הכן גופך לסתיו

(1)
לדרג

לקראת עונת המעבר מומלץ לסגל אורח חיים בריא המתאים לתקופה. שמנים אתרים ומזון חמוץ הם רק חלק מההמלצות

מאת: מיכל לזרוביץ

עונת הסתיו בפתח, אמנם עדיין הימים חמים, אך ניתן כבר להרגיש שזו תקופה של שינויים ומעברים. השמים הבהירים שאפיינו את תקופת הקיץ משנים את צבעם לאפור מתכתי. עונת הסתיו היא עונת האסיף; זו העונה שבה אנו אוספים אנרגיה פנימה, אוגרים את המזון כמו דלק על מנת לחמם את הגוף, מתלבשים חם יותר ונמצאים יותר בבית. עונה זו משפיעה לא רק עלינו, אלא גם על הטבע; הכול מתכווץ והתנועה היא פנימה ומטה; הזרעים מתייבשים (תנועה פנימה) ועלים ופירות נופלים בשלכת (תנועה מטה), אפילו עשבי האדמה מאבדים את צבעם הירוק והופכים לצהבהבים ויבשים יותר.

סימני עונת המעבר משפיעים עלינו בהיבט הפיזי. יהיו כאלו שיחושו עייפות, הצטננות תכופה, עצירות, שינוים בשיער ובעור (כמו יובש בעור בדיוק כמו העלים בטבע). בהיבט הרגשי יהיו כאלו שירגישו עצבות, כעס, רוגז ואימפולסיביות. בהיבט הרוחני הרבה מאיתנו יחושו צורך בעצירה כדי לבחון את ההווה ולעשות חשבון נפש. חשבון הנפש הזה נועד לצמיחה האישית והרוחנית. צריך לזכור, כי תחילת שנה חדשה היא התקופה המתאימה ביותר לשינויים בכל התחומים (האישי, הארגוני והמשפחתי). יש צורך להתמסר לשינוי ולנהל דו שיח עם עצמי ועם הסביבה. הרעיון הוא להתנקות ולהוציא את הפסולת הרגשית החוצה לקראת השנה החדשה שהחלה לא מכבר.

התנהגות בריאותית בסתיו

^^שימוש בתמציות פרחי באך^^

במקרים בהם אנו עומדים לפני שינויים בחיינו ניתן להשתמש בתמציות של פרחי באך. התמציות מופקות מפרחי בר, עצים או שיחים ומטפלות במצבים רגשיים לא רצויים כמו: עייפות נפשית, דיכאון, חוסר ביטחון, לחץ, מתח, פחד ובדידות. בנוסף, הן עוזרות במצבים של חוסר עניין בנעשה, דאגה מופרזת לאחרים, רגישות יתר ועוד. תמצית WALNUT (אגוז) תומכת בנפש האדם בזמן של שינוי ומעבר. התמצית הזו "עוטפת" אותנו ומעניקה הגנה מאנרגיות שליליות. היא עוזרת לנו להתנתק ולצעוד קדימה לעבר דברים חדשים.

^^תזונה המתאימה לעונה^^

כאמור, עונת הסתיו מאופיינת באיסוף. זה הזמן לארגן את האנרגיה שבתוכנו ואת המחשבות שהיו פזורות בעונת הקיץ החמה. על מנת לגרום לארגון האנרגיה ולכנס את המחשבות מומלץ מזון חמוץ. לפי הראיה הסינית המזון החמוץ מתאים לטיפול במחשבות לא מאורגנות ופזורות. מזון חמוץ גורם להרמוניה בתקופת האסיף; הוא מכוון את אנרגית הגוף פנימה ומונע חדירה של מחוללי מחלות. הטעם החמוץ מאד חזק ועל כן אין צורך לאכול ממנו כמויות גדולות.

המזונות החמוצים נחלקים לקבוצות לפי סוגי המזונות:
פירות: שזיפים, תפוח חמוץ, פטל, קיווי, אוכמניות, חמוציות, לימון, פירות הדר, ענבים.
ירקות: ירקות מוחמצים בחומץ, כמו - כרוב כבוש, עגבניות, כרשה, מלפפונים.
שמנים: שמן סויה.
דגנים: לחם שאור.
תבלינים: זעפרן.
מוצרי חלב: יוגורט, גבינה, מוצרי חלב מותססים.
קטניות: שעועית אזוקי ושעועית.

מומלץ כי שיטת הבישול תהיה עם מעט מים, בטמפרטורה נמוכה ולזמן ארוך יותר, על מנת לספק יותר אנרגיה הנדרשת בעונה הקרירה.

^^שימוש בשמנים אתרים לצורך שיפור המצב רוח והפחתת העצבות^^

אפשר לשים במבער בבית את השמנים האתרים הבאים: ברגמוט, מנדרין, למון, גרניום, יסמין, רוז ואילנג אילנג. אין צורך לשים את כולם, אפשר להסתפק בחלקם. מומלץ גם לקבל עיסוי לגוף הכולל שמן צמחי יחד עם שמנים אתרים אלו.

^^פעילות גופנית ונפשית^^

הרעיון הוא לעסוק בפעילות פחות אינטנסיבית, פעילות שתכוון את האנרגיה שלנו פנימה לצורך מודעות גוף-נפש כגון: מדיטציה, יוגה ותרגילי נשימה (צ'י קונג).

^^הכנת פורמולה של שמן מיוחד למניעת יובש בכפות הידיים ו/או הרגליים^^

כאמור, אחת מתופעות עונת הסתיו היא התייבשות העור. כדי להרגיע את העור ולהחזיר לו את הגמישות מומלץ למרוח קודם כל ג'ל הרגעה (קמומיל או אלוורה). לאחר שנספג מכינים את התערובת הבאה: 1 כף שמן אבוקדו או חוחובה ומוסיפים מספר טיפות של שמן אתרי לוונדר (מרגיע) ושמן אתרי פלמרוזה (מאיץ התחדשות תאי העור). אפשר להשתמש רק באחד מבין השמנים האתריים. מורחים על הגוף בהנאה מרובה.

מיכל לזרוביץ מנהלת פורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית ופורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום