צרכנות רפואית מס' 112

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: בעקבות הודעת רה"מ, טיפול חדשני להסרת סרטן הערמונית. וגם: מכשיר החייאה להצלת חיים מדום לב בקהילה

מאת: מערכת zap doctors
טיפול חדשני להסרת סרטן הערמונית

טיפול חדשני במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי זיו - להסרת הערמונית לחולי סרטן שלא דרך הבטן. הניתוח פחות פולשני וההחלמה מהירה יותר בעקבות גילוי מוקדם של סרטן הערמונית אצל ראש הממשלה ממליצים במרכז הרפואי זיו על בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית מעל גיל 50.

המרכז הרפואי זיו בצפת הוא אחד המוסדות הרפואיים היחידים כיום בארץ, בו מנתחים מקרים של סרטן הערמונית דרך הפרינאום, הממוקם בין שק האשכים לבין פי הטבעת, כגישה כלל מערכתית, בניגוד לרוב מרכזי הבריאות בארץ בהם מנתחים מקרים של סרטן הערמונית דרך הבטן.

ד"ר אוסקר קוטלירוף, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי זיו, מסביר כי שיטה זו לניתוח סרטן הערמונית, מתבצעת על ידי חתך צר בפירנאום, אזור הממוקם בין שק האשכים לבין פי הטבעת, ומשם מוציאים הערמונית הנגועה בסרטן.

ד"ר קוטלירוף מציין כי הניתוח הפירניאלי הוא ניתוח זעיר פולשני, המציע את כל היתרונות של הכריתה הכירורגית הנפוצה, בפחות תחלואה והחלמה מהירה יותר.

ניתוח סרטן הערמונית בשיטה הפירניאלית מקובלת מאוד באירופה ב-15 השנים האחרונות, אך בארץ מיושמת כשיטה מערכתית, רק במרכז הרפואי זיו בצפת.

שתי השיטות המקובלות היום בארץ להוצאה של הערמונית הן: דרך חתך בבטן ובאמצעות השיטה הלפרוסקופית בה מבצעים חתכים זעירים בבטן, ובסיוע ציוד לפרוסקופי מוציאים את הערמונית.

בהשוואה לשתי השיטות הללו, אומר ד"ר קוטלירוף כי השיטה הפירניאלית הינה פחות פולשנית גם מהשיטה הלפרוסקופית, ומהווה פתרון מושלם עבור ככל אוכלוסיית הגברים, ובפרט עבור גברים שעברו ניתוחים קודמים באזורי הבטן והאגן ולגברים עם משקל עודף שביצוע ניתוחי בטן הוא בעייתי אצלם.

האשפוז בניתוח פירניאלי במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי זיו הוא יום וחצי, בעוד ממוצע האשפוז לניתוח הוצאת הערמונית דרך הבטן הינו שלושה עד ארבעה ימי אשפוז. כמו כן, הסיכון לדימומים נמוך יותר בניתוח פירניאלי בהשוואה לניתוחים דרך הבטן.

ד"ר קוטלירוף מדגיש כי את הניתוח הפירניאלי ניתן לבצע רק במקרים בהם הערמונית לא מוגדלת יתר על המידה.

מכשיר החייאה להצלת חיים מדום לב בקהילה

תופעת דום לב ידועה בעולם הרפואה כמי שפוגעת בכל הגילאים. דום לב מתבטא בפעילות חשמלית מהירה מאוד של הלב, דבר הפוגם בתפקודו ומונע הזרמת דם תקינה לאברי הגוף, ואם ימשך יותר ממספר דקות יגרום לנזק מוחי ומוות.

הזמן הוא מרכיב חשוב, שכן כל דקה שחולפת מקטינה את הסיכוי לשרוד ב- 10%. כ-8,000 אנשים בישראל מתים מדי שנה מדום לב.

^^המפתח להישרדות מדום לב^^

החייאה באמצעות שוק חשמלי מיידי היא פיתרון יחיד להצלת חייו של אדם אשר לוקה בדום לב. החייאה זו מתבצעת על ידי "דפיברילטור", מכשיר החייאה המסוגל לשגר שוק חשמלי באנרגיה גבוהה. פעולה זו תסדיר את פעילות הלב ותאפשר למטפל "להרוויח" זמן עד הגעת צוות רפואי מיומן.

חברת מדטרוניק מציעה מכשיר החייאה מסוג LifePak CR (דפיברילטור חצי אוטומטי) בעל הטכנולוגיה המתקדמת ביותר.

^^מי יכול להפעיל מכשיר החייאה - דפיברילטור חצי אוטומטי AED?^^

להפעלת המכשיר המוצע לשימוש הציבור הרחב, יש צורך בהדרכה של כ-4 שעות על ידי אדם שהוסמך לכך מטעם משרד הבריאות, ואין צורך בידע מוקדם.

ב-2002 משרד הבריאות הקים ועדה שהמליצה על הצבת AED במקומות ציבוריים. בכדי להשיג תוצאות חיוביות יש להציב דפיברילטורים בפרישה נכונה במקומות ציבוריים.

חיסון נגד נגיף רוטה

משרד הבריאות אישר השבוע לשימוש בישראל, את "רוטריקס" חיסון של חברת GSK נגד נגיף ה"רוטה".

חיסון ה"רוטריקס", הניתן לתינוקות מגיל 6 שבועות עד 6 חודשים דרך הפה בשתי מנות בלבד, מאפשר הגנה מוקדמת נגד דלקת בדרכי העיכול הנגרמת ע"י נגיף הרוטה, ששכיחותה מגיעה לשיא בגיל 24-6 חודשים.

נגיף הרוטה גורם לאי נוחות, שלשולים והקאות הנמשכים מספר ימים ועלול להוביל להתייבשות חמורה, ובאם לא יינתן טיפול נאות אף למוות.

ממחקר שנערך ב-6 בתי חולים בארץ, עולה כי: נגיף הרוטה גורם לכ-3,816 אשפוזים בשנה. נגיף הרוטה מדבק מאוד, ולכן קשה לשלוט על התפשטות המחלה, כאשר החיסון הינו האמצעי היחיד המוכר כיום, המקטין משמעותית את שכיחות וחומרת המחלה, ובכך הופך למניעה ראשונית אופטימלית.

כ-95% מהילדים נדבקים בנגיף רוטה עד הגיעם לגיל 3-5 שנים, ובכך הופך נגיף הרוטה לגורם ויראלי מוביל, בגרימת שלשולים בתינוקות ובילדים קטנים.

ממחקרים קליניים שנערכו בלמעלה מ-60,000 תינוקות, עולה כי חיסון ה"רוטריקס" מנע 96% ממקרי מחלת רוטה חמורה, 100% אשפוזים, וכמו כן הוכיח יעילות של 90% במניעת המחלה מכל דרגת חומרה שהיא, כבר לאחר המנה הראשונה.

טיפול בנזלת ובשפעת בילדים ומבוגרים

הצטננות ומחלות ויראליות הינן שכיחות ביותר בעונת המעבר והחורף. מרכז רפואות - מדיטף, מרפאה המשלבת טיפול ברפואה משלימה, על עקרונות הרפואה הסינית בשיתוף עם הרפואה המערבית, בניהולו של ד"ר יאיר מימון, ד"ר לרפואה סינית ומנהל היחידה לרפואה משלימה מלר"ם (מרכז רפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי, איכילוב), משיקה שתי פורמולות (תמציות צמחי מרפא סיניים) חדשות המסייעות לטיפול בנזלת נזוקל (Nazokal) ובשפעת פלוגון (flugon).

צמחי המרפא, עליהם מבוססות הפורמולות, פותחו על בסיס הבנה מעמיקה של עקרונות השימוש והריפוי בצמחים, בשילוב ניסיון של שנים, בטיפול באלפי ילדים וידע מעמיק ברפואה הסינית בשילוב ידע פרמאקולוגי מערבי, המבוסס על מחקר ובחינת המרכיבים הכימיים בצמח.

השימוש היעיל ביותר בהם הוא עם הופעת התסמינים הראשונים בתחילת המחלה, כאשר חשים באי נוחות בגוף, כאבי גרון או נזלת. לאחר מכן יש להתמיד ולהשתמש בתדירות גבוהה יחסית (כל 4 שעות) עד לשיפור משמעותי. בפורמולה צמחים שפועלים גם על חיזוק המערכת החיסונית, מסייעים בהקלה בסימפטומים כאבים גוף, כאב ראש, תשישות וחום.

^^נזוקל^^

פורמולה יעילה להקלה במצבי נזלת. צמחי המרפא, מעודדים את המערכות השונות להפחתת הגירוי ולריפוי הרקמה הרירית, וכך מסייעים בהפחתת הנפיחות המקומית בדרכי האף, הפחתת גודש הליחה והדלקת וסיוע בשיקום הרקמה הדלקתית - תהליך המסייע בין היתר גם בטיפול בדלקת האוזן התיכונה וסינוסיטיס.

^^פלוגון^^

פורמולה ייחודית להקלה בשפעת ובמחלות נגיפיות כגון הצטננות. הפורמולה מסייעת להפגת החום והמרצת המערכת החיסונית. בגלל השילוב המיוחד של הצמחים, הפורמולה יכולה לסייע בשתי דרכים:

1. הקלה משמעותית בכאב האופייני לשפעת.
2. שפעול החוסן של הגוף והגברת העמידות מול המחלה.

בואו לדבר על זה בפורום מחלת סרטן הערמונית בפורום רפואת ילדים בפורום רפואה סינית ובפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום