אכלני לילה

(0)
לדרג

מחקרים קליניים מראים כי תסמונת אכילת לילה הינה תגובה למתח, ושכיחותה עולה עם עלייה במשקל. "מחכים לרדת החשיכה"

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

בשנים האחרונות ישנה התעניינות מחודשת בקשר שבין הפרעות אכילה והשמנת יתר. ישנם אנשים שנוהגים לאכול בלילה באופן מוגזם גם לאחר ארוחת הערב, או שרק קופצים לראות "מה יש במקרר" כאשר הם מתעוררים במקרה משנת הלילה שלהם. אנשים שחייהם סובבים סביב האוכל בשעות הערב המאוחרות, הם בסיכון גבוה לא רק להשמנה, אלא גם להתמכרות לחומרים ממכרים. שילוב ייחודי של הפרעת אכילה, הפרעת שינה והפרעת מצב רוח גורם ל-1.5% מהאוכלוסייה לבלוס כמויות מזון גדולות דווקא עם רדת החשיכה.

הארוחה אחרי ארוחת ערב

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב קובע, כי מי שנהנה מסעודות ליליות נמצא בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר, וגם להתמכרות לחומרים ממכרים. במחקר זה נמצא גם כי "תסמונת אכילת לילה" נפוצה הרבה יותר בקרב אנשים שמטופלים במרפאות פסיכיאטריות, מאשר בקרב האוכלוסייה הכללית. המחקר נערך בקרב 399 מטופלים פסיכיאטריים שלא נזקקו לאשפוז בבתי חולים, והסתפקו בביקורים תכופים במרפאות החוץ. החוקרים גילו כי 12.3% מהם ענו לקריטריונים של אכילה לילית בלתי נורמלית - בהשוואה ל-1.5% באוכלוסייה הכללית.

"זהו המחקר הראשון שבוחן את הקשר בין מצבים פסיכיאטריים לבין תסמונת אכילת לילה", ציינה ג'ניפר ד. לונדגרן, ראש צוות המחקר שפורסם בגליונו של כתב העת American Journal of Psychiatry. לדבריה, "תסמונת אכילת לילה בדרך כלל מקושרת עם לחץ נפשי ועם דיכאון, ולכן רצינו לבחון בצורה מדויקת מה השכיחות שלה בקרב אוכלוסייה של מטופלים פסיכיאטריים". המימון למחקר הגיע, בין היתר, מהמכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב ומהמכון הלאומי למחקר מחלות מערכת העיכול והכליות.

כל משתתף במחקר קיבל שאלון מפורט, שנועד לנתח את הרגליו: הרעב שלו, ההשתוקקות שלו לאוכל, מספר הקלוריות שהוא צרך לאחר ארוחת הערב, נדודי השינה שהוא סובל מהם ושעות ההתעוררות שלו. משתתפים שקיבלו נקודות מעבר למספר מסוים שקבעו החוקרים, הוזמנו לראיון מקיף.

כל מי שהוזמן לראיון עבר בחינה מקיפה, ובסופה תויג כסובל מ"תסמונת אכילת לילה", אם ענה לשני קריטריונים: הראשון - הוא התעורר לפחות שלוש פעמים בשבוע באמצע הלילה וסעד את לבו. השני - הוא נהג לאכול בקביעות מנות מזון גדולות לאחר ארוחת הערב. יותר מ-50% מאלו שנמצא כי הם סובלים מהתסמונת, הוגדרו גם ככאלו שלוקים בהשמנת יתר קיצונית.

מזה זמן מה ניתן מעט דגש על האפשרות כי דפוסים לא נורמטיביים של אכילה עשויים להוביל להשמנת יתר. כעת חל שינוי בתפיסה זו ונראה כי שתי הפרעות אכילה קשורות להשמנת יתר: הראשונה כוללת - בולמוסי רעב והתקפי זלילה (Binge Eating Disorder) והשנייה היא "תסמונת אכילת לילה".

תגובה למתח

תסמונת אכילת לילה תוארה לראשונה בשנות ה-50 על ידי סטוקארד וגרייס, כהפרעה המשלבת מאפיינים של "אנורקסיית בוקר" יחד עם נדודי שינה. מחקרים קליניים חשפו כי היא מופיעה בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר בדרך כלל במהלך תקופות של מתח בחיים, ודועכת עם הקלת המתח.

מחקרים שבדקו את שכיחות ההפרעה באוכלוסייה, מצאו כי היא נוכחת בשיעור של 1.5%, וכי שכיחותה עולה עם העלייה במשקל. אנשים המקבלים טיפול תרופתי או תזונתי להשמנת יתר סובלים ממנה בשיעור של 10%. מטופלים שעברו ניתוח כירורגי לטיפול בהשמנה כבר סובלים ממנה בשיעור של 25% (ובמילים אחרות: רבע מהם סובלים ממנה).

חיים בלילה

מרבית הידע על תסמונת אכילת לילה מתבסס על מחקרם של בירקטווד ועמיתיו, שהשוו בין שתי קבוצות של אנשים הסובלים מהשמנת יתר: קבוצה המאופיינת בתסמונת אכילת לילה, וקבוצת ביקורת. נמצא כי צריכת המזון של אכלני לילה שמנים היתה גדולה הרבה יותר מזו מזו של קבוצת הביקורת (2,930 קלוריות מול 2,334 בלבד). נוסף על כך נמצאו הבדלים דרמטיים בשעות האכילה של חברי שתי הקבוצות. בשעה 18:00 סיימו חברי קבוצת הביקורת כבר 74% מצריכת הקלוריות היומית שלהם, באותו זמן בדיוק הספיקו אכלני הלילה לאכול רק 37% ממזונם היומי.

בקבוצה הביקורת פחתה האכילה במהלך הערב, בעוד שצריכת המזון של אכלני הלילה המשיכה בקצב מהיר עד אחרי חצות. בפרק הזמן שבין 20:00 בערב עד 6:00 בבוקר, אכלני הלילה צרכו 56% מצריכת הקלוריות שלהם, זאת בהשוואה ל-15% שצרכו אנשים בקבוצה השנייה.

המחקר הצביע גם על הבדלים במצב הרוח בין שתי הקבוצות. נראה כי מצב רוחם הממוצע של אכלני הלילה היה נמוך יותר באופן מובהק מהשמנים בקבוצה השניה. בנוסף, אכלני הלילה סבלו מהפרעות שינה, כך שהם התעוררו 3.6 פעמים בממוצע בלילה (זאת לעומת 0.3 פעמים בלבד בקבוצת הביקורת). מחצית ממקרי ההתעוררות בקרב אכלני הלילה לוו באכילה, זאת לעומת היעדר אכילה בהתעוררויות הלילה בקבוצת הביקורת.

הטיפול המקובל כיום בתסמונת הוא שילוב של טיפול רפואי בהפרעת השינה (בדרך כלל במעבדת שינה, על ידי רופא מומחה), יחד עם טיפול פסיכולוגי (שמתייחס לגורמי המתח ומצב הרוח הירוד שחווה האדם).

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, ומנהלת מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר ובפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום