חדשות סרטן השד

(0)
לדרג

טיפולים שונים נגד סרטן השד מגבירים הסיכון למחלות לב בעתיד. מאמר חדש קורא להגברת המודעות לסיכונים ומציע דרכי טיפול חדשות

מאת: בשיתוף עם עמותת אחת מתשע

בזכות החידושים בטיפול בסרטן השד בשנים האחרונות, זוכות נשים רבות לריפוי ולתוחלת חיים ארוכה. יחד עם זאת, הטיפולים השונים נגד המחלה עלולים להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם בטווח הזמן הרחוק.

במאמר המתפרסם בכתב עת בתחום הקרדיולוגיה, קוראים ד"ר ל. וו. ג'ונס ועמיתיו להגברת המודעות לסיכונים השונים ללב ולכלי הדם, ולהרחבת הדיון בטיפול במחלה מהטווח המיידי של ההחלמה מסרטן לזווית הראיה הרחבה יותר של הסיכונים לטווח הרחוק.

נשים רבות המאובחנות בסרטן השד בגיל העמידה ומאוחר יותר סובלות מלכתחילה מגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כגון לחץ דם גבוה וכו', הנגרמים על ידי הגיל. בנוסף, היעדר פעילות גופנית ומשקל גוף גבוה קשורים הן לסרטן השד והן למחלות לב. נתונים אלו מגבירים מראש את הסיכון שהטיפולים בסרטן השד יפגעו במערכת הלב וכלי הדם.

הסיכון לפגיעה בלב וכלי הדם יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות: טיפולים כימותרפיים קונבנציונליים עלולים לפצוע מעט את שריר הלב בקרב כמחצית מהמטופלות, ובכך לפגוע ביכולת השאיבה של הלב ולהגדיל את הסיכון לאי-ספיקת לב שנים רבות לאחר מכן. טיפולי קרינה עלולים לפגוע במידה כלשהי בלב ובריאות.

בטיפול בתרופה הרצפטין כרוך סיכון לרעילות ללב או לאי-ספיקת לב. טיפולים נסיוניים המצמצמים את צמיחת תאי הדם בגידול עלולים לגרום לקרישי דם, לחץ דם גבוה וירידה בתפקוד הלבבי. טיפולים הורמונליים באמצעות תרופות מעכבות ארומטאז מעוררים דאגה לטווח הארוך בשל הירידה שהם גורמים ברמות האסטרוגן.

כמו כן, נשים רבות מפסיקות את הפעילות הגופנית במהלך הטיפולים, ועולות במשקל.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות? במהלך הטיפולים בסרטן השד יש לקחת בחשבון את נושא בריאות הלב. יש לעשות הערכה בסיסית של גורמי הסיכון ללב ולכלי הדם, הכוללים גיל, לחץ דם, רמות כולסטרול, היסטוריה של עישון ומשקל הגוף. על פי התוצאות, יש להפנות את החולה לטיפול או להתייעצות עם קרדיולוג.

פעילות גופנית היא מרכיב חשוב בכל תכנית טיפול. אפילו במהלך הטיפולים, התעמלות עשויה לסייע לאישה להרגיש טוב יותר.

על פי מחקר שעורך ד"ר ג'ונס בימים אלו, יתכן שהפעילות הגופנית עשויה לסייע אף בזרימת הדם לגידול, ובכך להגביר את יכולת התרופות להגיע אל הגידול. כמו כן, הוא חוקר האם פעילות גופנית יכולה להגן על הלב מפני ההשלכות של הכימותרפיה, לדוגמא באמצעות שיפור לחץ הדם, הפחתת משקל הגוף וחיזוק יכולת השאיבה של הלב.

אי לכך, הוא ממליץ לרופאים האונקולוגים להדגיש בפני המטופלות את החשיבות של הפעילות הגופנית עבורן.

מקור:
Journal of the American College of Cardiology, Oct. 9, 2007-12-04

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום