כשהילדים חולים

(0)
לדרג

חום, כאבי אוזניים ושיעול הם חלק מתסמיני השפעת שילדים מפתחים בחורף. כל הדרכים הנכונות להתמודדות עם הכאב

מאת: מערכת zap doctors

ילדים מהווים את אחת מקבוצות הסיכון לשפעת; בנוסף, הם נוטים לפתח גודש באף או נזלת, בין השאר בשל הבילוי הצמוד עם ילדים אחרים בגן, בעיקר בחורף. גם תינוקות קטנים חשופים למחלות, ובמקרה שטרם מלאו להם 6 חודשים יש לפנות לרופא עם כל חשש למחלה.

החום עולה

חום גבוה אצל ילדים מטריד מאד את ההורים. חום הגוף התקין בילדים הינו 37.5-36.0 מעלות צלזיוס. עליית חום הגוף בילדים מוגדרת כטמפרטורה הגבוהה מ-37.6 מעלות במדידה דרך הפה או טמפרטורה הגבוהה מ-38.0 במדידה בפי הטבעת.

חום איננו מחלה בפני עצמה, אלא ביטוי לתגובה של הגוף לגורם מחלה כלשהו, זיהומי או אחר. עליית החום כשלעצמה איננה גורמת נזק לגוף, אלא אם טמפרטורת הגוף עולה מעל ל- 41 מעלות. ניתן להיעזר בטיפול תרופתי להורדת חום כשהוא מעל 38.5 מעלות צלזיוס. את כמות הסירופ הניתן לילד רצוי למדוד במזרק מדידה מיוחד המאפשר דיוק מרבי. חשוב להקפיד על מתן התרופות במינון הנכון וברווחי הזמן המומלצים.

טיפ להורה: כשהילד סובל מהקאות, עדיף להשתמש בפתילות. ואילו כאשר הילד משלשל מומלץ להיעזר בסירופ. כשהילד מקיא ומשלשל, ואינו מסוגל לקבל טיפול תרופתי להורדת חום בשום צורה, יש להוריד את החום באמצעות אמבטיות פושרות והרטבות.

גם האוזניים כואבות

כאבי אוזניים של ילד קטן הם חוויה כואבת להורה ולילד. אצל ילדים קטנים כאבי האוזניים עלולים להיות חזקים במיוחד ולגרום לסבל ולאי שקט. כמובן שכאבי האוזניים משבשים גם את אורח החיים התקין של ההורים, שכן "מישהו צריך להישאר בבית עם הילד". האוזן מהווה חלק מדרכי הנשימה העליונות (האף והפה), ולכן, היא "משתתפת פעילה" במחלות זיהומיות של איברים אלה. זיהומים של דרכי הנשימה העליונות הם אחת המחלות הנפוצות ביותר בילדים ודלקת אוזניים נחשבת לסיבוך הנפוץ ביותר של מחלות אלו. אבחון הדלקת נעשה על ידי הרופא, אך הוא אינו חד משמעי ולכן הרופאים אינם ממהרים להמליץ על אנטיביוטיקה; זאת משום שמחלה נגיפית (ויראלית) ולא חיידקית אינה מגיבה לטיפול שכזה.

בכל מקרה של דלקת אוזניים, ללא קשר לסיבתה, חשוב לטפל בכאבים מייד עם אבחנת המחלה כדי להקל על הילד הסובל. הטיפול בכאבים ניתן תוך שימוש בטיפות אוזניים, אותן מטפטפים דרך אפרכסת האוזן. יש להשכיב את הילד על הצד ולמתוח מעט את אפרכסת האוזן לאחור, על מנת שהטיפות יכנסו אל תוך האוזן. מייד לאחר הטפטוף, ניתן לחסום את פתח היציאה במעט צמר גפן למשך מספר דקות, על מנת שהטיפות לא יצאו החוצה.

טיפ להורה - ילדים קטנים לא תמיד יכולים לתאר את הכאב. לכן, בכל מקרה שבו הילד אינו חש בטוב ויש לו חום, מומלץ להגיע לרופא הילדים שיבדוק את האוזניים, גם אם הילד אינו מתלונן על כאבים באוזניים.

סוגי שיעול

כמו המבוגרים, גם ילדים עלולים לסבול משיעול כחלק ממחלות החורף, תופעה הנחשבת למטרידה במיוחד. השיעול יכול להיות מלווה בליחה, או שיעול יבש שהוא טורדני לא פחות. הטיפול בשיעול יבש נועד לדכא את השיעול, בעוד בשיעול לח המלווה בליחה, מטרת התרופה היא להפחית את נפח וצמיגות הליחה, על מנת להקל על הוצאתה.

טיפ להורה - היות והטיפול בשני סוגי השיעול הוא שונה, חשוב לרכוש תרופה המתאימה לסוג השיעול; לשם כך רצוי לתאר את השיעול לרוקח או לרופא בעת רכישת התרופה. בנוסף יש לשים לב שהתרופה מותרת לשימוש בילדים.

המידע באדיבות חברת טבע ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום