מדור טיפים מס' 76

(0)
לדרג

מדור טיפים מיוחד לקראת הסתיו: הנחיות לטיפול בצינון אצל ילדים והמלצות לשמירה על המשקל בעונת המעבר

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בצינון אצל ילדים

מומחי מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA המליצו שלא להשתמש בתרופות נגד צינון בילדים מתחת לגיל 6, כי הן אינן יעילות. אולם, החורף בפתח ואיתו מגיעות תופעות התקררות, כגון: צינון ושיעול וכדי להקל על הילדים, כדאי להערך בהתאם.

^^טיפים להקלה על ילד מצונן:^^

1. מרק עוף - מרק עוף קיבל את התואר של תרופה להצטננות מאז המאה ה-12. ראיות מדעיות ממחקרים שנעשו לאחרונה תומכים במידה מסוימת בדעה, כי מרק עוף מפחית את תסמיני ההתקררות ובמיוחד את הגודש באף.

2. חום ואהבה - חלק גדול מההתמודדות עם מחלות החורף כרוך בהעלמת ההרגשה הלא נוחה שמתלווה למחלה. לכן לא חייבים לתת לילד תרופות באופן אוטומטי; לפעמים אפשר לגרום לו להרגיש הרבה יותר טוב באמצעות דברים פשוטים, כמו פיג'מה חדשה או מזון ומשקה שהוא אוהב במיוחד וחיבוק ונשיקה.

3. אדים חמים - אדים ממקלחת חמה מקלים על גודש באף. בנוסף ניתן להניח בחדר מכשיר אדים חמים ולטפטף טיפות שמן אקליפטוס פנימה הגורמות לפתיחתו של האף הסתום.

4. לישון על הצד - מומלץ לתת לילדים עם גודש באף לישון על הצד; הדבר מונע מהליחה להחליק במורד הגרון שלהם.

5. ניגוב באמצעות מגבונים לחים - מגבונים לחים המכילים אלו-ורה וקמומיל יקלו על פעילות קינוח האף.

6. שתייה מרובה ותכופה - במקרים אלו של מחלות ויראליות, חשוב מאד להקפיד על שתייה מרובה ותכופה.

7. רפואה סינית - נקודת עיסוי מומלצת, הפותחת את הסינוסים ואת דרכי הנשימה, נמצאת בדיוק בין שתי הגבות, באזור "העין השלישית". לחצו עליה בעזרת האצבע המורה וסובבו בכיוון השעון כמה דקות. נקודה נוספת נמצאת כארבעה ס"מ מעל הקצה העליון של האוזן, לכיוון הרקה; לחצו עליה והרפו לסירוגין כ-20 פעמים, להפחתת גודש באף, להקלה על הסובלים מבעיות בדרכי הנשימה ומכאבי ראש הנובעים מההצטננות.

8. תרסיס המבוסס על מי מלח ללא חומר משמר להקלה במצבי גודש באף - כדי להקל על הסימפטומים של האלרגיה המלווים באף גדוש ומנוזל, ניתן להיעזר בתרסיס מי מלח. רוב הילדים סובלים בעיקר בלילה מגודש באף, ואינם יכולים לנשום בחופשיות. מתן תרסיס אף בתחילת הלילה יקל על הילד מיידית ויאפשר לו שנת לילה מלאה ושקטה. במקרה של שאיפת אדי הים - מסתבר שבמי ים, בנוסף למלח, ישנם מיקרו אלמנטים המסייעים לגוף להתמודד עם הנזלת. בשוק קיימים תרסיסי מי ים מתקדמים המונעים את הצורך ללכת לים והורים רבים עשויים לגלות שריסוס מי-ים לחלל האף ישפר פלאים את הרגשת העולל הסובל. רצוי להימנע משימוש בתכשירים לאף המכילים משמר. בשנים האחרונות פורסמו עבודות רבות המצביעות על כך שנזקי המשמרים רבים מתועלתם, גורמים להחמרת המצב ולהתמכרות.

ניצן פרימור הוא רוקח ראשי בחברת "נוה פארמה".

הקשר בין משקל ומזג אויר

הקשר בין מצב רוחנו, מזג האוויר ועונות השנה נחקר ומוכר. בסתיו - השמש שוקעת מוקדם יותר והטמפרטורות יורדות. תופעה מוכרת הינה דיכאון סתיו seasonal affective disorder , זהו דיכאון עונתי המתרחש בסתיו או בחורף ומשתפר עם בוא האביב. ישנם מחקרים המעידים, כי גם ביצוענו הקוגניטיביים טובים פחות עם ירידה בשעות החשיפה לאור ושמש. חלקנו נוטים בחודשים אלו במצבי דכדוך להסתגר יותר בבית ואף לפנות לאוכל כגורם מפצה, כגורם משפר מצב רוח ומפיג שעמום; לפיכך אנו נוטים לעשות פחות פעילות גופנית ואף לאכול יותר, דבר המוביל אותנו לעליה במשקל וכך המשקל כפקטור משני להחמרה נוספת במצב רוחנו ולדכדוך.

אכילת כמויות מזון גדולות גורמת לעומס על מערכת העיכול, לחילוף חומרים לא תקין ולעייפות. כרסום ונשנוש מתמיד מתיש אף הוא את מערכת העיכול. חלקנו במצב דכדוך אוכלים פחות; גם אכילת מועטה גורמת למחסור, חולשה, חסרים אנרגיים, עייפות מצטברת ומהווים גורמים מסייעים לקוצר רוח ולדכדוך. לפיכך, חשוב לאכול בצורה מאוזנת ולהתמודד עם המצב הנתון.

^^טיפים לשמירה על המשקל בסתיו:^^

להגביר פעילות גופנית המשפרת את מצב הרוח.

לשהות יותר במחיצת אנשים וחברים - לא להתבודד.

ללכת להצגות ולסרטי קומדיה.

להתאים את המזון לתנאי מזג האוויר: במזג אוויר סגרירי יש צורך במזון חם באופיו ובאיכותו האנרגתית - מזון עשיר בחלבון, מרקים חמים, אגוזים קלויים, שקדים או אורז, פלפל אדום, מיצים טבעיים, בטטות, תה ירוק.

גורם נוסף חשוב הסרטונין - רמת הסרוטונין עולה כשיש אור, ויורדת בהעדר קרני שמש; לכן החשק לנשנש מתוקים מתגבר בשעות בין אחה"צ והערב וכן בעונת הסתיו, לעומת הקיץ. הפתרון הוא לשמור על רמה סבירה ויציבה של סרוטונין בדם: אוכלים מספר ארוחות קטנות בכל 3-4 שעות במשך כל היום; ארוחות אלו צריכות לכלול פחמימות מורכבות, כמו לחם מקמח מלא, דגנים מלאים, אורז מלא, פסטה, קינואה, כוסמת, קטניות וכד'. דווקא על המתוקים כדאי לוותר - השוקולד, העוגיות והמאפים (שעשירים גם בשומן מזיק) מקפיצים את רמת הגלוקוז והסרוטונין בדם במהירות, אך לזמן מאוד קצר. אחר-כך אלו צונחים והחשק למתוק רק הולך ומתגבר ואנו מוצאים את עצמנו במעגל קסמים שקשה לשבור.

ד"ר שלמה לוי הוא פסיכיאטר וד"ר סילבינה מצקין-לוי היא מומחית לרפואה פנימית ויועצת תזונה בשיטת ד"ר לוי.

בואו לדבר על זה בפורום אף אוזן גרון ובפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום