התבגרות ילדים: הילדות האבודה

(0)
לדרג

הטבע מקדים את ההתבגרות המינית: כחמישית מהבנות בישראל מתבגרות לפני גיל שמונה. על הסיבות לתופעה ודרכי התמודדות

מאת: טל ברק

מה עושים עם ילדה המתחילה להתבגר מינית כבר בגיל שבע או אפילו שש? האם נותנים לה להתמודד עם השונות הגופנית שכבר נראית לעין, על כל המשתמע מכך מבחינת הקושי בהסתגלות החברתית וכל התופעות הנלוות לכך? או שאולי כדאי להתחיל בטיפול שיעכב אצלה את ההתפתחות המינית, ימנע ממנה הרבה סבל ויעזור לה לא להיות כל כך שונה בכיתה...? דילמה לא קלה.

תאמרו, טוב... בטח מדובר במקרים קיצוניים. אבל לא. כיום כ-15% מהילדות מתבגרות כבר לפני גיל שמונה. פרופ' זאב הוכברג, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה של ילדים ומתבגרים במאייר, בביה"ח לילדים, מאשר שיותר ויותר בנות בגילאי שש עד שבע מגיעות למרפאה עם הופעת שדיים או שיעור מיני.

מדוע זה קורה?

הסיבות להאצה בתופעת ההתבגרות המוקדמת לא לגמרי ברורות. תיאוריה אחת - 'התיאוריה הסביבתית' - טוענת שהסיבה לכך נעוצה במזהמים בעלי פעילות הורמונלית, הנמצאים באוכל, במים ובסביבה בה אנו חיים. מדובר בעיקר בפלסטיק המשמש בתעשיית המזון ובחומרי ריסוס, שיש להם תכונות של ההורמון הנשי 'אסטרוגן'.

התיאוריה השנייה - 'התיאוריה האבולוציונית' - טוענת שתנאי החיים של הילדים שלנו כל כך טובים, שהטבע מנסה להרחיב את תקופת הפוריות במחזור החיים של האישה באמצעות הקדמתה.

"בשנים האחרונות, ההתבגרות המינית הולכת ונעשית מוקדמת מדור לדור ובקצב מדהים", אומר פרופ' הוכברג. "אם ב-1860 גיל הווסת הראשונה אצל ילדות היה 16.5, ב-1960 הוא כבר היה 12.8 (וכך אף היום), כלומר במהלך 100 שנים הוא זז בארבע שנים!".

תקופת הילדות, בה לילדים אין הורמוני מין, הינה ייחודית לבני האדם. חתול או אפילו שימפנזה, מתחילים לייצר הורמוני מין מיד לאחר שהם נגמלים מיניקה. אצל האדם מופיעה לאחר הגמילה תקופה של תלות מוחלטת בהורים ובמשפחה, לצורך הגנה ואספקת המזון, לה אנו קוראים 'ילדות'. זיגמונד פרויד, מבלי לדעת דבר באנדוקרינולוגיה, היה הראשון שעלה על כך. הוא קרא לתקופה התמימה הזו והבלתי מינית לחלוטין - 'תקופת החביון'.

למרות, שבספרי הרפואה עדיין מודגש, שההתבגרות המינית אצל בנות צריכה להתחיל אחרי גיל שמונה ואצל בנים אחרי גיל עשר, מסתבר, שזה כבר לא יוצא דופן להתחיל התבגרות לפני גיל שבע. בסקר שנעשה לאחרונה בבתי ספר בגליל המערבי ע"י ד"ר קלרה נוטנקו, ד"ר שהאב שיהאב ופרופ' זאב הוכברג, באמצעות לשכת הבריאות בעכו, נמצא שכ-15% מהילדות מתבגרות לפני גיל שמונה. נמצא הבדל קטן בין ילדות יהודיות לילדות ערביות: אצל היהודיות המספר היה 18% ואצל הערביות 13%.

"אף שמבחינה סטטיסטית זה כנראה 'נורמלי', ילדה בגיל שבע לא מתאימה מבחינה נפשית להתחיל התבגרות מינית", טוען פרופ' הוכברג. "ילדה קטנה בת שבע צריכה להיות ילדה ולא מתבגרת. מהילדות האלה נלקחת התקופה הנחמדה של הילדות והן אינן בשלות לזה. לכל ילד מגיעה תקופה של ילדות תמימה".

לרפואה יש כיום דרכים לעצור את ההתבגרות המינית וכשעולה הצורך, היא אכן עושה בהן שימוש. מדובר בטיפול הורמונלי מורכב ויקר, שמעכב את הפרשת הורמוני המין. הוא ניתן בזריקה פעם בחודש ופרופ' הוכברג מגדיר אותה כ"זריקה הכי כואבת שיש ברפואה". הבעיה היא, שברגע שמתחילים עם הטיפול אי אפשר להפסיק אותו עד גיל 12. כך, שהמשמעויות לילדה בת שבע הן חמש שנים של טיפול כואב, יקר וקשה.

^^על פי אלו שיקולים מחליטים לתת את הטיפול?^^

פרופ' הוכברג: "ההתלבטות היא גדולה, מפני שזהו טיפול דרסטי מאוד. אנחנו שוקלים את השימוש בו גם בהתבסס על הנתונים הגופניים של הילדה, אבל בעיקר בהתבסס על הבשלות הנפשית שלה, בהתייעצות עם פסיכולוג וכמובן עם ההורים. בילדות עם התבגרות מוקדמת מאוד, לפני גיל שש או שבע, אנחנו נוטים לעצור את ההתפתחות המינית. אבל בסביבות גיל שמונה, בו כאמור מתבגרות כבר 15% מהילדות - זה לא יהיה הגיוני לתת לכל ה-15% הללו טיפול מעכב".

^^האם ילדה שמתבגרת מוקדם תפסיק לגדול?^^

"הדבר נכון רק במקרים הקיצוניים - בהתבגרות שמתחילה לפני גיל שש. בנות שמתחילות בהתבגרות המינית בגיל שבע או שמונה לא תהיינה נמוכות יותר".

^^אז מדוע לא טוב להתבגר מוקדם?^^

"הבעיה העיקרית בהתבגרות מוקדמת או מאוחרת היא לא בעיה גופנית, אלא בעיה חברתית, נפשית. אני תמיד מסביר להורים שהטיפולים לעיכוב או זירוז ההתבגרות הם לא טיפולים רפואיים, אלא טיפולים נגד 'כאבי לב'. הילד או הילדה אינם חולים במחלה. אם הם היו חיים בבית קטן ובודד בערבה, אז הבעייה הייתה קטנה יותר. אבל מכיוון, שהם צריכים לחיות בחברה של בני גילם, קשה להם עם זה. חשוב לזכור שבעיות נפשיות וחברתיות הן לא פחות חמורות ולעיתים השפעתן קשה יותר מבעיות אורגניות".

^^למה אתה מתכוון בבעייה חברתית?^^

"הילדה שהתבגרה מוקדם עלולה להידחות בהתחלה ע"י הילדות האחרות בכיתה. רק בסביבות גיל תשע, כאשר כל הבנות מתחילות להבין שבסוף גם להן יהיה גוף כמו של אמא, היא מתקבלת ואפילו יש לה יתרון חברתי מסוים, כי היא כבר נראית כמו אישה. אבל בין גילאי שבע ותשע יתכן ותהיה לה בעיה חברתית".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום