הפרעות במפרק הלסת

(0)
לדרג

בתנועת הלסת מעורבים עצמות, שרירים, גידים ורצועות. פעולה לא מאוזנת של אחד המרכיבים הללו תגרום לכאב ולהגבלה בתפקוד

מאת: ד"ר נבות גבעול

כ-12% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מהפרעות במפרק הטמפרומנדיבולרי. תסמינים נפוצים הינם כאבים סביב האוזן, רגישות של הלסת התחתונה, קליקים ורעשים אחרים מהמפרק בזמן תנועה של הלסת התחתונה. כאבי ראש וכאבים בצוואר אף הם תופעה העלולה לנבוע מבעיות במפרק הלסת. שני מפרקים ומספר שרירים אחראים על תנועת הלסת התחתונה. המפרקים והשרירים עובדי בתיאום בזמן לעיסה, בליעה ודיבור.

המפרק הטמפרומנדיבולרי הינו אחד המפרקים המורכבים בגוף. שני המפרקים הממוקמים בשני צידי הגולגולת עובדים בתיאום ליצירת מגוון תנועות של הלסת התחתונה, כולל תנועה על ציר וגלישה. בתוך כל מפרק מצוי דיסק המשתתף אף הוא בהכוונה ופיקוח על תנועת הלסת. בתנועת הלסת מעורבים עצמות הלסת, הדיסק המפרקי וכן שרירים, גידים ורצועות. פעולה לא מאוזנת של אחד המרכיבים הללו תגרום לכאב ו/או להגבלה בתפקוד.

לעיתים לא קל להבדיל את כאבי המפרק מכאב שיניים או כאב אוזניים ולכן כדאי שרופא השיניים ורופאי א.א.ג. ישללו בעיות שינים או אוזניים.

מפרק הלסת: סיבות ותסמינים

מספר גורמים עלולים לגרום להפרעות במפרק הלסת. הבעיה יכולה להיות במפרק עצמו, בשרירים המפעילים אותו או בעיה משולבת. פעמים רבות ההפרעה אינה פשוטה לאבחון, ולכן לא פעם הטיפול מכוון למספר גורמים.

חלק מבעיות המפרק הינן תוצאה של מחלות פרקים, פריקות חוזרות או חבלות ללסת התחתונה. גורמים נוספים הם הרגלי שחיקה, הידוק ונקישה. מצבי דחק ומתח אף הם מגבירים את התסמינים.

סוגי טיפול

ישנן מספר דרכים לטיפול בבעיות במפרק הלסת, על פי מקור הבעיה וחומרתה. סוגי הטיפול נעים בין טיפולים שמרניים כטיפולים תרופתיים ופיזיותרפיה דרך שטיפות של המפרק ועד ניתוחי מפרק במידת הצורך. הטיפול עשוי להיעשות במספר שלבים תוך הערכת מצב בסוף כל שלב.

ד"ר נבות גבעול, המחלקה לכירורגיית פה ולסת, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פה ולסתות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום