לדעת יותר על השתלת מח עצם

(0)
לדרג

הצלת חיים: לקראת מבצע התרמה ארצי שיתקיים עבור הילד עמרי עטיה - הכל על תרומת מח עצם

מאת: ד"ר ברכה זיסר

בכל שנה מאובחנים אלפי אנשים ברחבי העולם, רבים מהם ילדים, כחולים במחלות שבהן השתלת מח עצמות הינה הסיכוי לחיים. חולים אלה לא ישרדו אם לא יימצא להם תורם מתאים. השימוש בהשתלת מח עצמות כמרפא למחלות שונות החל לפני כ-30 שנה. מאז ועד היום חלו שיפורים ניכרים בתהליך רפואי זה, והשימוש בו נעשה נפוץ ושכיח מאוד.

השתלות מח העצמות מסייעות כיום לטיפול בכ-100 מחלות שונות, כמו: לוקמיה, לימפומה, מחלות סרטן אחרות, מחלות דם ממאירות, ומחלות אוטואימוניות ותורשתיות. מרבית החולים במחלות אלו מחלימים בעזרת טיפולים כימותרפיים וקרינתיים, יחד עם זאת בחלק מהמקרים סכויי ההחלמה ללא שימוש בהשתלת מח-עצמות קטנים ביותר.

סיכויי ההתאמה עולים באופן משמעותי כאשר החולה והתורם בעלי רקע גנטי משותף. תורמי מח עצמות חייבים להיות זהים למושתל, מבחינת מאפיין סיווג הרקמות, הידוע בשם 'חלבוני HLA'. למרות שבני המשפחה הקרובה הינם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להתאמת HLA, הרי שבפועל רק 30% מהחולים מצליחים למצוא תורם מתאים מקרב בני משפחתם.

תורמים חיים

המאגר הלאומי לתורמי מח-עצמות של עזר מציון הינו המאגר הגדול ביותר בישראל ונותן מענה לכל חולה בארץ ובתפוצות. כיום מונה המאגר כ-310,000 תורמים פוטנציאליים. עשרות רבות של מנות תאי-אב (מח-עצמות) הועברו באמצעותו מתורמים לחולים בארץ ובעולם. חייהם של עשרות רבות של תינוקות, ילדים, בני נוער אמהות ואבות ניצלו בזכות המאגר, אשר מסונף למאגר העולמי בהולנד.

כ-10% מקרב חולי הסרטן זקוקים בשלב כלשהו להשתלת מח עצמות; משום כך, מהווה המאגר מעין תעודת ביטוח לכל אדם. למרות היותו מוגדר כמאגר לאומי של מדינת ישראל, אין הוא ממומן על-ידי שום גורם מוסדי או ממשלתי; גדילתו ופעילותו מתאפשרת רק הודות לרוחב ליבם של אנשים טובים. עיקר הפעילות מתבצעת באמצעות המתנדבים המסורים של עמותת עזר מציון. אולם, עלות בדיקת דגימות הדם הנלקחות מהתורמים ונשלחות למעבדה לסיווג רקמות לצורך הפקת DNA היא יקרה ועומדת על 250 שקלים לדגימה, וזוהי בעצם המכשלה המשמעותית.

תהליך ההצטרפות למאגר אינו כרוך בתשלום מצד התורם, והוא כולל מילוי טופס המעיד על רצון להצטרף למאגר ובדיקת דם פשוטה. כמות קטנה של דם (5cc) נלקחת מווריד בזרועו של התורם הפוטנציאלי. דגימת דם זו נשלחת לבדיקת סיווג רקמות (חלבוני HLA) ותוצאותיה מצורפות למאגר. גיל תורם פוטנציאלי נע בין 18 ל-50 שנים, ומצבו הבריאותי חייב להיות תקין.

^^מה קורה כאשר נמצאת התאמה?^^

במקרים שבהם נמצאת התאמה אפשרית, מוזמן התורם הפוטנציאלי לעבור בדיקות דם נוספות כדי לוודא שהוא כשיר לתרומה זו ומצב בריאותו תקין. בהזדמנות זו מתקיימת פגישה עם הרופא המלווה את התהליך, בכדי להכיר את התורם ולתת לו הסבר מקיף על התהליך שהוא עומד לעבור.

במידה ותוצאות הבדיקות תקינות והתורם מביע הסכמה לתהליך, מעדכנים את המרכז הרפואי (בית-החולים), בו מאושפז החולה על כך ואז נקבע תאריך האיסוף לתאי מח-עצמות לתורם. על תורם תאי מח העצמות להתחייב לביצוע התהליך לפחות שבועיים לפני מועד התרומה וההשתלה, משום שאז מתחיל החולה את ההכנות הנדרשות של כימותרפיה אינטנסיבית והקרנות כדי להשמיד את תאי הסרטן ולהכין את גופו להשתלה.

^^איך מתבצע תהליך תרומת מח-עצמות?^^

הודות להתפתחות הטכנולוגית ניתן לבצע איסוף תאי מח-עצמות מווריד היד. לשם ביצוע התהליך, מקבל התורם במשך ארבעה ימים זריקות המעודדות את ייצור תאי האב במח העצם בכמות מוגברת, ו"זריקתם" לזרם הדם ההיקפי (שזורם בגוף); זריקות אלו נקראות נויפוגן והן עלולות לגרום לתורם להרגשה של "שפעת" קלה; כלומר, ייתכנו כאבי עצמות קלים כדוגמת כאבי גב, או כאבים בעצמות הארוכות של הגפיים, הנעלמים בקלות על-ידי לקיחת כדור אקמול (פאראצטמול).

ביום החמישי מגיע התורם למרכז רפואי לצורך ביצוע האיסוף. המשך תהליך התרומה פשוט ודומה לתרומת דם רגילה: באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע שואבים דם מהתורם. הדם עובר דרך מכונה מיוחדת שמפרידה ממנו את התאים צעירים ש"נזרקו" ממח-העצמות הודות לזריקות שקיבל. תאים אלו נאספים בשקית פלסטיק קטנה (300 סמ"ק) וכל יתר הדם חוזר אל התורם באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע השנייה. זאת, ללא הרדמה, ללא כאב וללא כל תופעות לוואי.

תהליך התרומה עשוי להתבצע ביום אחד למשך 5-6 שעות, או ביומיים. משך האיסוף תלוי בגיל ומשקל החולה, כמו גם במשקל התורם. כאמור, הפעולה עצמה, אינה מכאיבה, אבל מצריכה ישיבה (או שכיבה) במקום אחד. כמובן שניתן לאכול, לקרוא או לצפות בטלוויזיה במהלך האיסוף.

התורם, למעשה, לא מאבד דם כלל ואילו התאים הצעירים שהופרדו מזרם דמו מתרבים מעצמם במהירות, תוך יממה אחת. אותם תאים שנלקחו מהתורם מועברים לדמו של החולה במהירות, באמצעות עירוי, ובהגיעם אל מח העצמות הם מתחילים לייצר תאי דם בריאים. בבוקר נכנס התורם למרכז הרפואי לצורך ביצוע איסוף תאי מח-עצמות (תאי-אב), ובתום התהליך הוא הולך לביתו בידיעה שהציל חיים.

מבצע התרמה

מחר (21/11) יתקיים מבצע התרמה ארצי של עזר מציון להצלת חייו של עמרי עטיה. עמרי בן ה-13 מחולון חלה בסרטן לפני כשנה וחצי, וזקוק בדחיפות לתרומת מח עצם. באמצעות בדיקת דם פשוטה ניתן למצוא עבורו תורם מתאים שיציל את חייו, ולהצטרף למאגר מח הלאומי.

ההתרמה תתקיים ביום רביעי בשעות 10:00-20:00 ב-66 תחנות ברחבי הארץ - בקניונים ובמרכזים מסחריים. את מיקומם המדויק של עשרות מוקדי ההצטרפות ובירור פרטים לגבי תרומות כספיות ניתן לקבל בטלפון: 1-800-236-236. ניתן לתרום גם באמצעות SMS: שולחים את הספרה 10 למספר 2525 ותורמים 10 ש"ח.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

ד"ר ברכה זיסר היא מנהלת מאגר מח העצם הלאומי של עזר מציון.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה וסיוע לבני נוער חולי סרטן, בפורום מחלות הערמונית ובפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום