מומחים מזהירים: סכנה מעדשות מגע

(6)
לדרג

שימוש בעדשות מגע יכול לגרום לסיבוכים, מחלות וזיהומים. האופציות הנותרות - משקפי ראייה או ניתוח להסרת משקפיים בלייזר

מאת: ד"ר יובל דומניץ

כשליש מאוכלוסיית ישראל מרכיבה משקפיים. רבים נוטים להשתמש באופן זמני או קבוע בעדשות מגע, לשם נוחות, או מטעמים אסתטיים. ממחקרים רבים ומהצטברות של נתונים רפואיים מהשנים האחרונות, מתברר כי לצד הנוחות והאסתטיות שהביאה עימה המצאת עדשות המגע לעולם, היא הביאה עמה גם סדרה של סיבוכים, מחלות וזיהומים ייחודיים; עובדה המטילה ספק גדול בכדאיות השימוש בעדשות המגע.

העלייה במספר מרכיבי עדשות המגע במהלך העשור האחרון הגדילה באופן משמעותי ביותר את מספר הלוקים בדלקת זיהומית של הקרניות. יכולת החיידקים לפלוש לתוך הקרנית וליצור זיהום נובעת מהחיכוך המתמשך בין העדשה המהווה עצם זר בעין, לשכבת האפיתל שהינה השכבה החיצונית של הקרנית;

כתוצאה מכך, שכבה זו ניזוקה ואיננה מהווה עוד מחסום יעיל למניעת חדירת חיידקים לתוך הקרנית. שק הלחמית והעפעפיים מהווים מושבות לחיידקים, שהם המזהמים השכיחים של קרניות מרכיבי עדשות מגע. היות ושימוש נכון בעדשות הוא סבוך ורבים אינם מקפידים עליו, נוצרים זיהומים רבים בקרב רבים ממשתמשי העדשות.

זיהום הקרנית הוא לרוב מסוג כיב; התסמינים של כיב בקרנית דומים ברוב החולים, אך תלויים בחומרת הדלקת ובגורם המחולל. הסימנים לכיב כוללים: טשטוש בראייה, רגישות גבוהה לאור, כאב, אודם בעין, נפיחות, והפרשות מהעין. בכיב חמור תתכן גם התפרצות דלקתית, התפתחות בצקת בלחמית ובעפעף בדרגה בינונית עד חמורה עם הפרשות מוגלתיות.

הרס הקרנית

תופעת כיב בקרנית איננה הסכנה החמורה ביותר לעין הנשקפת מהשימוש בעדשות המגע. גם חיידקים אלימים עלולים להתפתח כתוצאה משימוש בעדשות מגע. החיידק האלים והשכיח ביותר בזיהומי מרכיבי עדשות מגע הוא פסאודומונס אארוגינוזה. חיידק זה נחשב בעל כושר גבוה לחדירת אפיטל הקרנית, ויש לו יכולת גבוהה להרס הקרנית וגרוע מכך, עמידות גבוהה לטיפול.

גם זיהומים שכיחים עלולים להסב נזק בלתי הפיך. תוצאות זיהום בקרנית עלולות לגרום לראיה נמוכה בהשוואה למצב בטרם התפתחות הזיהום, ובנוסף, להצטלקות של פני הקרנית שלא תאפשר הרכבת עדשות מגע בעתיד. כמו כן, הנזקים מעדשות המגע עלולים לגרום להפחתת ראיית לילה עקב סינוור, והופעת 'הילות' סביב מקורות אור.

הדרך הבטוחה

הסכנות השכיחות ביותר לבריאות העין נשקפות כיום משימוש יומיומי בעדשות המגע. מי שבריאות העין יקרה לו, עדיף שימשיך להשתמש במשקפיים המסורתיות, ומי שנוחות ואסתטיקה קרובות לליבו, עדיף שיפנה לטיפולי לייזר לתיקון ראייה. טכנולוגיות חדשות בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר מקטינות כיום למינימום את הסיכונים בניתוח, ומאפשרים תפקוד מלא ואיכותי ללא פחד מזיהומים או הצטלקויות.

ד"ר יובל דומניץ מומחה לרפואת עיניים ומנהל הרפואי הראשי של רשת care-vision בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע ובפורום הסרת משקפיים ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום