יל"ד (יתר לחץ דם) רע

(0)
לדרג

הסיבוכים של יתר לחץ דם יכולים להרוג; ברוב המקרים, הסיבות להתפתחות המחלה אינן ידועות. אז איך ניתן להתגונן?

מאת: נעם שדה

האם אתם סובלים לאחרונה מכאבי ראש באזור הצוואר העליון, שמופיעים ככאב לוחץ או דופק? האם אתם שומעים מין רעש באוזניים או מרגישים מין חולשה כללית מוזרה? אולי שמתם לב שהראייה פתאום משתבשת או שבלי כל התראה מופיעה פתאום הפרעה קלה בתחושת שיווי המשקל? האם הריכוז שלכם הוא כבר לא מה שהיה פעם או שלפתע, באמצע היום, נופלת עליכם מין עייפות משונה?

יכול להיות שאין קשר בין התופעות הללו, יכול להיות שהן אינן מצביעות על איזושהי מחלה. אולם, כל הסימפטומים שהוזכרו לעיל הם תלונות היכולות להופיע באנשים עם לחץ דם גבוה. לא סתם קיימים הרבה סימני שאלה והרבה "אולי", בכל הקשור ליתר לחץ דם (יל"ד). הסיבוכים של יל"ד יכולים להביא להתקפי לב, אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות, שבץ מוחי, שטפי דם בעיניים, החמרה של כל גורמי הסיכון לטרשת עורקים, והרשימה עוד ארוכה. אבל רוב האנשים הסובלים מיל"ד, כלל אינם יודעים שהם חולים במחלה עד שהם מאובחנים. זאת ועוד, בקרב כ- 90% מהחולים הסיבה הספציפית ליל"ד איננה ידועה. כשמוסיפים למשוואה הזו את הנתונים של ארגוני בריאות בינלאומיים, על כך ששכיחות המחלה יכולה להגיע עד 20% באוכלוסיות מסוימות, ניתן להבין מדוע מכונה המחלה בקרב הרופאים, "הרוצח השקט".

מהו יתר לחץ דם

"יתר לחץ דם מוגדר כמצב של לחץ דם, הגבוה מערכים של 140/90 באוכלוסייה הבריאה, וגבוה מערכים של 130/80 בחולים סכרתיים ואלה עם מחלות לב או כלי דם", מסביר ד"ר ראוי רמדאן, מ"מ מנהל מחלקת נפרולוגיה ומנהל היחידה למעקב אחר מושתלי כליה, בקריה הרפואית רמב"ם. "מעבר להגדרה הזו יש גם קריטריונים אחרים, שמתאימים למחלות מסוימות אחרות ולפגיעות כליתיות, כמו אי ספיקת כליות או הפרשת חלבון גבוהה בשתן".

ד"ר רמדאן: "כאמור, התלונות של החולים ביל"ד מגוונות ואינן ספציפיות. לכן, יש הסובלים מהמחלה תקופה ממושכת ואינם באים להיבדק, כי אינם מעלים על דעתם שמדובר ביל"ד".

למה זה קורה?

קיימת אבחנה בין שני סוגים של יל"ד, המתבססת על הסיבות למחלה: 'יתר לחץ דם ראשוני' הנמצא אצל 92% מהסובלים מיל"ד, ו'יתר לחץ דם שניוני', המתקיים אצל 8% מהסובלים מהמחלה.

^^'יל"ד ראשוני'^^ - זהו אותו יל"ד שאצל רוב הסובלים ממנו, לא ידועה הסיבה הספציפית להתפתחותו. מעריכים שהוא מושפע מפעולות של מספר איברים ומנגנונים בגוף (מערכות העצבים המרכזית וההיקפית, שבה נכלל גם הגורם הנפשי, הלב, נפח הדם, כליות, כלי הדם, המערכת האנדוקרינית ועוד). הסיבות משתנות מאדם לאדם ויכולות לנבוע מאינטראקציה של הרבה מאוד גורמים, כולל נטייה מוקדמת (גנטית) לחלות ביל"ד.

^^'יל"ד שניוני'^^ - זהו יתר לחץ דם הנובע ממחלה אחרת (כמו מחלות כליה, מחלות כלי דם, מחלות אנדוקריניות, עודף קורטיזון) או כתוצאה מטיפול בתרופות (למשל: סטרואידים, גלולות למניעת היריון, תרופות מסוימות נוגדות דלקת ותרופות למניעת דחייה של איברים מושתלים).

איך מבררים האם יש לנו יתר לחץ דם?

ד"ר רמדאן: "כאמור, התלונות של החולים ביל"ד מגוונות ואינן ספציפיות. לכן, יש חשיבות גבוהה לבדוק לחץ דם במסגרת הבדיקות התקופתיות כאמצעי לאבחון המחלה. "במידה ובבדיקה מתקבלים ערכים גבוליים או גבוהים, יש לבצע את המעקב בתדירות גבוהה יותר (בין כל יום ועד כל מספר שבועות)".

איך מטפלים ביתר לחץ דם?

מידת הדחיפות והאינטנסיביות של הטיפול תלויה בשלושה גורמים:

1. חומרת יל"ד.
2. הימצאות גורמי סיכון לבביים ואחרים, כגון: עישון, השמנת יתר, סוכרת, חסר בפעילות גופנית, עודף שומנים בדם, פגיעה בתיפקוד הכליות, הפרשה גבוהה של חלבון בשתן, היסטוריה משפחתית של מחלת לב כלילית בגיל מוקדם.
3. פגיעה באיברי מטרה: לב, מערכת העצבים המרכזית, כליות, כלי דם, עיניים.

ד"ר רמדאן: "חשוב לציין, כי נוכחות סוכרת מגבירה מאוד את הסיכון של סיבוכים קרדיו-וסקולאריים ועל כן, יש לטפל ביל"ד אצל חולי סכרת בצורה יעילה כבר מעת האבחון".

קיימים שלושה סוגי טיפולים כדי לאזן את לחץ הדם, מהקל אל הכבד: טיפול המתבסס על שינוי אורח החיים, טיפול תרופתי ופתרונות פולשניים שהם נדירים יותר, כמו: צנתור עורקי הכליות, פתיחת היצרות בעורק הכליה ע"י בלון והשתלת תומכון, ביצוע מעקף לעורק כלייתי או ניתוח לכריתת גידול ביותרת הכליה.

עבור רבים מהחולים ביל"ד השינוי באורח החיים איננו מספיק. ד"ר רמדאן: "בחולה עם יל"ד גבוה במיוחד (140/100 ומעלה), מתחילים מיד בטיפול תרופתי, במקביל להמלצות על שינוי באורח חיים".

^^כמה סוגי תרופות צריך לקחת חולה ביל"ד גבוה, כדי לאזן את מצבו?^^

ד"ר רמדאן: "אנו משתדלים לתת את מינימום התרופות האפשרי. מתחילים עם אחת או שתיים ואח"כ מתאימים לפי התוצאות. מהספרות המקצועית ידוע שבממוצע, חולים זקוקים ל-3-4 תרופות שונות כדי להתאזן. כמובן, שאין זה אומר שאין חולים המתאזנים עם תרופה אחת או שתיים".

^^מה לגבי תופעות לוואי של התרופות?^^

"התרופות הנ"ל הינן בעלות תופעות לוואי פוטנציאליות לא מועטות. אבל תופעות הלוואי הן ברובן הפיכות - אם מקטינים את המינון או מפסיקים את התרופה. מכאן החשיבות של המעקב הרפואי וברוב המקרים ניתן להחליף את התרופה באחרת וכך למתן את תופעות הלוואי".

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום