קרחת: לעצור את הנשירה

(0)
לדרג

ישנם כיום פתרונות מגוונים לנשירת שיער. ד"ר צחי שלקוביץ מסביר מהן האפשרויות הקיימות וכיצד ניתן לטפל בבעיה

מאת: ד"ר צחי שלקוביץ

גבר הסובל מנשירת שיער מודע לתהליך העובר עליו. הוא מוטרד בעיקר בשלבי הביניים של התהליך, כאשר ההתקרחות כבר נראית לעין, אך הוא טרם הספיק להשלים עימה. התקרחות גברית טיפוסית (אלופסיה אנדרוגנטית) נחשבה בעבר תהליך שאי אפשר למנוע אותו. היא יכולה להתחיל בשנות העשרה, העשרים, השלושים והארבעים, והיא פוגעת ברמות שונות בכ-50% מהגברים לפני גיל 50. תרופות מוכחות הקיימות כיום בשוק מאפשרות לעצור את תהליך ההתקרחות הגברי; ההצלחה בהחזרת המצב לאחור פחותה.

בעוד שבעבר הסתכם הטיפול בהתקרחות בהתאמת פיאה נוכרית, בימינו ישנם מספר אמצעים אחרים. בתחום התכשירים החיצוניים, מוכר השימוש בתכשיר שהחומר הפעיל בו נקרא מינוקסידיל. תכשיר זה, פותח במקור כתרופה שנלקחה דרך הפה להורדת לחץ דם. כאשר אנשים שנטלו מינוקסידיל דיווחו כי החלו להצמיח שיער, זיהו חוקרים את הפוטנציאל גם לטיפול בהתקרחות. התכשיר נמכר כתמיסה נוזלית אותה יש למרוח פעמיים ביום על קרקפת יבשה. תופעות הלוואי מעטות, וישנן עדויות מסוימות לכך שהוא יכול לעודד צמיחת שיער באנשים מסוימים.

אפשרות נוספת ויקרה בהרבה היא השתלת שיער. השתלת שיער כרוכה בהסרת פסי עור, המכילים זקיקים בריאים ופעילים מהחלק האחורי של הראש, והשתלתם באזורים הקרחים. לעיתים מסירים בהליך נפרד חתיכת קרקפת לפני ההשתלה, כדי לצמצם את השטח הזקוק לשתל שיער. השתלות המערבות שניים, שלושה או ארבעה זקיקים בו זמנית מובילות בדרך כלל לתבנית גדילה טבעית יותר. הזקיקים המושתלים "חושבים" שהם עדיין בחלק האחורי של הראש, אזור עמיד באופן טבעי להתקרחות אנדרוגנטית. נשירת השיער באזור שלא עבר השתלה עלולה להמשיך, ואז יהיה צורך בהשתלות נוספות.

כיסוי הקרקפת

הטיפול החדיש, הפופולרי והיעיל ביותר לגברים הסובלים מהתקרחות גברית טיפוסית הוא תרופת מרשם, שהחומר הפעיל שלה הוא פינאסטריד 1 מ"ג, הנלקחת כטבלייה. הפעולה הרפואית של התרופה הזאת מתמקדת בהסדרת הייצור בגוף של חומר המוכר כ-DHT. נוכחות החומר הזה בזקיקי השיער מפעילה גנים המקצרים את שלב הצמיחה של מחזור השיער, וכתוצאה מכך הפיכה הדרגתית של זקיקים גדולים לזקיקים ממוזערים, המסוגלים ליצור רק שערות קצרות ודקות יותר. אנזים בשם רדוקטאז אלפא- 5 מסדיר את ייצור ה-DHT על ידי הפיכת טסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון והפינאסטרייד מתמקד בדיוק באנזים הזה.

על-פי מחקרים ומניסיונם של למעלה מארבעה מיליון אנשים, הוכח, כי טיפול יומי בפינאסטרייד 1 מ"ג מגדיל בשיעור ניכר את כיסוי הקרקפת. את התועלת ניתן לראות בדרך כלל תוך 3-6 חודשים מהתחלת הטיפול ומחקר לאורך חמש שנים העלה, כי היעילות הזאת נשמרת לפחות גם לטווח הארוך הזה. התרופה ניתנת במרשם רופא בלבד ואינה מותווית לשימוש בנשים ובילדים.

הניסויים בתרופת המרשם כללו בין השאר מדידת צפיפות שיער באזורים המועדים להתקרחות, שקילת השיער כאמצעי להערכת בריאות השערות הצומחות, כאשר שיער כבד יותר הוא שיער בריא יותר. התרופה נבחנה בהצלחה גם בזוגות תאומים זהים, כאשר האח האחד מקבל את תרופת המרשם והשני ממשיך בתהליך ההתקרחות שלו ללא טיפול. בכל המקרים וגם במחקרים לתקופה של שנים אחדות הוכיחה תרופת המרשם את יעילותה בבלימת תהליך ההתקרחות, כאשר בחלק מהמקרים אף הושגה צמיחה מחודשת של השיער.

הטיפול בתרופת המרשם מתחיל במפגש עם רופא העור; רק רופא יכול לאבחן את סוג ההתקרחות ורשאי לרשום את הטבלייה הזאת.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

ד"ר צחי שלקוביץ הוא מומחה לרפואת עור אסתטית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית ובפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום