טיפים מס' 74

(0)
לדרג

טיפים חשובים השבוע באתר דוקטורס: המלצות לחזרה לכושר לאחר החגים והנחיות לבחירת משקפי ראייה ועדשות לילדים

מאת: מערכת zap doctors
פעילות גופנית לאחר החגים

תקופת החגים נגמרה וזו הזדמנות טובה לחזור לכושר ולרדת למשקל הרצוי. הנוסחה המנצחת להורדת משקל היא שילוב של פעילות גופנית ותזונה נכונה. מטרות האימון הינן: הרזיה, חיזוק השרירים, שיפור כושר אירובי, גמישות ובראש וראשונה - בריאות כללית.

^^להלן מספר עצות כיצד לחזור לכושר:^^

1. ראשית יש להעריך את מצבכם הגופני. אם ברצונכם להתחיל באימון, מומלץ לבצע בדיקה במאמץ (ארגומטריה). במידה ואתם כבר מורגלים באימון, מומלץ לבצע בדיקת סף חומצת חלב; הבדיקה מעריכה את הסיבולת האירובית ומסייעת במציאת גבולות הדופק האישיים המותאמים לאימון שלכם.

2. מיד לאחר החג העלו את תדירות האימונים. לאלו המתאמנים 3 פעמים בשבוע, מומלץ להעצים את התדירות ל-5 פעמים בשבוע לתקופה מסויימת.

3. הקטינו מעט את כמות האוכל בארוחה והתמקדו בעיקר באכילת סלטים טריים ללא רטבים (עם מעט שמן זית ולימון), ירקות טריים, חיים או מאודים ובשרים דלי שומן. בעיקר הימנעו מאכילת פחמימות שמטבען ממכרות. בנוסף, הימנעו מנשנושים בין הארוחות, העלו את תדירות הארוחות לארוחות קטנות כל 3 שעות.

4. לאחר החג גוונו את סוגי הפעילויות. אם הליכה הייתה הפעילות העיקרית שלכם, הוסיפו קטעי ריצה קלה או לחלופין הוסיפו רכיבה/שחייה/קורס או כל פעילות אחרת.

5. אם התרגלתם להתאמן בערב, נסו לשנות זאת לשעות הבוקר לתקופה קצרה. גופנו מסתגל הן לאימון והן לשעות האימון וכל שינוי שכזה "מבלבל" את הגוף ועשוי להועיל להורדת המשקל.

6. פיצול האימון לפעמיים ביום יועיל להגברת הוצאת הקלוריות.

7. לאלה המבצעים בחדר הכושר אימוני כוח ואימוני לב ריאה, מומלץ לשנות את הסדר: אם אתם מתחילים בדרך כלל באימוני לב ריאה התחילו באימוני כוח - ולהפך.

8. העלו את תדירות פעילותכם הגופנית במשך היום - חנו רחוק יותר במגרש החנייה, עצרו את המעלית קומה אחת או שתיים לפני הקומה המבוקשת, במקום לצפות בטלוויזיה, ללכת לחברים ולפצח גרעינים או ללכת למסעדה, לכו לטיול על שפת הים. במקום "לנוח" - העסיקו את עצמכם במשהו שצריך היה להיעשות מזמן והזנחתם אותו. להעסיק את הגוף ולהמריץ אותו הינו "הסוד" הגדול של שמירת כושר וגזרה טובה.

9. האם אתם מזיעים בזמן ביצוע הפעילות? אמנם ביצוע פעילות גופנית חשוב, אך יש להיות מודעים לכך, כי גם לעצימות האימון חשיבות ואחד המדדים הוא הזעה.

10. אם "משעמם" לכם ללכת לחדר כושר לבד, שכנעו חבר, או הורה לבוא אתכם; הם יודו לכם מאוד בסוף.

11. צרו מעקב אימונים - כתבו ביומן את האימונים/הרגשה/התקדמות ושיפור. רישום האימונים עשוי לעזור כאשר מגיעים לנקודה בה נעצרים בהתקדמות.

אורי לאוגומר מנהל פורום אימון וכושר גופני.

שמירה על הראייה

הילדים שוהים רוב שעות היום בצפייה בטלוויזיה, ישיבה מול המחשב ובבית-הספר. ישנם ילדים אשר זקוקים למשקפים, אך לא מודעים לכך. ההורים צריכים להיות ערים למקרים שעלולים להוות "תמרורי אזהרה".

סימן ראשון ללקות ראייה הוא מצמוצים רבים של הילד בזמן צפייה בטלוויזיה, או במקרים בהם הילד יושב במרחק של 2 מטר או פחות ממסך הטלוויזיה. גם ילדים הנמצאים כבר במערכת החינוך ומבקשים באופן קבוע לשבת בשורות הראשונות- יתכן והם סובלים מלקות ראייה והדבר כמובן מחייב בדיקה מתאימה.

המצמוץ גורם ל"פוקוס" בעין, אבל מצמוצים רבים לאורך זמן הורסים את מנגנון הראייה בעין, ועל כן הפתרון הנכון ללקות הראייה הוא הרכבת משקפיים מתאימים. חשוב לבצע בדיקת ראייה מקצועית ולאחריה, אם אובחנה אצל הילד לקות ראייה, יש לגשת לחנות אופטיקה מוסמכת ולהתאים לו זוג משקפיים, תוך הסתייעות ביועצים המקצועיים בחנות

בבואנו לבחור משקפיים, ובפרט אם מדובר במשקפיים לילדים, מומלץ להיכנס לחנות אופטיקה מוסמכת. חשוב להסתייע במומחה מקצועי שיוכל להתאים לנו או לילדנו את המשקפיים הטובים ביותר בהתאם לצרכים ולדרישות. יש להתאים את המשקפיים למבנה הפנים, לבחור בעדשות המתאימות ביותר, במסגרת שתהיה נוחה וגם יפה ולא פחות חשוב - שהמחיר יהיה נוח ויתאים לתקציב ולכיס של כל אחד מאתנו. כאשר מדובר על התאמת משקפיים לילדים, ישנם שיקולים נוספים הנכנסים לתמונה.

^^טיפים לבחירת משקפיים לילדים:^^

1. נוחות - כדאי להקפיד ולבחור עבור הילד משקפיים נוחים, שכן אם המשקפיים לא יהיו נוחים, הילד לא ירצה להרכיב אותם. יש למדוד מספר זוגות משקפיים עד לבחירה בזוג הנוח והמתאים ביותר לילד.

2. עיצוב - פרמטר לא פחות חשוב בבחירת המשקפיים לילד הוא עיצובם והיותם "עדכניים", כיוון שמדובר בגילאי הילדות. חשוב לתת לילד הרגשה שהוא מרכיב משקפיים מודרניים ברוח התקופה ולא משקפיים בסגנון מיושן. לסביבה החברתית בגילאים האלה השפעה רבה מאוד על עיצוב דמותו של הילד ועל תחושת הביטחון שלו. כיום יש מגוון עצום של דגמים וצורות משקפיים המתאימים לילדים. כדאי גם לשתף את הילד באופן מלא בתהליך בחירת המשקפיים, כך שיהיו לשביעות רצונו ובהתאם לטעמו.

3. עמידות - מומלץ לבחור משקפיים עמידים וחזקים שיוכלו לשמש את הילד גם במהלך משחקי כדור, רכיבה על אופניים ופעילויות ספורטיביות ואחרות. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי לעיתים תכונות כמו עמידות וחוזק של משקפיים יבואו על חשבון תכונות כמו עיצוב ויופי, ולכן כדאי לבחור ב"שביל הזהב" - במקרה זה בין עמידות לבין יופי.

4. מניעת שבר - במשחקי כדור ובפעילויות אחרות בהן עוסקים ילדים, עשויות עדשות משקפיים פשוטות להישבר ולגרום לחדירת רסיסים לעיני הילד; בכדי למנוע זאת, כדאי לבחור בעדשות איכותיות, גם אם מדובר בעלות גבוהה יותר.

5. אחסון המשקפיים - חשוב לצייד את הילד בנרתיק קשיח לאחסון המשקפיים, על מנת שאלו יישמרו כהלכה כאשר הילד מסיר אותן.

בדרך כלל ילדים צעירים מרכיבים משקפיים עם מספרים נמוכים, לכן בזמן פעילות ספורטיבית, רכיבה על אופניים ומשחקי כדור, ניתן להסיר את המשקפיים ולשמור אותם בתוך הנרתיק הקשיח. אין חשש לפגיעה בראייה שכן מדובר בלקות ראייה נמוכה. במקרים רבים, כדאי לרכוש שני זוגות משקפיים שונים - זוג אחד למשחקים, לים ולפעילות ספורטיבית (משקפיים פשוטים יותר) וזוג נוסף "חגיגי" ומעוצב יותר ליומיום ולשעות הפנאי.

^^עדשות מגע^^

התאמת עדשות מגע אינה תלויה בגיל הילד, אלא במידת הבגרות והאחריות שהוא מגלה. זאת, כיוון שהרכבת העדשות מחייבת שמירה על היגיינה (בפרט שטיפת ידיים) ומודעות לכך. כיום, ישנן עדשות מגע דקות (בעובי של פחות ממיקרון) והתחושה שלהן היא כמו של דמעה בעין. העדשות מותאמות לילדים והם יכולים לשהות איתן כ- 10-14 שעות ביום.

יעקב הלפרין הוא מנכ"ל רשת אופטיקה הלפרין.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני ובפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום