סרטן הערמונית: שאלות ותשובות

(0)
לדרג

טיפולים, סיכויי החלמה, ויטמינים ותזונה. כל מה שרציתם לדעת על סרטן הערמונית. אתם שאלתם, ד"ר יוסף אריאלי השיב

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות הודעתו של רה"מ אהוד אולמרט כי הוא חולה בסרטן הערמונית, עלו בקרב הציבור שאלות ותהיות לגבי המחלה וסיכויי ההחלמה ממנה. לאור המצב, קיבצנו עבורכם עשר שאלות שכיחות בפורום סרטן הערמונית. על השאלות השיב האורולוג ד"ר יוסף אריאלי.

^^1. לאבי אובחן סרטן הערמונית. הרופא המליץ על הקרנות וזריקה פעם ב-3 חודשים. אבי טרם החל בטיפולים, משום שממתין לתוצאות מיפוי עצמות וכו'. הבעיה הקשה היא הכאבים העזים בלילות והקושי להטיל שתן. האם קיימת תרופה שיכולה לסייע לו עד תחילת הטיפולים?^^

לגבי כאבים אפשר להתחיל עם תרופות פשוטות כמו אקמול ואופטלגין; אם הן לא עוזרות אפשר לקחת PERCOCET או TRAMAL או OXYCONTIN; במקרים חמורים - MCR או MIR. מהקל אל הכבד, אין שום סיבה שבעולם שיסבול מכאבים. תנסו לקבל טיפול דרך רופא המשפחה/ אורולוג/אונקולוג/מרפאת כאב. יתכן שכאשר יתחיל בטיפול עצמו זה גם יעזור לכאבים. לגבי הקושי בשתן ניתן לעזור לו על-ידי חוסם-אלפא כמו קסטרל 10 מ"ג/אומניק 0.4.

^^2. קראתי כי יצור ה-PSA תלוי בהורמון הגברי טסטוסטרון. על כן, בעיקרון, כל טיפול אשר יוריד את רמת הטסטוסטרון יגרום גם לירידה ברמת ה-PSA בדם. האם יתכן שכתוצאה משינוי באורח חיים, מזון, תרופות או תוספי מזון הדבר ישפיע על הטסטוסטרון וכתוצאה מכך על רמת ה-PSA והתוצאות שתתקבלנה יכולות להטעות? האם יש בדיקות אחרות אשר יכולות לאבחן סרטן ערמונית או לפחות את גודלו ומצבו? האם יש אפשרות של נסיגה בסרטן הערמונית?^^

הדרך היחידה הודאית לאבחן את סרטן הערמונית זאת הביופסיה של הערמונית שנעשית תחת TRUS, אולטראסאונד טרנס-רקטלי. אלטרנטיבה אחרת היא MRI עם סליל אנדורקטלי. לגבי הטסטוסטרון - שנים רבות אנחנו יודעים שרמות גבוהות מדי של ההורמון עלולות לגרות את תאי הערמונית להתפתחות סרטן הערמונית. לאחרונה מדענים מצאו שגם רמות נמוכות של טסטוסטרון עלולות לגרום לסרטן הערמונית. כאשר יש כבר סרטן בערמונית יש מקרים מסוימים שמתאימים לטיפולים שמדכאים את הטסטוסטרון, וכתוצאה מכך הסרטן של הערמונית מדוכא, דבר המתבטא בירידת רמת ה-PSA בבדיקות מעקב.

בנוסף, יש מקרים נדירים של ירידה ספונטנית ברמות ה-PSA בחולים עם סרטן הערמונית, אבל אנחנו לא יודעים בדיוק מה קורה שם, הרי אנחנו לא עושים לחולים אלו ביופסיות שוב ושוב. גורם חשוב ביותר הוא התזונה - תזונה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן, ולעומת זאת תזונה נכונה עשויה למנוע את המחלה וגם לעזור לעצירת המחלה במקביל לטיפולים נוספים. ישנם תוספי מזון כמו הפרוסייף פורטה שמכילים חומרים אנטיאוקסידנטיים שיכולים למנוע את סרטן הערמונית וכן תרופות נטורופטיות עם פעילות דומה.

^^3. האם ניתוח להסרה רדיקלית של ערמונית, בעקבות גידול סרטני עלול להשפיע על עלייה ברמת הקריאטינין בדם?^^

כעיקרון עליה ברמת הקראטינין מייד אחרי הניתוח יכולה להיות קשורה לשינויים שחלים בגוף בזמן הניתוח עצמו עקב דימום, חוסר נוזלים, חומרי הרדמה וכו', עם השפעה על התפקוד הכלייתי ובשלבים יותר מאוחרים עקב גורם חסימתי באזור החיבור בין כיס השתן לשופכה (אזור האנסטומוזה), בשופכה עצמה או נדיר יותר באזור השופכנים. אם העליה היא אחרי חודשים רבים או שנים ויש גם עליה ב-PSA, זה יכול להיות קשור להתפשטות סרטנית מקומית לרוב או בקשריות לימפה. אחרי זמן רב יכולה להתפתח אי ספיקה כלייתית גם מסיבות לא קשורות לניתוח כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועוד; לכן גורם הזמן מהניתוח ורמת PSA לפני ואחרי הניתוח חשובים וכמובן בכמה עלה הקראטינין.

^^4. מהו הערך הנורמלי של ה-PSA לאחר כריתת ערמונית?^^

האידיאלי להגיע ל-PSA הנמוך ביותר האפשרי. בקופ"ח כללית הערך הנמוך ביותר הוא 0.1 >, במעבדות אחרות יכול להיות אפילו 0.001, תלוי במעבדה.

^^5. האם התרופה מטסטרון עוזרת לטיפולים בגרורות?^^

התרופה מיועדת בעיקר לטיפול נגד כאבים בעצמות, אך יש לה גם השפעה מרפאה או מחזקת את הפעילות של הכימותרפיה. הסטרונציום נמצא בטבלה המחזורית סמוך לסידן ולכן הוא נקלט בעצמות במקום הסידן. כאשר זה ניתן בצורת איזוטופ רדיואקטיבי הוא הורס תאים סרטניים (כמו הקרנה). טיפול יחיד יכול להפסיק כאבי עצמות לתקופה של 6-8 חודשים.

^^6. התפרסמה כתבה על תוצאות מחקר בדבר השפעתם המזיקה של ויטמינים לסרטן הערמונית. האם הדבר נכון?^^

הבעיה עם הוויטמינים היא לא בעצם נטילתם, אלא בעובדה שאנשים לוקחים ויטמינים בצורה בלתי מבוקרת ומוגזמת. לכל אדם יש צריכה שונה של ויטמינים והטוב ביותר לקבל, אם צריך, ויטמינים בהדרכת מומחה לנושא כמו דיאטנית, או מומחה לטיפול בתזונה; אז יפיקו תועלת מהויטמינים ולא יינזקו. נטילת ויטמינים בלתי מבוקרת, אכן יכולה להזיק בהחלט.

^^7. האם יש משמעות לערך של ה-PSA כאשר ישנן גרורות בעצמות?^^

לצערנו אין מדד ביולוגי טוב יותר מה-PSA כדי למדוד את התקדמות ו/או עצירת המחלה. כמובן שיש לקחת בחשבון בנוסף שינויים השוואתיים עם CT או מיפוי עצמות.

^^8. כיצד ניתן לבדוק באם ישנם תאים סרטניים שהתפשטו מהערמונית?^^

לרוב משתמשים ב-CT בטן ומיפוי עצמות כדי לברר האם יש התפשטות של סרטן הערמונית.

^^9. הבנתי שלליקופן יש סגולות נגד סרטן הערמונית. האם נערך אי פעם מחקר בקרב יוצאי עירק, עדה הידועה באכילה רבה של תבשילי עגבניות? האם יש אצלם פחות מקרים?^^

לליקופן יש חשיבות רבה גם במניעת סרטן הערמונית וגם בטיפול משלים בחולים שכבר סובלים מסרטן הערמונית. אולם שילוב הליקופן עם דברים רבים נוספים הוא הטוב ביותר. רוב המחקרים נעשו בחו"ל, כך שאין לי תשובה לגבי עדות.

^^10. מהם הסיכויים הסטטיסטיים להחלמה מסרטן הערמונית?^^

מצבו הכללי של חולה סרטן הערמונית (מחלת לב, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר, שומני הדם וכו') לפעמים קובעים מה יהיה גורלו, יותר מהמחלה הסרטנית עצמה. אני אישית שונא סטטיסטיקות, למרות שקיימות טבלאות שניתן "לנבא" דרכן מה יהיה. בדיקות העזר שלנו לא לגמרי מדוייקות, והתגובה לטיפול של כל אחד כל כך אינדיבידואלית שלפעמים הסטטיסטיקה לא אומרת כלום. בתור כלי מחקרי זה יכול להיות נהדר, אבל כל אדם כשלעצמו הוא 100%, אם כך מה משמעות הסטטיסטיקה לגבי האדם הבודד? למעשה הדרך היחידה כיום לעקוב אחרי התגובה לטיפול הוא ה-PSA. חשוב גם קצב ההשתנות של ה-PSA, אם למשל יש הכפלה מהירה בערך שלו או ההכפלה מתרחשת תוך חודשים רבים המשמעות היא שונה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום