צרכנות רפואית מס' 118

(0)
לדרג

עדכונים צרכניים: מערכת המשלבת טכנולוגיית אולטרה-סאונד, מרפאה למיפוי שומות, מוצר לטיפול באפטות ומחלקה לאבחון וטיפול בראייה ירודה

מאת: מערכת zap doctors
שילוב טכנולוגיית אולטרה-סאונד ורנטגן

יחידת הצנתורים במכון הלב של המרכז הרפואי הלל יפה עברה לאחרונה לשימוש במערכת ראשונה מסוגה המאפשרת שילוב של הדמית אולטרה-סאונד ורנטגן בו זמנית במכשיר אחד. הטכנולוגיה מספקת, בין השאר, הדמיה תלת מימדית מופחתת קרינה וביצוע אבחון וטיפול יעילים מאי פעם.

על פי ד"ר אהרון פרימרמן, מנהל יחידת הצנתורים במרכז הרפואי, המכשיר התוך עורקי (IVUS) הוא בעצם מתמר זעיר הנישא בקצהו של צנתר ארוך שקוטרו כ-0.7 מ"מ. מתמר זה מוחדר, בטכניקה של צנתור, אל תוך העורק הכלילי (העורק המזין את שריר הלב). בתוך העורק, המתמר שולח גלי קול אל דופן העורק ולפי ההד החוזר הוא מסוגל לתת תמונת אולטרה-סאונד באיכות טובה של דופן העורק ושל חלל העורק.

"ההדמיה המתקבלת ממכשיר זה שונה במהותה מזו המתקבלת בצנתור רגיל. בצנתור מזריקים לעורק חומר ניגוד ומצלמים על-ידי רנטגן חיצוני. התמונה המתקבלת בצנתור היא למעשה תמונה של החלל הפנימי של העורק בלבד. לעומת זאת, מכשיר ה-IVUS נותן תמונה ברורה ומדויקת יותר של העורק באזור הבדיקה ומרכיב הדגמה, באיכות טובה, של דופן העורק מעבר לחללו הפנימי. ליכולת זו חשיבות גדולה מאד כיוון שמחלת עורקי הלב מתחילה בדופן העורק ובשלביה הראשוניים לא ניתן לראותה בצנתור הרגיל אלא רק תוך שימוש במכשיר".

לדברי ד"ר פרימרמן, "מידע חשוב נוסף שהמכשיר מספק הוא הערכת המרכיבים השונים של מבנה הדופן והמחלה הנוצרת בו. המכשיר יכול להבדיל בין רקמה שומנית לפיברוטית (משקעים של כולסטרול, רקמת חיבור קשה) ולזהות היטב סידן ששקע בדופן העורק". לדבריו, "מידת הדיוק כה רבה עד שהיא כמעט זהה לבדיקת רקמות מקרוסקופית של העורק. בנוסף, מתקבלות מדידות מדויקות של ממדי העורק (קוטר, שטח חתך) ומידת ההיצרות שלו".

השימוש במערכת תלת מימדית וב-IVUS מובנה במערכת הוא כיום ייחודי ובלעדי בארץ ביחידת הצנתורים של הלל יפה.

מרפאה למיפוי שומות

מנתוני משרד הבריאות עולה כי סיכוייו של גבר יהודי יליד ישראל לחלות במלנומה (סרטן עור ממאיר) הם 1:40; הנתון הזה, ממקם את ישראל כמדינה השנייה בעולם, אחרי אוסטרליה, בשיעור היארעות המלנומה בקרב האוכלוסייה. ויותר מכך, לפי משרד הבריאות, בשנים 2004-2005 (השנתיים האחרונות עבורן קיימים נתונים), נרשמה עלייה של שליש במספר המקרים החדשים המתגלים בכל שנה.

הסיכון הגבוה ביותר להופעת מלנומה אינו נובע מקרינת השמש, אלא דווקא מריבוי שומות, אומר ד"ר ניר נתנזון. לדבריו, "אנשים בחורף שרויים במן אשליה שכאשר אין קרינה, אז אין צורך לבדוק את השומות. מלנומה, אינה כמחלה אחרת בה הגוף מאותת לנו עם סימפטומים של חולשה וכאב כי יש לנו בעיה. בגידולי עור ממאירים עם הופעת הסימפטומים, הטיפול כבר יהיה מאוחר ולא יהיה ניתן לעשות דבר כדי לעצור את הבלתי נמנע".

בבית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" נפתחה לאחרונה המרפאה החדישה בארץ לגילוי מוקדם של סרטן העור מלנומה. במרפאה שנפתחה על-ידי ד"ר נתנזון, הוא מזהה מלנומות של העור בעזרת מיפוי השומות הדיגיטאלי - תהליך הכולל דרמוסקופיה והשוואה שנתית של צילום כל גופי (Total Body Photography).

דרמוסקופיה הינה שיטת בדיקה, בה ניתן על-ידי מכשור אופטי ייחודי וללא קרינה, להדגים מבנים תוך עוריים בשומות וכך לזהות שינויים חשודים לפני היותם גלויים לעין. הצילום הכל גופי נועד לצורך זיהוי אמין, מהיר ואיכותי של שינוי בשומות (נקודות חן) הקיימות או הופעת נגעים חדשים אצל נבדקים בסיכון גבוה לפתח מלנומה (הסוג הקטלני של סרטן העור). שינויים בשומות הינם המדד הביולוגי האמין והחשוב ביותר המשמש לגילוי מוקדם של מלנומה. מיפוי השומות חשוב במיוחד לאנשים מרובי שומות, אוכלוסיה הנמצאת בסיכון גבוה (לפחות פי 10 משאר האוכלוסייה) לפתח מלנומה.

מכיוון שחלק בלתי נפרד מזיהוי מלנומה הוא במציאת שינויים לאורך זמן, מקבל הנבדק לידיו תקליטור עם כל התמונות לשם ביצוע בדיקה עצמית אחת למספר חודשים.

טיפול באפטות

אפטות הן פצעי כיביים שטחיים המופיעים ברירית הפה ובחניכיים הגורמים לכאב. במקרים קשים האפטות גורמות לקושי באכילה, בדיבור ואף באיכות החיים. המחלה מתבטאת בדרך כלל בכיב אליפטי בודד מכוסה בכיב לבן-צהבהב, המוקף בהילה אדומה דלקתית על גבי החניכיים, החיך, רירית הלחי ורצפת הפה. בהעדר הגנת הרירית עלולים להתלבש על הנגעים מזהמים כמו נגיפים, חיידקים ופטריות. קוטרם של הנגעים ברוב המקרים נע בין מספר מ"מ בודדים ועד לס"מ.

50% מהאוכלוסייה סובלים מאפטות (כיבים של הפה) במהלך חייהם. הפתרונות לבעיה שכיחה זו היו עד כה פתרונות להקלה - משככי כאבים למיניהם, טיפול בסטרואידים, חלב עיזים, תוספת של ויטמינים C, B6 ואפילו גרגור מי מלח; כל אלו היו פתרון זמני בלבד שהקל במעט על הכאב, אך לא העלים את התופעה. שוק התרופות והתכשירים לטיפול בכאבי האפטות בישראל מוערך כיום בכ-6 מיליון ש"ח בממוצע בכל שנה.

הפתרון חדש לבעיה הוא המוצר אורלמדיק (OralMedic) שמתאים לגילאי 12 ומעלה. ייחודו הוא בהרכב החומרים הפעיל שבו, אשר מעלימים את האפטה בתוך 10 שניות מרגע השימוש בתכשיר. החדשנות ניכרת אף בשימוש במוצר: באריזה של 2 יחידות, מופיעים שני מקלונים בעלי קצה צמר-גפן רך. שבירת המקלון בקצה המסומן הופכת את החומר המצוי בקצהו לפעיל, וכל שנותר הוא להניח את המקלון על הכיב ולכסות אותו בחומר.

מחיר לצרכן: 49.90 ש"ח. ניתן להשיג את המוצר ברשתות הפארם ובבתי המרקחת הפרטיים.

אבחון וטיפול בראייה ירודה

ראיה ירודה היא מגבלה קשה, בחדות או בשדה הראייה, שאינה תלויה בגיל. הסיבות לראיה ירודה יכולות להיגרם כתוצאה מפגם מולד, טראומה, מחלות תורשתיות, סוכרת, גלאוקומה, קטרקט וזקנה. הסיבה הנפוצה ביותר היא ניוון מקולרי - מחלה של הרשתית. קיימים סוגים שונים של ראייה ירודה ,לכן חשוב כי האבחון, הבדיקה והתאמת הטיפול יעשו על ידי אופטומטריסט המתמחה בתחום הראיה הירודה.

רשת האופטיקה אופטיק דורון השיקה מחלקה חדשה וראשונה מסוגה בישראל - "המחלקה לאבחון וטיפול בראייה ירודה". מטרת המחלקה להעניק מענה מקיף ומקצועי, הכולל: בדיקת עיניים חדשנית לאיתור לקויות ראייה, ייעוץ והתאמת מכשירים אופטיים מיוחדים לשיפור איכות החיים והעלאת רמת המודעות לנושא בקרב הציבור. מנתוני הרשת עולה, כי בישראל חיים כיום למעלה מ-300 אלף אנשים בעלי ראייה ירודה.

השלב הראשון בדרך לשיפור איכות החיים הוא הבדיקה, אשר מיועדת לכל הגילאים ועורכת כשעה. המטרה המרכזית בבדיקה זו היא: אבחון מדויק באשר למצב העין והראייה. בתחילת הבדיקה עורך האופטומטריסט סקירה באשר לעבר הרפואי ורמת התפקוד של הנבדק. לאחר מכן, נערכות מספר בדיקות: רגישות לאור ולסנוור, עומק ראיה, הבחנת צבעים, רגישויות למיניהן ובדיקה פיזיולוגית של העין - מבנה חיצוני ופנימי ובדיקת גלאוקומה.

השלב השני, שלב הייעוץ, מתבסס על ממצאי הבדיקה וצרכי הלקוח. המטרה היא התאמת אביזרים אופטיים מיוחדים למטרות שונות בחייהם.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע, בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי ובפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום