מחלות כבד כרוניות - הפטיטיס C

(0)
לדרג

רוב האנשים הנושאים את נגיף 'הפטיטיס C' אינם חשים בו. דוקטורס מציג: כל מה שצריך לדעת על המחלה וסכנותיה

מאת: פרופ' יעקב ברוך

קשה להאמין, אבל עד לפני 17 שנים כלל לא הכירו את מחלת ה'הפטיטיס C'. רק ב-1989 התגלה הנגיף ואז גם התברר עד כמה נפוצה המחלה. מעריכים, שכ-170 מיליון בני-אדם בעולם כולו סובלים ממנה כיום.

'הפטיטיס C', המוכרת יותר כמחלת הצהבת מסוג C, הינה דלקת בכבד הנגרמת על ידי וירוס המכונה 'HCV'. עד היום תוארו כ-6 סוגים שונים של הוירוס, והשכיחים מביניהם נקראים 'גנוטייפ 1, 2 ו-3', כאשר 'גנוטייפ 1' הוא הגורם הנפוץ יותר של המחלה.

ללא טיפול עלולה המחלה לגרום למחלת כבד כרונית עד כדי צורך בהשתלת כבד ויש לה קשר ישיר להתפתחות סרטן בכבד. זוהי מחלה מדבקת, שהייתה קיימת הרבה שנים בכל העולם, כאשר ישנם עדיין אזורים שלמים ומדינות, כמו אפריקה ומזרח אירופה, בהם ריכוזי המחלה גבוהים במיוחד.

בישראל, מספר החולים במחלה גבוה יחסית להרבה מדינות בעולם, בעיקר בשל מוצאם של חלקים מהאוכלוסייה ממדינות בהן המחלה נמצאת בשכיחות גבוהה, כמו מזרח אירופה. אין חיסון נגד הפטיטיס C, אך הטיפול במחלה מגיע כיום לאחוזי הצלחה גבוהים.

ביטויי המחלה

הביטוי העיקרי של המחלה הוא דווקא היעדר התסמינים עד לשלביה המאוחרים. אנשים יכולים לחיות שנים עם הנגיף בכבד מבלי שירגישו בקיומו ומבלי שיהיו מודעים לעובדה שהם חולים בהפטיטיס C. יש לזה משמעות עצומה, כי הגורם המרכזי לגילוי המחלה הוא בעצם המודעות לקיומה.

הסימפטומים מופיעים רק שנים מאוחר יותר, לעיתים בצורת מחלות אחרות המלוות את המחלה כמו דלקת פרקים, מחלות בלוטות התריס וסוכרת.

מהלך המחלה

אחרי ההדבקה כ-80% מהחולים יפתחו דלקת כבד בדרגות חומרה שונות. בכ-20% מתוך ה-80% תתפתח לאחר שנים רבות שחמת כבד, במידה שלא יטופלו, או שלא יגיבו לטיפול. אצל כמחצית מהנדבקים הנגיף נמצא בכבד ובדם ומתפתחת דלקת כבד קלה, ללא סיבוכים כלשהם גם לאורך זמן. כ-20% מסך הנדבקים יחלימו באופן עצמאי.

סרטן כבד הוא אחד הסיבוכים של המחלה וקורה במיוחד אצל מי שפיתח שחמת כבד. מסיבה זאת יש צורך במעקב מסודר הן של בדיקות דם והן של אמצעי הדמייה.

איך נדבקים במחלה

בעבר נגיף המחלה הועבר מאדם לאדם בעיקר דרך דם ומוצריו וכיום בדקירות, בדומה לדרכי ההדבקה ממחלת האיידס. אך חשוב להבין, שזוהי מחלה עם יכולת הדבקה נמוכה, הנגרמת רק כאשר מועברות כמויות גדולות של דם מזוהם לאדם אחר. הדרכים להידבק במחלה הם:

עירויי דם המזוהם בנגיף - עד שהתגלתה המחלה זו הייתה הסיבה השכיחה להידבקות. רק לאחר שהתגלה הנגיף ניתן היה לבדוק את הימצאותו במנות הדם. כך שהסיכון בהעברת הנגיף בעירוי דם שעמד על כ-10%,מתרחש כיום רק במקרים נדירים.

שימוש בתוצרי דם מזוהמים - כאלה שלא עברו זיהוי, בעיקר מהתקופה לפני שהתגלתה המחלה.

חתכים בכלי דם בעור - העלולים לחשוף את הנחתך לנגיף.

חשיפה חוזרת לדקירות - כמו על ידי מחטים נגועות, ולכן נפוצה המחלה בקרב מזריקי סמים. אולם, מכיוון שדרושה כמות גדולה של דם להדבקה, הסיכוי להדבקה מדקירה חד פעמית של מחט הוא פחות מ-3%. אגב, חשיפה לדקירות כוללת גם קעקועים, פירסינג וכד'.

יחסי מין - איננו גורם מוביל להדבקות. במרפאת הכבד ברמב"ם, לדוגמא, לא נרשמה אפילו הדבקה אחת שנגרמה מיחסי מין. אך עדיין קיים סיכוי של כ-3% להדבק במחלה ממגע מיני עם אדם הנושא את הנגיף. אין לנו המלצה גורפת לשימוש בקונדומים ביחסי מין בין בני זוג כשאחד מהם נגוע.

בלידה - הסיכון של הילוד להידבק בוירוס מהאם היולדת הוא קטן ואינו עולה על 4%.

מי נמצא בקבוצת סיכון

אנשים שמוצאם ממדינות בהן המחלה בשכיחות גבוהה, כגון: מזרח אירופה, צפון אפריקה, המזרח הרחוק.

אנשים שקיבלו עירויי דם לפני שהתגלתה המחלה ולפני שהחלו לבדוק את מנות הדם לנוכחות הנגיף (1992).

חיילים שנפצעו בצבא לפני שהתגלתה המחלה וקיבלו עירויי דם (פצועי מלחמות, לדוגמא).

משתמשי סמים הנלקחים בהזרקה, כמו הרואין, לדוגמא.

מי שעשו קעקועים או פירסינג נמצאים גם הם בקבוצת הסיכון, למרות שמדובר בסיכון קטן (בסביבות ה-4%).

הטיפול במחלה

רק בשנים האחרונות הצליחו להגיע לטיפול המצליח לסלק לגמרי את הוירוס מהדם וכמעט לחלוטין מהכבד עצמו. הטיפול מבוסס על תרופה הנקראת 'אינטרפרון' וניתנת בזריקה, בשילוב עם כדורי 'ריבאווירין'. בתכשירים חדשים יותר קשרו את ה'אינטרפרון' לחומר הנקרא 'פוליאתילן גליקול' (PEG), המשהה את פירוק התרופה וכך מאפשר לשמור על רמות גבוהות שלה בדם לאורך זמן. הקישור ל-PEG מאפשר לטפל בחולים באמצעות זריקת 'אינטרפרון' אחת בשבוע בלבד.

הפטיטיס C מסוג 'גנוטייפ 1', שיעור הצלחת הטיפול הוא 50%. בחולים עם גנוטייפ 2 ו-3 מגיע שיעור ההצלחה לכ-80%.

ככל שמטפלים מוקדם יותר וקרוב יותר לזמן ההדבקה, סיכויי ההחלמה גדלים, וגם גיל צעיר הינו גורם חשוב להצלחת הטיפול.

איך ינהג אדם שנדבק

אדם שנדבק בנגיף או שחושב שנדבק בנגיף צריך לפנות למרפאה המתמחה בתחום מחלות הכבד. עליו להימנע משתיית אלכוהול, על מנת לא להחמיר את מהלך המחלה. אסור לו לתרום דם. יש להודיע על המחלה לרופא השיניים ולכל רופא אחר המטפל בו. אסור לו לחלוק עם אדם אחר סכין גילוח, מברשת שיניים או קוצץ ציפורניים ובטח שלא מזרק. אין הכרח להשתמש בקונדום כי ביחסי מין שיעור ההידבקות זניח. אין צורך בכלי אוכל נפרדים ואפשר להתנשק ללא חשש להדבקה. כמו כן, רצוי לקבל חיסון נגד צהבת A ו-B. שמירה על משקל גוף תקין גם היא חשובה, היות ששילוב של כבד שומני וזיהום ב-HCV גורם להאצת מחלת הכבד.

למי מומלץ להיבדק

כל אדם המעוניין בכך יכול לעבור בדיקה לגילוי הנגיף בכבד. מדובר בבדיקת דם פשוטה למדי. כמובן, שהבדיקה מומלצת במיוחד לאנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון שהוזכרו לעיל.

פרופ' יעקב ברוך הוא מנהל יחידת כבד, הקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה מתקדמת של הכבד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום