ריפוי באמצעות הדמיון

(0)
לדרג

קשרי הגומלין בין המוח למערכות הקשורות לזיהוי מחלה מספקים תובנות מעניינות. על הקשרים המסתוריים של הגוף והנפש

מאת: ד"ר נמרוד שיינמן*
"אני רוצה את חייך תחת חיי"

גילה (שם בדוי) סבלה מכאבים עזים בבטנה. בייאושה, פנתה למטפל בדמיון מונחה. המנחה הציע לה "להמתין" לדימוי מייצג של "הגורם לכאביה". במשך כמה ימים ניסתה גילה להעלות דימויים ללא הצלחה, ואז, לתדהמתה, הופיעה בפניה דמותו של עובר מת שהיא הפילה מספר שנים קודם לכן, מבלי שנמצאה סיבה רפואית להפלה. העובר "אמר" לגילה שהוא אחראי לכאב בבטנה, ו"הוסיף": "אני רוצה את חייך תחת חיי". למרות צערה העמוק, גילה ידעה שבזמנו רצתה במות העובר, מאחר שהרתה סמוך ללידת הילד הראשון, והייתה מרוקנת מאוד מבחינה רגשית. היא נכנסה לדיאלוג דמיוני ומתמשך עם העובר. בתחילה התגוננה וחשה רגשי אשם, אך תוך זמן קצר גילתה בתוכה כוח להתמודד איתו. "לנגד עיני יצא כוח החיים מן הדימוי, הכאב נעלם ולא חזר יותר".

מידע קליני ומחקרי רב, אשר הצטבר בעשרות השנים האחרונות, מגלה הבנות חדשות בתחום הפסיכו-נאורו-אימונולוגיה (פנ"א), התחום החוקר את קשרי הגומלין בין מערכת העצבים והמוח לבין המערכות הקשורות לזיהוי מחלה או להבראה ממנה. מספר מחקרים מראים כי הקשרים המסתוריים בין הנפש לגוף, הלוקחים לעתים חלק בגרימת מחלה גופנית בשל לחץ וקונפליקט פנימי, עשויים להיות דו-כיווניים. כלומר, ניתן לרתום תהליכים פסיכולוגיים, נפשיים והכרתיים לשם העצמת יכולת הריפוי. למרות שהטכניקות השייכות לתחום רפואת הגוף-נפש (Mind-Body Medicine) שונות מן המודל הטיפולי המקובל של ניתוחים ותרופות, מחקרים רבים מוצאים בהן פוטנציאל טיפולי מדיד, משמעותי ומיוחד במינו.

במאמר זה נתמקד באחד מן האמצעים הטיפוליים המרתקים ביותר מתחום הגוף-נפש - הדמיון המונחה.

מהו דמיון מונחה

דמיון מונחה, או דמיון מודרך, הוא שיטת טיפול העושה שימוש ביכולתנו לדמיין תחושות ומראות באמצעות כוח המחשבה, על-מנת ליצור שינוי במצב הפיזי והרגשי. המפגש של המטופל עם הדימויים האישיים שלו והדיאלוג איתם מאפשרים הבנה, השפעה ושינוי. דמיון מונחה הוא כלי פשוט ורב עוצמה המשמש כעזר בתהליכי ריפוי, בהתמודדות עם מצוקה וחולי ובשמירה על בריאות גופנית ונפשית. הוא מתבצע בהנחייה אישית, במצב ערנות מרוכזת ושקטה ותוך מתן דגש על הענקת כלים לשימוש עצמי.

^^בין היתרונות של תהליכי הדמיון המונחה:^^ הפחתת מתח; השגת תחושת רוגע והפגת כאב פיזי; צמצום החרדה והגברת תחושת השליטה; חיזוק המערכת החיסונית; הכנה לתהליכים רפואיים (כמו ניתוח, כימותרפיה וכד') וסיוע בהתאוששות מהם, ומציאת פתרונות יצירתיים לבעיות שונות.

המטופל כמכלול הגוף-נפש

ד"ר מרטין רוסמן הוא אחד הרופאים הבכירים בארה"ב העוסקים בטכניקות הדמיון המונחה, וממייסדי האקדמיה לדמיון אינטראקטיבי מונחה בארה"ב. ד"ר רוסמן מתייחס למחלה כאל מצב המשקף חוסר איזון או "תקיעות", ומאמין כי דרך המוח וההכרה יש לנו אפשרות להגברה משמעותית של השליטה על הגוף. זוהי דרך הסתכלות שונה לחלוטין על התהוות המחלה ועל הריפוי ממנה, אשר בבסיסה נמצאת האמונה כי הגוף והנפש הם יחידה אחת בלתי נפרדת, ולכל מה שהאדם מרגיש, חושב וחווה ישנה השפעה והשלכה על גופו. במקביל, חשוב להימנע מהאשמה עצמית באשר לגרימת המחלה, העלולה להביא להרס עצמי. אם נכיר באפשרות הקשר שבין המחלה לבין מחשבותינו והתת-מודע שלנו, נוכל ליהנות מכוח הריפוי של קשר זה.

מאחורי כל מחלה יש מסר

מסביר ד"ר רוסמן: "בכל אחד מאיתנו ישנו חלק אינטואיטיבי-יודע, המבין כיצד לחיות בהרמוניה עם עצמנו ועם הסביבה. המחלה קוראת לשינוי במימד מסוים של חיינו, ומנסה לגרום לדפוסים ישנים להתמוסס כדי שחדשים יוכלו לנבוט".

אנשי מקצוע רבים בתחום הגוף-נפש מעודדים את מטופליהם להיכנס לדיאלוג עם דמות דמיונית, סימבולית, ארכיטיפית, שהמטופל יוצר או מוצא לעצמו. באופן זה יוצר האדם קשר עם הלא-מודע שלו, ה"צד האפל" של המוח וההכרה. זהו הדיאלוג שלנו עם עצמנו ועם התבונה היודעת מה נכון עבורנו ברגע נתון. בהמשך ניתן להסתייע בדיאלוג זה למציאת "ההסדר החדש" לשיפור הבריאות. גם אם טכניקות אלה נראות יוצאות דופן, השפעתן אינה מוטלת בספק. הן עוזרות במיוחד לאלה המוכנים לבדוק ולהתבונן, תוך ויתור מודע על ספקנותם. למרות זאת, לא תמיד מסוגל האדם להתגבר על מחלתו בזמן נתון, ולא תמיד כוח הדמיון המונחה ישיג את כל המטרות שהצבנו לו. עלינו להבין כי טכניקה זו וטכניקות ריפוי מנטאליות אחרות חייבות להיות חלק מטיפול מקיף.

טיפול בסרטן באמצעות דמיון מונחה

בין הראשונים שעשו שימוש ברעיונות אלה היו האונקולוג ד"ר סיימונטון והחוקרת ד"ר ג'ין אכטנברג, שיישמו תהליכי דמיון מונחה במרכז לחולי סרטן, במקביל לפרוטוקול האונקולוגי הרגיל. במהלך תרגילי ההדמיה התבקשו המטופלים לראות בדמיונם את הרקמה הסרטנית, ולהוסיף ל"תסריט הפנימי" את כדוריות הדם הלבנות (או דימוי סמלי שמבטא אותן) כשהן מתמודדות בהצלחה עם הגידול. המטופלים הונחו להבין, דרך תהליכי הדמיון המונחה, מהי המשמעות הסמלית של קיום הסרטן בגופם. הם התבקשו גם "לנקות" את עצמם מרגשות מודחקים אפשריים של כעס, שנאה או אשמה, כלפי אחרים וכלפי עצמם, ולהתרכז בדימוי עצמם כאנשים בריאים.

סדנאות למדיטציה, הרפייה ודמיון מונחה, שמטרתן ריפוי והקלה על כאב, מתקיימות בשנים האחרונות במרכזים אוניברסיטאיים ורפואיים רבים בעולם. בין הגופים הראשונים שהכירו בחשיבות הנושא היו אוניברסיטת לוס אנג'לס ובתי החולים בסידני ובמלבורן שבאוסטרליה.

פורסם לראשונה בעלון "אחת מתשע", אביב 2007.

*תקציר מאמר מאת ד"ר שיינמן, מייסד המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש, רמת השרון.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום NLP ודמיון מודרך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום