טיפול ותחזוקה של שיניים בילדים

(0)
לדרג

איזה צחצוח חשוב יותר ומתי להגיע לבדיקה אצל אורתודונט? 10 תשובות לשאלות הכי נפוצות בהקשר של שיניי ילדינו

מאת: ד"ר דרור איזנבוד

^^1. האם לטפל בשיני חלב או להמתין לצמיחת השינייים הקבועות?^^

שיני החלב הן השיניים חשובות ביותר וראויות לאותה רמת תחזוקה כמו בשיניים הקבועות, מכמה סיבות:

אם לא מטפלים בזמן בשיניים הפגועות מעט, הן נהרסות עוד יותר ואח"כ ידרשו טיפולים מסובכים ויקרים.

שיניים עם חורים (עששת) גורמות לכאבים. כשכואב לא אוכלים טוב ולא לועסים טוב את המזון, מה שעלול לפגוע בעיכול המזון ובהתפתחות הילד.

שן ראשונית לא מטופלת עלולה לגרום להתפתחות מורסה (אבצס), שתפגע באופן בלתי הפיך בנבט השן הקבועה (החבוק בין שורשי השן הראשונית), ותשנה את צורת השן הקבועה או את צבעה או תמנע את בקיעתה לחלל הפה.

שיני החלב מהוות 'שומר מקום' לשיניים הקבועות. כאשר שן ראשונית נהרסת ולא משוחזרת, היא מאבדת מגע עם השן הסמוכה לה, מה שגורם לתזוזה ולשינוי הצורה של קשת השיניים. אגב, במקרה של עקירה מתוכננת, הנחת מכשיר קטן הנקרא 'שומר מקום' פותרת את הבעיה.

הרס נרחב או עקירה מוקדמת של שן ראשונית עלולים לשבש את הסדר הקבוע והרצוי של הבקיעה (בקיעה מוקדמת או מאוחרת), לפגוע ביחסי הסגר שבין הלסתות וליצור מיקום לקוי של השיניים בפה, שיצריך בעתיד התערבות אורתודונטית (יישור שיניים).

בקיעת שן קבועה לפני ששורשיה סיימו להתפתח, עלולה להביא לאיבוד השן הקבועה.

^^2. מתי הכי חשוב לצחצח שיניים?^^

מומלץ לצחצח פעמיים ביום, חשוב בעיקר לפני השינה ובבוקר - לאחר ארוחת הבוקר.

^^3. מה מומלץ - צחצוח עם או בלי משחה והאם יש משחות מומלצות או מזיקות?^^

מה שחשוב הוא עצם ההברשה המכאנית וסילוק הרובד, ופחות המשחה. לכן, בתקופה הראשונה אין צורך להשתמש במשחה בכלל. בהמשך יש להקפיד להניח על המברשת רק כמות קטנה של משחה (בגודל גרגיר אפונה), כי בינקות הילדים בולעים ולא יורקים את המשחה.

כל משחות השיניים מכילות כיום פלואוריד, שעלול להזיק במקרה של בליעה. לכן, לילדים מומלצת משחה המכילה כמות פלואוריד מופחתת ובשוק קיימות משחות שיניים המותאמות לפי גיל הילד (כתוב על גבי האריזה). מעבר לגיל הילדות (גיל 13-14) ניתן להשתמש במשחות של מבוגרים.

^^4. מתי ללכת עם הילד לביקורת ראשונה אצל רופא שיניים?^^

הביקור הראשון נועד לערוך לילד היכרות עם סביבת המרפאה ולהפחית חרדות לעתיד. רצוי שהוא ייעשה במהלך השנה הראשונה או השנייה, כדי לאבחן גורמי סיכון מבעוד מועד (לפני צמיחת השיניים הראשונות). אח"כ, מומלצת תדירות ביקורים של אחת לחצי שנה עד שנה, על פי הצורך וההתפתחות. רצוי מאוד שהמפגש הראשון של הילד עם המרפאה לא יהיה בעקבות כאבי שיניים.

^^5. האם מציצת אצבע/מוצץ פוגעת בלסת/בשיניים?^^

למציצת מוצץ, אצבע או כל חפץ אחר יש השפעה מרחיקת לכת על מבנה הלסתות, השיניים, התפתחות הפנים, הנשימה, הבליעה והדיבור. עקב פעולת המציצה מופעל כוח רב של שרירי הפנים, הלשון והשפתיים, על גבי קשת השיניים העליונה והעצם המאחזת, לכיוון של הבלטתם החוצה.

באותו זמן, כוחות הפוכים פועלים על קשת השיניים התחתונה, לכיוון הטייה של השיניים פנימה. בעת סגירה מתקבל מעין 'חור' בין השיניים העליונות והתחתונות - הנקרא 'מנשך פתוח'. הלסת העליונה, שתוך כדי התפתחותה מתרחבת ויורדת כלפי מטה, אינה יכולה לבצע תנועות אלה, עקב הכוחות הנגדיים הפועלים עליה באמצעות המציצה. לפיכך, חללי האף אינם מתפתחים באופן טבעי ועלולה להתפתח נשימת פה, המובילה למבנה פנים מאורך ולשיבושי היגוי. הלשון נדחפת בעת המציצה קדימה והמצב הזה, שנשמר גם במנוחה ובדיבור, מביא להתפתחות הפרעת דיבור, המכונה 'שינשון'.

^^6. מה עדיף - מציצת אצבע או מוצץ?^^

מציצת מוצץ תמיד עדיפה. הגמילה ממנו קלה יותר מגמילה מאצבע, כי האצבע זמינה יותר וקשה להעלים אותה. לכן, מומלץ להיאבק בתופעה מינקות ולהמיר את מציצת האצבע במוצץ.

^^7. מהי הדרך הנכונה לגמילה ממציצה?^^

גמילה ממוצץ או אצבע חייבת להתבצע בצורה הדרגתית על ידי בעל מקצוע מיומן, כדי למנוע פגיעה רגשית בילד. השיטה המומלצת היא לכוון את הילד לבחור בגמילה מרצון ע"י שיחה "בגובה העיניים", בה מראים לו במראה את הנזקים שגרמה המציצה לפיו ולפניו. לפיכך, הגיל המומלץ הוא גיל בו ניתן לשבת ולשוחח עם הילד ברצינות, בדרך כלל סביב גיל 3-3.5 שנים, בהתאם לבגרותו של הילד.

לא מומלץ לנקוט בגישה אגרסיבית של מניעה בעזרת פלסטר, גרב, מרה, או פלטה. מבלי שהילד הבין והפנים את הנזקים שהמציצה גורמת, יש חשש שהוא יחזור למצוץ ברגע שאותם מחסומים ייעלמו.

^^8. האם יש הבדל משמעותי בין מוצץ אורתודנטי לבין מוצץ רגיל?^^

עד היום, מחקרים לא הצליחו להראות הבדלים משמעותיים בין המוצצים. כל מוצץ או חפץ המוחזקים קבוע בפה, הם בעלי השפעה מזיקה. מומלץ תמיד לנסות להשתמש במוצץ הקטן ביותר על מנת להפחית נזקים.

^^9. מתי נבדקים לראשונה אצל אורתודונט?^^

טיפול אורתודנטי נועד לטפל במבנה הפנים הלסתות והשיניים. מקובל לקיים בדיקה ראשונה אצל אורתודונט סביב גיל 7-8 עם בקיעת החותכות הקבועות, העליונות והתחתונות. יחד עם זאת, אם ההורים חשים בהפרעות מוקדמות יותר במבנה הפנים, הלסתות או השיניים, רצוי להגיע לבדיקה מוקדם יותר.

^^10. באיזה גיל מתחילים טיפול אורתודנטי?^^

במידה ומדובר בהפרעה במבנה הלסתות - ככל שמקדימים כך טוב יותר. במקרים קיצוניים, ניתן להתחיל טיפול אפילו בגיל 4-5. בבעיה של יישור שיניים בלבד, יש להמתין עד לבקיעת השיניים הקבועות, ולכן הטיפול יתחיל סביב גיל 10-11.

ד"ר דרור איזנבוד, מנהל היחידה לאורתודנטיה ומומי פנים מולדים, המחלקה לרפואת הפה והשיניים, הקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול אורתודנטי בניהולו של ד"ר איזנבוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום