סרטן הגרון: התשמע קולי?

(0)
לדרג

הידעתם? מחצית מהחולים בסרטן הגרון עוברים מדי שנה ניתוח לכריתת גרון, לאחריו אין ביכולתם להפיק קול בדיבור

מאת: מערכת zap doctors

כ-200 איש מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן הגרון, 85% מהם גברים ו-15% נשים. בין גורמי הסיכון לסרטן הגרון נמצאים עישון, שתית אלכוהול מופרזת, זרימה חוזרת של חומצה מהקיבה וחשיפה לאסבסט. כמחצית מהחולים (100) עוברים מדי שנה ניתוח לכריתת גרון שלמה, ובעקבותיה מאבדים את יכולת להפקת קול בדיבור, והם זקוקים לטיפול שיקומי בעזרת קלינאי תקשורת.

מהי כריתת הגרון ואובדן יכולת הפקת הקול

כריתת גרון הוא ניתוח בו הגרון, מוצא באופן חלקי או במלואו בשל גידול סרטני שלא ניתן לטיפול בדרך אחרת. אובדן יכולת הפקת הקול נגרם בשל ניתוק הקשר בין הריאות לפה והסרת מיתרי הקול.

שיקום הדיבור לאחר הכריתה

תחילת השיקום אפשרית לאחר הוצאת הזונדה (צינור הזנה) והתחלת האכילה דרך הפה. אם לאחר הניתוח, יש טיפולים נוספים, אין צורך להמתין לסיומם כדי להתחיל בשיקום הדיבור. המנותחים יכולים ללמוד לדבר בקול על-ידי: דיבור ושטי, תותב דיבור, מכשיר דיבור. לכל אחת מצורות דיבור אלה יתרונות וחסרונות. קלינאי התקשורת הם האחראים לשיקום הדיבור והתקשורת ואליהם יופנו המנותחים עם שחרורם מבית-החולים.

לכל מנותח מומלצת הדרך העדיפה עבורו לפי מצבו הבריאותי, היקף הניתוח, עיסוקו ואופי הניתוח שעבר. במפגש הראשון מוצגות לפני המנותח, האפשרויות השונות וההחלטה באשר לדרך המתאימה למנותח. יש לציין כי האגודה למלחמה בסרטן מעניקה הדרכה בנושא שיקום הדיבור והבליעה לחולי סרטן, מייעצת ומפנה אותם לשירותי שיקום בקהילה.

שיטות שיקום לשחזור הקול

^^דיבור/קול ושטי^^

בדיבור ושטי לומד המנותח לדחוס כמות קטנה של אוויר לחלק העליון של הושט (קנה האוכל) על-ידי נעילת אוויר בפה, והעברתו לאחור. בזמן שאוויר זה נפלט חזרה לפה, הוא גורם לויברציה בקצה הושט והלוע, ויוצר קול אשר בתוספת תנועות ההיגוי, מאפשר דיבור. הקול הושטי נמוך, חלש ואיטי בהשוואה לדיבור הרגיל, אך עם אימונים והתמדה, יהיה ברור לכל שומע. יש המדברים בקול ושטי, ומשתמשים במכשיר הגברה במקומות רועשים.

^^הפקת קול ושטי באמצעות תותב דיבור^^

בשיטה זו מכינים, במהלך ניתוח הכריתה או לאחריו (כחלק מתהליך שניוני), תעלה, או פיסטולה, בדופן שבין קנה הנשימה לוושט. לתעלה זו מחדירים שסתום או תותב דיבור. כדי לדבר בקול חזק ושוטף, על החולה לחסום את הפתח בתחתית הצוואר באצבע ולדבר בקול ובעוצמה רגילים. כך עובר האוויר מהריאות לחלק העליון של הושט ונוצר קול ושטי עם אוויר ריאתי. ישנם אנשים המדברים בעזרת תותב קול או דרך הושט ללא קושי ושבים לעבודה במקצועות הדורשים שימוש רב בקול. אחרים מוצאים שפעולה זו אינה פשוטה עבורם. לרוב, הקול הנוצר באמצעות תותב הינו חזק ויציב - כמו הקול הרגיל.

^^מכשיר הדיבור אלקטרוני^^

מכשירי דיבור אלו מפיקים קול ומאפשרים לאדם לתקשר תוך השקעת מאמץ מינימאלית. לעתים מאפשרים מכשירים אלו תקשורת מיידית עם הסביבה לאחר הניתוח. ישנם סוגי מכשירים שונים, חלקם מוצמדים לצוואר ומעבירים ויבראציות דרך הרקמות לתוך חלל הפה. מכשירים אחרים מעבירים גלי קול ישירות לחלל הפה באמצעות צינורית. האדם, המשתמש במכשיר דיבור, נדרש להפעיל את המכשיר בו זמנית עם הגיית הדיבור, וכך הוא יכול לדבר בצורה חופשית.

מנותחים יכולים לבחור את השיטה המתאימה להם. כמו כן, הם יכולים להשתמש בכל שלוש השיטות לסירוגין, בהתאם לצרכיהם.

החיים עם כריתה של הגרון

כריתת גרון, שלמה או חלקית, גורמת לשינויים בתפקודי הדיבור, הנשימה, פינוי ההפרשות מהריאות והבליעה, יכולה לגרום לכאבים באזור הראש והצוואר, פוגעת באופן ישיר ועקיף בחוש הטעם והריח ובמידה מסוימת גורמת ליובש של ריריות הפה והגרון. לאנשים שעברו פיום קנה (טרכאוסטומיה) תהיה בעיה משנית בנשימה, עקב העדר נשימה אפית (סינון, חימום ולחות של האוויר, הנכנס לריאות). ניתן להתגבר על חסכים אלו בעזרת שמירה על כיסוי הסטומה (הפתח בתחתית הצוואר, מעבר לאוויר הנשימה לאחר הניתוח) באמצעות מטליות וכיסויים מיוחדים, על ידי שתייה מרובה ושמירה על הלחות בקנה (HME- Heat Moisture Exchange). ברור שחשיפה בלתי מוגנת לאוויר מלוכלך, לעשן ולחומרים בעלי ריח חריף, יכולים לפגוע בריריות הקנה והריאות.

ישנה שיטה, בשם 'הפיהוק המנומס', שמטרתה לשפר את חוש ריח, במקרים של כריתה מלאה. מדובר בפיהוק בשפתיים סגורות, המסיט את האוויר לחלל הפה ועל ידי כך משפר את מעבר האוויר לאף ומגרה את חישני הריח, בעומק האף. קלינאי תקשורת יוכל ללמד כיצד לבצע זאת.

המידע - באדיבות האגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות בתקשורת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום