רפואת ילדים: חמים (ולא) נעים

(0)
לדרג

חום גבוה הוא תופעה שכיחה בקרב ילדים. לקראת החורף הקר - הכול על מצב בו הילד חם

מאת: מערכת zap doctors

כמעט בכל חורף זה חוזר: הילד ישנוני, קצר רוח, התיאבון שלו יורד ולחייו סמוקות. ההורים, שכבר מתורגלים, מניחים את ידם על מצחו של הילד ומבינים, כי לילד יש חום. תופעת חום אצל ילדים גורמת להורים רבים ללחץ והם מוצאים את עצמם מבולבלים: מה נחשב לחום? מה זה אומר? וכיצד כדאי למדוד את החום?

מה נחשב לחום?

חשוב לזכור שחום אינו מחלה בפני עצמה, אלא ביטוי למאבקה של מערכת החיסון של הגוף במחולל המחלה. ישנם אף מחקרים אשר קובעים שהורדת חום עלולה להפריע במידת מה למאבקה של מערכת החיסון; עם זאת, הורדת חום עשויה לשפר את הרגשתו הכללית של הילד.

חום הגוף התקין בילדים הוא בין 36-37.5 מעלות צלזיוס. עליית חום הגוף בילדים מוגדרת כטמפרטורה הגבוהה מ-37.6 מעלות, במדידה דרך הפה או טמפרטורה הגבוהה מ-38 מעלות במדידה דרך פי הטבעת. יש לזכור שוירוסים פשוטים מהווים את הסיבה העיקרית לחום גבוה ועמידים לטיפולים בהורדת חום. לפיכך, חום גבוה לכשעצמו לרוב אינו מעיד על מחלה מסוכנת.

^^מתי מומלץ למדוד חום לילד וכיצד עושים זאת?^^

ישנן מספר רב של תופעות היכולות להעיד על חשש לעלייה בחום הגוף אצל ילדים ותינוקות. חלק מהתופעות העיקריות הן: סומק בפנים, עור חום, אי שקט, כאבי ראש, תיאבון ירוד, ישנוניות, אדישות, רעד בגפיים או בגוף, קוצר נשימה, הופעת פצעים בפה, שיעול עז או טורדני; אם אחת מתופעות אלו מופיעה, יש למדוד את חומו של הילד. כמו כן, מומלץ למדוד חום כשמתעורר הרושם, במישוש או בנגיעה, שהילד חם. ניתן למדוד חום 30-60 דקות לאחר מתן תרופה להורדת חום או 30 דקות לאחר סיום טבילת הילד באמבטיה פושרת. בהמשך, אם יש חשש שהחום שוב עלה יש לשוב ולמדוד.

מדידת חום במגע יד או בשפתיים אינה אמינה ולא יכולה להוות תחליף למדידתו על ידי מדחום. לפני כל מדידת חום יש לבדוק את הורדת עמודת הכספית במדחום כספית. יש לחטא את המדחום לפני השימוש וככלל מומלץ להחזיק מדחום עבור כל בן משפחה בנפרד.

מדידת חום בפי הטבעת: זו שיטת המדידה העדיפה בקרב תינוקות או ילדים עד גיל 5-6. זמן המדידה הוא 2-3 דקות במדחום כספית או עד הצפצוף במדחום דיגיטלי. מומלץ למרוח מעט וזלין כדי למנוע כאב בהחדרה. התנוחות העדיפות למדידת חום בפי הטבעת הן כאשר התינוק שוכב על צדו וברכיו מכופפות אל בטנו או לחילופין השכבת התינוק על גבו והרמת רגליו באוויר תוך כיפוף לכיוון הבטן.

מדידת חום בפה: שיטה זו מומלצת לילדים מעל גיל 6. המדידה מתבצעת מתחת ללשון בשפתיים סגורות למשך 3 דקות במדחום כספית. אם הילד אינו מסוגל שלא לנשוך את המדחום יש להפסיק את המדידה ולעבור לשיטה אחרת.

מדידה בבית השחי: מתאימה לילדים מעל גיל 5, אך נחשבת לפחות אמינה. יש להושיב את הילד ולהכניס את המדחום מתחת בית השחי לוודא מגע צמוד עם העור ולהשאיר את היד צמודה. משך המדידה 10 דקות במדחום כספית.

מדידה באוזן: נעשית עם מדחום ייעודי ומתאימה לכל גיל, אך אמינותה נמוכה בהשוואה לשיטות אחרות.

המידע באדיבות חברת טבע ישראל, יצרנית אקמולי.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום