תרופות נגד צינון: מה כדאי לדעת?

(8)
לדרג

עונת המעבר כבר בפתח - נקודת זמן מספיק טובה לדיון על תרופות ודרכי טיפול בילדים הסובלים מצינון ונזלת

מאת: ד"ר עדי קליין

הצטננות או נזלת הן מחלות ויראליות, אשר מתאפיינת בגודש בדרכי אוויר עליונות, ליחה רבה, כאבי גרון ושיעול טורדני. למרות שמדובר במחלה העלולה לתקוף אותנו בכל עת, היא אופיינת בעיקר לעונות המעבר ולחורף, כאשר לווירוסים הנישאים באוויר בשילוב עם מקומות בלתי מאווררים ישנה קרקע פורייה ל"פעילות". צינון עלול להימשך זמן לא מועט יחסית למחלות ויראליות אחרות - עד כשבועיים.

כיצד מטפלים?

הטיפול בצינון ונזלת הוא לרוב טיפול תומך בלבד וכולל מתן תרופות המסייעות להקלה על השיעול והנזלת. בשוק קיימים עשרות תכשירים כנגד שיעול, נזלת וגודש, חלקם אף משולבים בתרופות להורדת חום. בעניין זה, חשוב להדגיש מספר היבטים:

התכשירים הקיימים בשוק אינם תכשירים המרפאים את הצינון, ולרוב אף אינם מקצרים את משכו. מדובר בתרופות ותכשירים שנועדו אך ורק להקל על הסימפטומים המלווים את הצינון.

למרות שישנה עדות רפואית להקלה סימפטומטית אצל מבוגרים בשימוש בתרופות אלו, לא קיימים מחקרים רפואיים שהוכיחו את יעילותן אצל ילדים. יתירה מכך, במחקרים מבוקרים על תרופות לצינון נמצא כי במינונים המקובלים אין להם השפעה כלל גם בהקלה על הסימפטומים.

חשוב מאוד להיות בררניים במתן תרופות נגד צינון והתקררות ולהקפיד על כך שיינתנו רק במידה שהילד סובל בצורה משמעותית מתופעות, כגון: הפרעות בזמן השינה עקב הנזלת, שיעול כבד או גודש בדרכי הנשימה. גם במקרים אלו יש להיוועץ ברופא הילדים ולקבל ממנו מרשם מדויק.

תרופות "טבעיות" להקלה על צינון

מתן ויטמינים כגון ויטמין C או תוספים כמו אכינצאה לא הוכחו מחקרית, מעבר לכל ספק, כמונעים או מקלים על מחלות הצטננות - אך אין בתכשירים אלו כדי להזיק. שימוש בתכשיר של זינק (Zinc) - מינרל שפוגם בשכפול הוויראלי ולפיכך בעל יכולת פוטנציאלית לקיצור משך המחלה - הוכח כיעיל במספר מחקרים. עם זאת, יעילותו של התכשיר לא הוכחה באופן חד משמעי במחקרים קליניים.

כיצד מומלץ לטפל בהצטננות אצל ילדים?

רצוי לפעול למניעת הדבקה אפשרית על ידי אוורור הבית במיוחד בתקופות הקרירות יותר, והקפדה על שטיפת ידיים של הילד ומקורביו בתדירות גבוהה.

במקרה שהילד חלה אפשר להקל עליו באמצעים הבאים:

1. שימוש מבוקר בתרופות מורידות חום.

2. בהזלפת מי מלח לאף להקלה על הגודש (אותם ניתן לקנות בכל בית מרקחת בצורה של טיפות או תרסיס).

3. הוספה של לחות או אדים לחדר בו שוהה וישן הילד בעזרת מכשיר אדים.

4. הרמה של מראשות המיטה להקלה על הנשימה.

ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זהב בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום