סרטן השד: ערביות חולות יותר

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע: נשים מהמגזר הערבי סובלות מסרטן שד קטלני יותר מנשים יהודיות בשל הבדלים ביולוגיים וסוציולוגיים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש, וראשון מסוגו בעולם, שערך פרופ' ג'מאל זידאן מנהל המכון האונקולוגי במרכז הרפואי זיו בצפת, עולה כי קיימים הבדלים ביולוגיים וסוציולוגיים בין תחלואת נשים ערביות ונשים יהודיות בסרטן השד. במחקר עקב פרופ' זידאן במשך 5 שנים, אחר 500 נשים ערביות ויהודיות שחלו בסרטן השד וטופלו במרכז הרפואי זיו.

המחקר הינו המשך למחקר קודם שערך פרופ' זידאן במחלת סרטן השד, שגילה עלייה של מאות אחוזים במקרי סרטן השד בקרב נשים מהמגזר הערבי ב-40 השנים האחרונות, לעומת עליה של כ-60% במגזר היהודי באותו פרק זמן.

במחקר החדש נמצא כי ההבדל הביולוגי המשמעותי ביותר בקרב חולות סרטן שד ממגזרים שונים, הוא בין המגזר הערבי למגזר היהודי. ההבדל מתבטא באמצעות שוני משמעותי בביטוי יתר של קולטן לגורמי צמיחה - HER 2, המשפיע על צמיחה והתפתחות של התא הסרטני ולשליחת הגרורות ממנו. עד 25% מהגידולים הממאירים בשד בעולם, מכילים קולטני HER 2 בכמות גבוהה. מהמחקר עולה כי 24% מן החולות היהודיות מאופיינות בביטוי יתר של קולטן זה, לעומת 39% מהחולות הערביות.

עוד עולה ממחקרו של פרופ' זידאן כי ממוצע גילן של נשים ערביות בעת האבחון הראשוני של המחלה הוא 49, לעומת ממוצע גילן של נשים יהודיות שעומד על 59. הבדל של עשור בממוצע הגילאים בין המגזרים הוא משמעותי ביותר ואף קריטי לטיפול במחלה ולאחוז ההחלמה ממנה.

עוד עולה כי בעת האבחון הראשוני, נמצא הגידול הסרטני אצל נשים ערביות בשלב מתקדם ומפותח יותר מבחינת התפשטותו בגוף, מאשר בקרב הנשים היהודיות.

49% מהחולות היהודיות מאובחנות בשלב ה-1 של המחלה, כאשר רק 19% מקרב החולות הערביות מאובחנות כבר בשלב זה. בשלבים השלישי והרביעי של המחלה מאובחנות 42% מקרב החולות הערביות, לעומת 12% מהחולות היהודיות. גילוי בשלבים אלו של המחלה מקטין משמעותית את הסיכויים של החולות להירפא מן המחלה.

בנוסף, מנתוני המחקר עולה כי קיים הבדל משמעותי בין התמיינות (בשלות) שעוברים תאים סרטניים בקרב חולות ערביות וחולות יהודיות. 28% מגידולי סרטן השד במגזר הערבי מאופיינים בהתמיינות בדרגה 3, לעומת 12% נשים מהמגזר היהודי, כאשר במגזר היהודי 44% מגידולי סרטן השד, מאופיינים בדרגה 1 לעומת 12% מהגידולים במגזר הערבי. ככל שהשינוי בתא גבוה יותר כן יקשה לטפל בגידול הסרטני בשד והסיכוי להחלמה של החולה יקטן.

פרופ' זידאן אומר כי תוצאות המחקר מראות כי יתכן שיש צורך בשינוי הגישה לאבחון ממוגרפי, לגילוי מוקדם של סרטן השד לנשים במגזר הערבי, בגיל מוקדם יותר, מאחר שהבדיקה הנעשית כיום באופן ציבורי הינה מעל גיל 50.

עוד אומר פרופ' זידאן כי יש מקום להסברה בקרב כל המגזרים לגבי שינוי אורח החיים בתחומים שהם בעלי השפעה ישירה על עלייה במקרי סרטן השד: תזונה שאינה בריאה, צריכת קלוריות גבוהה, השמנת יתר ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום