמה יחזור התיאבון מאליו.

הרחצה חשובה לשמירה על היגיינה ולכן מומלץ שלא לוותר עליה גם בזמן המחלה. אין חשש שהמחלה תוחמר עקב הרחצה בפרט אם מתרחצים בסביבה חמה.

חשוב לדאוג לאוורור חדר החולה, בפרט באזור מיטתו. בזמן שמאווררים את החדר החולה יכול לעבור זמנית לאזור אחר בבית.

בחורף רצוי שיהיה חמום בבית ברמת הלחות המתאימה. כדי להוסיף לחות לחדר, יש המשתמשים בכלי עם מים באזור המרוחק מילדים או אפילו מניחים כביסה לחה בחדר.

דר' אסנת טולידאנו, מומחית ברפואת גריאטריה, היא המנהלת הרפואית של "בית בלב-בית אילדן" מקבוצת מכבי שרותי בריאות.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום