הפלה טבעית: ניתוח או טיפול תרופתי?

(0)
לדרג

מחקר ראשון מסוגו מטיל ספק בצורך לבצע גרידה ברבים ממקרי ההפלות הטבעיות. לעתים, החלופה התרופתית מהווה פיתרון יעיל

מאת: מערכת zap doctors

האם גרידה היא תמיד הכרחית במקרים של הפלה טבעית? מחקר ראשון שנערך בישראל, באגף נשים במרכז הרפואי "שיבא" שבתל-השומר, הראה כי במרבית המקרים בהם מתרחשת הפלה טבעית אין צורך להפנות את האישה לריקון כירורגי של הרחם ("גרידה").

הפלות עצמוניות ("טבעיות") הינן מאורע שכיח המתרחש בכ-15% מכלל ההריונות. הגישה המקובלת כיום היא להפנות כל אישה, שאובחן אצלה הריון שחדל להתפתח, לעבור ניתוח בהרדמה כללית לשם ריקון מהיר של הרחם. גישה זו מבוססת על החשש שהאישה תלקה בזיהום או דימום כבד במידה וההריון הלא תקין יוותר ברחמה. לאחרונה נעשה ניסיון לחפש חלופה תרופתית שתמנע את הצורך בניתוח לריקון הרחם.

גרידה out, טיפול תרופתי in

המחקר החדש פורסם ע"י ד"ר דודו שטוקהיים, ד"ר רונית מכטניגר וחוקרים נוספים בירחון החשוב של האגודה האמריקאית לפריון - Fertility & Sterility. המחקר בדק את יעילות הטיפול התרופתי במקרים של הריון שהפסיק להתפתח בשלב מוקדם של ההריון. החוקרים השוו באופן אקראי מתן של תרופה בשם מיזופרוסטול (שם מסחרי: ציטוטק), שגורמת להתכווצות שריר הרחם, עם או ללא טיפול מקדים עם מיפפריסטון (שם מסחרי: מיפג'ין), תרופה שחוסמת את ההורמון פרוגסטרון. במחקר נכללו 115 נשים שאובחנו עם הפלה עצמונית, כשגודל העובר תואם עד 9 שבועות הריון. נמצא כי 38 מתוך 58 מהמטופלות (65.5%) שקיבלו מיפג'ין וציטוטק ו-42 מקרב 57 נשים (73.6%) שטופלו עם ציטוטק בלבד לא נזדקקו לעבור גרידה. לא אירעו מקרים של זיהום משמעותי או דמם שחייב מתן עירוי דם.

פרופ' דניאל זיידמן, שהיה הרופא האחראי על המחקר ומנהל פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית באתר דוקטורס, אומר "שהמחקר מורה שעל ידי מתן ציטוטק, שהינה תרופה זולה ובטוחה, ניתן למנוע שני שליש מהגרידות שמבוצעות בישראל בעקבות הפלה עצמונית".

מאחר שבישראל מתרחשות על פי ההערכות למעלה מ-20,000 הפלות עצמוניות מוקדמות מידי שנה, ברור שהשימוש בתרופה יכול לחסוך במקרים רבים את הצורך לעבור פעולה ניתוחית בהרדמה כללית ובעלות בלתי מבוטלת. לדברי פרופ' זיידמן, מחקרים חדשים נוספים מורים, כי "ריקון תרופתי של הרחם במקרה של הפלה עשוי להיות בטוח יותר עבור נשים שרוצות לשמר את הפריון שלהן ולהרות שוב במהרה".

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום