מחלה גברית: סרטן הערמונית

(0)
לדרג

אחד מכל 6 גברים לוקה בסרטן הערמונית. לרגל יום המודעות שיחול ב-3 בספטמבר, פרופ' אבישי סלע מפרט אודות המחלה

מאת: פרופ' אבישי סלע

סרטן בבלוטת הערמונית הינו סוג הגידול השכיח ביותר בקרב גברים ונחשב לגורם התמותה השני מסרטן בקרב גברים. כ-218 אלף גברים צפויים להיות מאובחנים בארצות הברית כחולים במחלה בשנת 2007, ומעל 27 אלף גברים ימותו כתוצאה מהמחלה. באיחוד האירופי, צפויים מעל 200 אלף מקרים חדשים, ומעל 60 אלף מקרי מוות בכל שנה. מאחר ששיעור ההיארעות של סרטן הערמונית עולה עם הגיל, העלייה בתוחלת החיים של האוכלוסייה צפויה להביא לגידול במספר החולים בסרטן הערמונית. רק בישראל מתגלים מדי שנה כ-2,500 מקרים חדשים של סרטן ערמונית.

^^גורמי סיכון:^^

גיל - השכיחות עולה לאחר גיל 50 ועוד יותר לאחר גיל 65. נמצא, כי למעלה מ-80% ממקרי סרטן הערמונית מאובחנים בקרב גברים שגילם עולה על 65 ומעלה.

גזע - המחלה נפוצה פי 2 בגברים שחורים מאשר בלבנים.

גיאוגרפיה - המחלה שכיחה יותר בצפון אמריקה ובצפון-מערב אירופה ופחות שכיחה באסיה, אפריקה, מרכז אמריקה ודרום אמריקה.

תזונה - תזונה עתירה בשומנים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית ותזונה המורכבת ברובה מירקות, פירות ודגנים קשורה להפחתת הסיכון.

חשוב לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים, במיוחד לגברים מתחת לגיל 65 וניתן לעשות זאת באמצעות בדיקת דם המודדת את רמת ה-PSA (חלבון המיוצר על-ידי תאי הערמונית). בדיקה זו מסייעת בגילוי מוקדם של סרטן הערמונית, אולם אינה מספקת תשובה מוחלטת ועל כן חשוב לפנות לבדיקת ערמונית שגרתית אצל אורולוג. מנתונים עולה, כי כ-90% מהחולים יאובחנו עם מחלה מוגבלת לערמונית (מקומית) או אזורית; שיעור ההיוותרות בחיים עומד כיום על 93% ל-10 שנים, ו-77% ל-15 שנה. כאשר המחלה מאובחנת בשלב גרורתי, שיעור ההיוותרות בחיים ל-5 שנים עומד על 32%.

טיפולים קשים

הטיפול בסרטן ערמונית יכול להיות באמצעות קרינה, ניתוח, הורמונים, טיפול כימותרפי ושילובים שונים של מרכיבי הטיפול, בהתאם להתקדמות המחלה, מצבו הבריאותי הכללי וגילו של החולה. קיימת חשיבות לתמיכה נפשית במהלך הטיפול ואף להשתתפות במסגרת קבוצת תמיכה. התמיכה בחולה חשובה מכיוון שהטיפול המורכב בסרטן הערמונית עלול להיות מלווה בפגיעה באיכות החיים, ובמיוחד בתפקוד המיני של המטופלים.

בדומה למחלות סרטן אחרות, קיימת שונות רבה בהתנהגות הגידול. מה שברור הוא כי כאשר המחלה נשנית, מהלכה מתאפיין במהלך היכול להוביל להופעת גרורות גרמיות ופגיעה משמעותית באיכות חיי החולים; במצבים אלה הטיפול המומלץ כיום, במיוחד בחולים עם תלונות הקשורות למחלה, כולל תרופות כימותרפיות.

במשך השנים הטיפול במחלה הגרורתית אפשר שיפור באיכות חיי המטופלים ללא יכולת בהארכת תוחלת חייהם. אולם, המצב בשנת 2005, עם פרסום שני מחקרים אשר הוכיחו כי טיפול כימותרפי בתרופה טקסוטר האריך את חיי המטופלים תוך שיפור איכות חייהם. בעקבות כך אושרה התרופה לטיפול בסרטן ערמונית מפושט וגרורתי בארה"ב, אירופה ובישראל, בשילוב עם פרדניזון.

לחולים עם מהלך מהיר של המחלה, נוכחות גרורות באברים דוגמת כבד וריאות, ועם תלונות הקשורות למחלה רצוי להתחיל טיפול כימי. קיים מידע ראשוני התומך בהפסקת הטיפול לאחר השגת תגובה ויכולת להשיג הפוגה נוספת עם התחדשות פעילות המחלה.

המטרה: פיתוח תרופות

על אף התוצאות החיוביות עם הטיפול בטקסוטר, השליטה הממוצעת במחלה אינה ממושכת. על-כן, הגישה המחקרית היום בסרטן ערמונית עמיד לטיפול הורמונאלי מתמקדת במספר מישורים:

לנסות למצוא שילובים של תרופות חדשות ממוקדות, תרופות עם פעילות מטבולית, חיסונית, הורמונאלית ועוד.

לפתח תרופות כימיות נוספות תוך התמקדות גם בחולים אשר מחלתם הוחמרה לאחר טיפול כימי בטקסוטר.

פיתוח שילובים תרופתיים.

השאיפה בטיפול בחולים עם סרטן הערמונית היא לנסות ולבדוק האם בדומה להארכת חיים בשלב מתקדם של המחלה באמצעות טיפול כימותרפי, ניתן יהיה לרפא חלק מהחולים בשלבים מוקדמים יותר של המחלה. לכן, מתבצעים כיום מחקרים של מתן שילובים הורמונאליים וכימיים לחולים עם מחלה ממוקדת לערמונית, בשילוב עם טיפול מקומי כטיפול קרינתי או ניתוח.

מטרת הרופאים והחוקרים במחלת סרטן הערמונית היא למצוא את השיטה הטיפולית האולטימטיבית על-מנת למגר את המחלה, אולם, אנו עדיין רחוקים ממימוש מטרה זאת. תוצאות הטיפול הטובות בטקסוטר בסרטן הערמונית מהוות את הצעד הראשון להפוך את הטיפול בסרטן הערמונית לטיפול כרוני, בדומה ליתר לחץ דם או סוכרת, צעד אשר יאפשר חיים ארוכים וטובים יותר למטופלים באמצעות טיפול.


פרופ' אבישי סלע הוא מנהל מחלקה אונקולוגית במרכז הרפואי אסף-הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום