צרכנות רפואית מס' 111

(0)
לדרג

השבוע בצרכנות: צנתור במערות האף, טיפול בכאב נוירופטי כרוני, הסרת שיער לגברים ותוסף תזונה לגיל המעבר

מאת: מערכת zap doctors
צנתור במערות האף

כידוע, סינוסיטיס הינה מחלה שכיחה הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים. במקרים של סינוסיטיס חמור או כרוני, בהם טיפול תרופתי מקיף אינו פותר את בעיה, נהוג לפנות לפתרון כירורגי. לרוב הפתרון היעיל הינו ניתוח אנדוסקופי של האף ומערות הפנים (Endoscopic Sinus Surgery), המתבצע באמצעות סיב אופטי המוחדר דרך הנחיריים. ניתוח זה נחשב למתקדם ביחס לניתוחים שבוצעו בעבר דרך חתכים חיצוניים, אך עדיין כרוך בחיתוך וכריתת רקמות, דימום וזמן החלמה ממושך יחסית. בישראל מבוצעים למעלה מ-3,000 ניתוחים כאלו מדי שנה.

לאחרונה מיושמת במרכז הרפואי תל-אביב שיטה חדשה זעיר פולשנית העשויה בחלק מהמקרים להחליף ניתוחים אלו. למעשה, מפתחי השיטה נטלו את הטכנולוגיה של צינתורי לב וישמו אותה על הסינוסים, כך שבמהלך הפעולה מרחיבים את פיתחי הסינוסים המוצרים באמצעות בלון.

הפעולה מתבצעת בהרדמה מלאה ותחת שיקוף, כך שניתן להחדיר את הצינורית דרך קטטר לתוך הסינוס הרצוי בצורה מבוקרת. לקצה הצינורית מחוברת משאבה קטנה, באמצעותה ניתן לנפח את הבלונית עד להרחבת פתחי הסינוס לגודל הרצוי. לאחר הניפוח והרחבת הסינוס מרוקנים את הבלונית ושולפים אותה בעדינות מהאף, יחד עם הצינורית.

בארה"ב כבר בוצעו אלפי פעולות כאלה בשנה האחרונה, שרובן הסתיימו בהצלחה. ממחקר שפורסם ב- Otolaryngology - Head and Neck Surgery (שנת 2007), ובו השתתפו 115 מטופלים בשיטת ה-Balloon Sinusplasty, עולה כי בתום 24 שבועות מיום ביצוע הפעולה, רק 19.5% מכלל המטופלים נזקקו לטיפול נוסף; בנוסף, 80.5% מכלל המטופלים לא נזקקו לשום טיפול נוסף.

לדברי ד"ר רועי לנדסברג, כירורג מומחה לאף אוזן גרון אשר ביצע לראשונה את הפעולה בישראל: "הפעולה אינה מתאימה לכל הסובלים מסינוסיטיס, אלא לאלה שאצלם פיתחי הסינוס המוצרים הם המקור לבעיה, ולכן יש חשיבות רבה בבחירת החולים המתאימים. מדובר בפעולה שאינה כרוכה בחיתוך ו/או דימום ויתרונותיה בהיעדר חתכים, דיוק רב, התערבות מינימלית, הימנעות מפגיעה באיברים בריאים שאינם מהווים חלק מהבעיה הרפואית וזמן החלמה קצר יותר".

טיפול בכאב נוירפטי כרוני

ממצאי מחקר בינלאומי (Process) הראו, כי אנשים הסובלים מכאב נוירופתי מגביל ברגל ובגב מפיקים תועלת רבה מטיפולי נוירו-סטימולציה מתוצרת חברת מדטרוניק (השתלת אלקטרודות גרייה חשמלית לעמוד השדרה), יותר מאשר טיפול רפואי קונבנציונלי, הכולל: תרופות, פיזיותרפיה, חסמים עצביים ועוד. המחקר בוצע בהשתתפות חולים מהיחידה לשיכוך כאב, בראשותו של פרופ אילון אייזנברג, במרכז הרפואי רמב"ם, ופורסם החודש בירחון הרפואי הנחשב PAIN.

מחקר Process הוא המחקר הפרוספקטיבי הגדול ביותר שנערך אי פעם על טיפולי נוירו-סטימולציה לטיפול בכאב כרוני, והינו המחקר הראשון שבדק את יעילות הטיפול באופן מדעי. המחקר נערך באופן אקראי ומבוקר במספר רב של מרכזים רפואיים ברחבי העולם, לרבות במרכז הרפואי רמב"ם, והוא צפוי להציע תקווה למיליוני בני אדם הסובלים מכאב כרוני.

לראשונה נבחן בצורה מדעית יעילותו של הטיפול בנוירוסטימולציה העושה שימוש באלקטרודות מושתלות לעמוד השדרה ושולח אותות חשמליים החוסמים את הכאב. במסגרת המחקר המשתתפים קיבלו גם טיפול רפואי מקובל לכאב כרוני (עצבי) הכולל: מתן תרופות דרך הפה, חסמים עצביים, סטרואידים, פיזיותרפיה, פסיכותרפיה וכירופרקטיקה.
המחקר הראה כי, טיפול נוירו-סטימולציה המשולב בטיפול רפואי קונבנציונלי סיפק במהלך ולאחר חצי שנה לחולים שיפור משמעותי יותר מבחינת הקלת הכאב, איכות החיים, יכולת תפקוד ושביעות רצון מהטיפול מאשר טיפול רפואי לבדו.

המחקר הקיף 100 מטופלים שנבחרו באקראי מ-12 מרכזים רפואיים אקדמיים, המקבלים טיפול רפואי קונבנציונלי עם טיפול הנוירו-סטימולציה או בלעדיו במשך שנה. 48% ממטופלי הנוירו סטימולציה חוו הפחתה משמעותי בכאב הכרוני (50%) או יותר בכאב ברגל, לעומת 9% מהמטופלים שקיבלו טיפולים קונבנציונליים בלבד.

הצבת יעד של הפחתת הכאב ב-50 אחוזים בניסוי זה מעידה על ביטחונם של החוקרים ביכולת של גירוי עצבי של חוט השדרה להפחית כאב. לשם המחשה, אישור הרשויות האירופיות לטיפולים תרופתיים בכאב מותנית בהשגת הפחתה של 30% בלבד.

100 המטופלים שהשתתפו במחקר עברו לפחות ניתוח מוצלח אחד מבחינה אנטומית בעמוד והשדרה עקב צניחת דיסק בין חולייתי ("פריצת דיסק"), אך המשיכו לסבול מכאב מתון עד חמור באחת הרגליים או בשתיהן, ובמידה פחותה בגב, לפחות חצי שנה אחרי הניתוח. מטופלים אלה לא נחשבו כמועמדים לניתוח גב נוסף. הכאב שחוו נבע מנזק שנגרם לעצב עקב דחיסה ממושכת של עצב עמוד השדרה אשר לא טופלה או מסיבוך בניתוח הגב הכרוך בטכניקה מסובכת של הפחתת הדחיסה. בתחילת הניסוי, הכאב של מטופלים אלה פגע באופן משמעותי באיכות חייהם עד לאיכות חיים דומה לזו של חולי כשל לבבי או סרטן סופני.

הסרת שיער לגברים

המודעות הרבה לאסתטיקה שעולה בשנים האחרונות, הביאה גברים רבים להחלטה להסיר שיער מהגוף. הטרנד החדש של "המראה הגברי הסקסי" המסתמן בעולם, ומצליח במיוחד בארה"ב ובאירופה, דווקא כן כולל שיער, אבל במידה הנכונה. את מראה הגוף הגברי החלק מכל שיער, שהיה חלק בלתי נפרד ממראה המטרוסקסואל המטופח של המאה ה-20, מחליף בהדרגה מראה גברי חדש מטופח וסקסי יותר - לא שעיר מידי ולא חלק מידי.

רשת מרפאות פרופורציה מביאה לישראל את הטרנד החדש בתחום הסרת שיער בלייזר לגברים - Laser Touch For Men. הטיפול החדש מיועד לאותם גברים שמעוניינים להסיר רק חלק משיער גופם. מדובר בסדרת טיפולים שכוללת שילוב ייחודי של תהליך הכולל: טיפול מיוחד, שימוש במספר טכנולוגיות ומשחק של עוצמות טיפול משתנות המותאמים לשלבי הטיפול השונים. השיטה מתאימה בעיקר לאזורי החזה, הבטן, הידיים והרגליים.

תוסף תזונה לגיל המעבר

סיום שנות הפוריות של נשים והמעבר לשלב אחר בחייהן הוא הזמן האידיאלי לשקול מחדש את סגנון החיים ולהתחיל להתייחס לגוף ביתר תשומת לב. שינוי בסגנון החיים עשוי לסייע במניעת מחלות, לתרום לתחושת הרווחה והשליטה בחיים, לחיות חיים מאושרים, נמרצים ובריאים יותר.

תופעות גיל המעבר אצל נשים מופיעות עם הפסקת מחזור באופן סדיר בגילאי 45-55 ומאופיינות במקרים מסוימים בגלי חום והזעות, יובש בנרתיק, הפרעות שינה ולעיתים גם תסמינים נפשיים כגון: עצבנות, חרדה ואף דיכאונות. בנוסף, לאחר גיל המעבר מתרחשת ירידה בצפיפות העצם ואיתה סכנה לשברים וניכרת גם עליה בשכיחות מחלות לב וסרטן. התופעות הללו מופיעות עקב שיבוש באיזון ההורמונאלי של גוף האישה במהלך ולאחר הפסקת המחזור.

תוסף תזונה Phyto-Calcic המושק על-ידי חברת "ויטליטי" - החיוניות שבטבע בע"מ, מהווה פיתרון מושלם לנשים בגיל המעבר. התכשיר מכיל מרכיבים טבעיים (צמחים ומינרלים). במחקרים מדעיים נמצא שאותם מרכיבים הקטינו את הסיכון לחלות בסרטן ומחלות לב, מטפלים ביעילות בבריחת הסידן ואף יעילים גם להקלה בתופעות הקשורות לגיל המעבר (גלי חום, הזעות לילה וכו').

תוסף התזונה מספק לגוף האישה, בכמוסה אחת, הגנה מושלמת בפני שלוש תחלואות:

1. הקלה בתופעות הנלוות לגיל המעבר: גלי חום, הזעה לילית, בעיות שינה, עצבנות ודפיקות לב.

2. הגנה בפני בריחת סידן (אוסטיאופורוזיס) ואף הוכח כגורם לעליה משמעותית, מעל 5%, בצפיפות העצם אצל נשים בגיל המעבר.

3. מכיל נוגד חמצון, המינרל סלניום (Se), אשר הוכח כחיוני ביותר לגוף האדם. מחקרים הוכיחו את יעילות הסלניום להקטנה משמעותית בסיכון לחלות בסרטן ומחלות לב.

ניתן לרכוש את התוסף תזונה בבתי מרקחת, בתי טבע, פארמים ובחלק מקופות החולים. עלות אריזה של 60 כמוסות: 162 ש"ח. המינון המומלץ הוא שתי כמוסות ביום.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון, בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני, ובפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום