דכדוך בחנוכה

(0)
לדרג

עונת החורף החלה, חג החנוכה בעיצומו, החשק לאכול מתוקים, ובמיוחד סופגניות, רק עולה. איך כל זה קשור לדכדוך?

מאת: מערכת zap doctors

אם מצב הרוח שלכם משתנה באופן פתאומי בהתאם למזג האוויר החורפי, אל תאשימו את חג החנוכה. מדובר ככל הנראה בתופעה המכונה דיכאון עונתי - seasonal affective disorder - ומאפייניה הם עצבות, דכדוך, תחושה של נסיגה באנרגיה ובחיות ועד דיכאון.

הקשר בין מצב רוחנו ועונות השנה נחקר רבות. בחורף, משך שעות האור מתקצר, השמש שוקעת מוקדם יותר, מזג האוויר קריר והטמפרטורות יורדות בהדרגה, השמים הופכים להיות קודרים וישנם ימים של ממטרים עזים. עבור חלקים מאיתנו שינויים במזג האוויר גורמים לשינוי במצב הרוח. ישנם אפילו מחקרים המעידים כי גם ביצועים קוגניטיביים (שכליים) אפקטיביים פחות עם הירידה בשעות החשיפה לאור והשמש.

השינוי במזג האוויר והשינוי הנלווה במצב הרוח מתבטאים אצל רבים בהתגברות הצורך למתוק. לפיכך, דיכאון עונתי מהווה אצל רבים את הטריגר (הזרז) ליצירת או החמרת בעיית עודף משקל והשמנה בחורף.

יוצא אפוא כי בחודשי החורף גוברת הנטיה להסתגר יותר בבית, לוותר או לצמצם את הפעיליות החברתיות, להפחית את הפעיליות הגופניות וכמובן לצרוך בחנוכה סופגניות.

הכל על דמותה של הסופגניה

ד"ר סילבינה מצקין לוי, רופאת משפחה ויועצת תזונה, מספקת מספר טיפים כיצד לעבור בשלום את החורף, ואת חג החנוכה במיוחד.

פעילות גופנית - שמירה על מסגרת של פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח. הפעילות הגופנית גורמת לשחרור חומרים כימיים - אנדורפיניים האחראיים לתחושת היי. למרות מזג האוויר, הקפידו להמשיך בפעילות הגופנית.

פעילות חברתית - גם אם השמיים קודרים בחג וגשם יורד בחוץ, הקפידו ותכננו מראש עם מי מהחברים תבלו בחג.

התאמת המזון - חשוב מאוד להתאים את המזון לתנאי מזג האוויר: במזג אוויר סגרירי יש צורך במזון חם באופיו ובאיכותו האנרגטית. אכלו יותר מזון עשיר בחלבון, מרקים חמים, אגוזים קלויים, שקדים או אורז, פלפל אדום, מיצים טבעיים, בטטות, תה ירוק.

סופגניה: ערכים תזונתיים

סופגניה בעלת משקל של 100 גרם מכילה כ-425 קלוריות, כשליש מהערך הקלורי היומי שלנו. (חשוב לדעת! מדובר בסופגנייה צנועה. סופגנייה "מתוחכמת" יותר, עגלגלה וגדולה במילויים כמו שוקולד, קרם אגוזים וציפויים שונים יכולה להגיע גם ל-800 קלוריות). הקלוריות של הסופגנייה מגיעות מ-53 גרם פחמימות (קמח, סוכר), 6.5 גרם חלבון, ו-21 גרם שומן.

הטיפים הבאים יעזרו לכם להתמודד עם הפיתוי לזלול סופגניות.

מומלץ לוותר על הטיגון ולהכין סופגניות אפויות - פעולה שתביא להפחתה של 50 אחוז בכמות הקלוריות.

אם כבר לטגן, אז בשמן עמוק, בטמפרטורה גבוהה ולהוסיף פחות סוכר לבצק, כל אלו יגרמו לספיגת שמן מועטה יותר.

וכמובן הגודל בהחלט קובע - ניתן להכין/לקנות סופגניות קטנות מהמקובל. בשנים האחרונות ניתן להשיג כמעט בכל מעדניה ומאפיה סופגניות "צנועות" יותר.

על הקשר שבין אור לדיכאון

הקפידו להיחשף לפחות 10 פעמים ביום, כחצי שעה בסך הכל, למקור אור חזק. מחקרים רבים מוכיחים שחשיפה לאור חזק מקלה על תחושת הדיכאון ועל התסמינים הפיזיים הנלווים.

רמת הסרוטונין עולה כשיש אור, ויורדת בהעדר קרני שמש. לכן החשק לנשנש מתוקים מתגבר בשעות בין אחה"צ והערב וכן בעונת הסתיו, לעומת הקיץ. אז איך נמנעים מהרגלים מגונים אלה? אוכלים מספר ארוחות קטנות, כל 3-4 שעות, במשך כל היום. ארוחות אלה צריכות לכלול פחמימות מורכבות, כמו לחם מקמח מלא, דגנים מלאים, אורז מלא, פסטה, קינואה, כוסמת, קטניות וכד'. על המתוקים, לעומת זאת, כדאי לוותר. השוקולד, העוגיות והמאפים (שעשירים גם בשומן מזיק) מקפיצים את רמת הגלוקוז והסרוטונין בדם במהירות, אך לזמן מאוד קצר. החשק למתוק רק הולך ומתגבר ואנו מוצאים את עצמנו במעגל קסמים שקשה לשבור.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום