צרכנות רפואית מס' 115

(0)
לדרג

השבוע במדור הצרכנות: טיפול כימותרפי חדש בחולי סרטן ראש-צוואר; השתלת קוצב לטיפול בדיכאון עמיד לתרופות ועוד

מאת: מערכת zap doctors
טיפול כימותרפי חדש בחולי סרטן ראש-צוואר

שני מחקרים קליניים אשר התפרסמו לאחרונה במגזין הרפואי New England Journal of Medicine מוכיחים כי תוספת של התרופה הכימותרפית טקסוטר (Taxotere) בשילוב עם ציספלטין ו-5-fluorouracil בחולי סרטן ראש-צוואר מקומי מתקדם, מעלה באופן משמעותי את זמן הישרדותם. המחקרים בוצעו בקרב 358 חולים במרכזים רפואיים בצפון אמריקה ואירופה.

המחקר בארה"ב כלל חולי סרטן ראש וצוואר מקומי מתקדם בלתי נתיחים וגם חולים אשר הסיכוי לריפוי באמצעות ניתוח הוא קטן או שהגידולים לא ניתנים להסרה מבלי לפגוע בתפקוד.

הממצאים הראו כי תוספת של טקסוטר לטיפול הכימותרפי הסטנדרטי העלה את זמן הישרדותם ל-70 חודשים לעומת 30 חודשים למטופלים שלא קיבלו טקסוטר - שיפור במדד הישרדות כוללת של למעלה מ-3 שנים וירידה של 30% בסיכון למוות.

תוצאות המחקר באירופה הראו כי זמן ההישרדות הממוצע של החולים שטופלו בטקסוטר עמד על 11 חודשים לעומת 8.2 לחולים שלא טופלו בטקסוטר. בתקופת מעקב שנמשכה 51 חודשים נמצא כי לחולים אשר טופלו בטקסוטר היה שיפור של 4.3 חודשים בהשוואה לחולים שלא טופלו בטקסוטר: 18.8 חודשים לעומת 14.5 חודשים. הטיפול בטקסוטר הפחית את הסיכון למוות ב-27%.

לדברי ד"ר מרשל פוסנר, מנהל הפרוייקט האונקולוגי ראש-צוואר במכון לסרטן דנה-פרבר בבוסטון, "המחקרים מוכיחים כי תוספת של טקסוטר לטיפול הכימותרפי המקובל בחולי סרטן ראש-צוואר מתקדם מעלה באופן משמעותי את זמן הישרדותם. בעיקר לאור העובדה שגם כך זמן הישרדותם תמיד היה נמוך וטיפול זה מעניק להם תקווה חדשה".

על בסיס 2 מחקרים אלה, אישר ה- FDA לאחרונה טיפול בטקסוטר בחולי סרטן ראש וצוואר מקומי מתקדם וכן ניתנה חוות דעת חיובית של הוועדה האירופית לשימוש בחומרים רפואיים בבני אדם (CHMP) והמלצה לאשר באיחוד האירופי התחלת טיפול בתרופה בשלב מקומי מתקדם של סרטן ראש-צוואר.

יותר מ-640,000 איש לוקים בסרטן ראש וצוואר ברחבי העולם מידי שנה ויותר מ-350,000 מתים כל שנה. סרטן ראש וצוואר משתייך לקבוצת מחלות שתחילתן בתאים באזור הפה, האף וגרון.

טקסוטר מאושרת כיום לטיפול ב-5 סוגי סרטן שונים באירופה וארה"ב והתוויה זו לטקסוטר היא ה-11 באירופה והשמינית בארה"ב. בישראל ההתוויה לטיפול בסוג סרטן זה מאושרת, אולם עדיין לא כלולה בסל הבריאות.

חדש: השתלת קוצב לטיפול בדיכאון עמיד לתרופות

לראשונה בארץ, הושתל במרכז הרפואי תל-אביב קוצב וגאלי בשני חולים הסובלים מדיכאון כרוני עמיד לטיפול תרופתי.

הקוצב הוגאלי VNS הוא השתל היחיד בעולם המאושר על ידי ה-FDA לטיפול בדיכאון בכלל ובדיכאון כרוני בפרט. הטכנולוגיה מבוססת על גירוי חשמלי של עצב הוואגוס המוביל למוח באזור הצוואר. הגירוי מושג באמצעות קוצב זעיר המושתל תת-עורית באזור בית השחי ומחובר באמצעות אלקטרודה לעצב. ההשתלה נמשכת כשעתיים ומתבצעת בהרדמה מלאה, כאשר במהלך הניתוח נחשף העצב התועה הממוקם בצידו השמאלי של הצוואר, עליו מלופפת אלקטרודה העשויה מסלילים בגודל 1 ס"מ, המחוברות לקוצב שמושתל תת עורית בדופן בית החזה. הפעלת הקוצב מתבצעת רק שבועיים לאחר הניתוח באמצעות שרביט טלמטרי המחובר למחשב. השתלת הקוצב בוצעה על ידי פרופ' יצחק פריד, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית, ופרופ' דן פליס, מנהל המחלקה לאף אוזן גרון וראש צוואר.

לדברי פרופ' יצחק פריד, "מנגנון הפעולה של הקוצב אינו ברור לגמרי אך נראה כי גירוי העצב הוגאלי מביא לשפעול מרכזים במח שאחראים על רגשות והתנהגות, כך שההשפעה אינה מיידית ומורגשת לאחר מספר חודשים מיום ההשתלה. יש לציין כי הקוצב אינו מחליף בשלב הראשון את הטיפול התרופתי, אלא מסייע לו ורק בהמשך ובהדרגה תישקל הפחתת נטילת התרופות".

דורון דבי, מנכ"ל חברת סיגמא הלת' קייר, משווקת הטכנולוגיה בישראל, מציין כי הקוצב הוואגלי מהווה בשורה לחולי דיכאון כרוני, אשר מוגדרים כחולים קשים שטיפול תרופתי בהם לא הצליח וחלקם נאלצים להתאשפז פעמים רבות ואף לעבור טיפולים בנזעי חשמל. חלק מהחולים הללו אף מגיעים למעשה התאבדות לאחר שאינם מצליחים להתמודד עם הדיכאון".

כמוסות אומגה 3 להפחתת דיכאון ולשיפור מצב הרוח

חברת "טעם טבע אלטמן" משיקה את אלספה MOOD, כמוסות אומגה 3 בעוצמה כפולה בשילוב חומצה פולית וויטמיןB-12, נוסחה ייעודית להפחתת דיכאון ולשיפור מצב הרוח.

^^חשיבות אומגה 3 למצבי דיכאון^^

לאומגה 3 יש תפקיד חשוב בשמירה על בריאות הנפש ושיפור מצב הרוח. אומגה 3 היא חומצת השומן הדומיננטית ביותר ברקמת המוח (60% ממוח האדם הוא שומן). מחסור בחומצות שומן אומגה 3 יורגש קודם כל במוח. רמה נמוכה של אומגה 3 נקשרת בשכיחות גבוהה יותר לדיכאון. מחקרים מראים שתוספת אומגה 3 משפרת מדדי דיכאון.

מחיר לצרכן: 109 ש"ח ל-60 כמוסות. את הכמוסות ניתן להשיג בבתי מרקחת, רשתות הפארמים ובתי טבע ברחבי הארץ.

לרכישת הפריט on-line - לחצו כאן.

טכניקה להגדלת חזה

נשים המבקשות לבצע הגדלת חזה משתייכות לשתי קבוצות עיקריות: נערות צעירות שהגיעו לסוף גיל ההתבגרות ומבקשות לעזור לטבע לעזור להן על ידי הגדלת חזה ו/או תיקון א-סימטריה בולטת; ונשים מבוגרות יותר, נשואות בדרך כלל, המרגישות צורך לשפר את נשיותן ואת מראה שדיהן לאחר שתיים שלוש לידות.

סוג השתל שיוכנס והטכניקה בה תתבצע הגדלת חזה הם פרטים שנקבעים במהלך פגישת הייעוץ עם אחד מהכירורגים הפלסטיים המומחים. הגדלת חזה מתבצעת בהרדמה כללית ואורכת כשעה עד שעתיים. שיטת ההחדרה והמיקום של השתל תלויה במבנה האנטומי ובהמלצת המנתח. את השתל אפשר להחדיר מתחת לשד - השיטה המקובלת יותר היום - או מתחת לשריר החזה. החתך יכול להיעשות בתפר בו השד נפגש בחזה, סביב האריאולה (העור הכהה סביב הפטמה), או מבית השחי.

למידע נוסף - הכנסו לאתר של רשת פרופורציה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירוכירורגיה, בפורום ניתוחי חזה פלסטיים: בשיתוף עם פרופורציה, בפורום פסיכיאטריה ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום