ילדים חריגים יוצאים מהמסגרת

(0)
לדרג

התמיכה בילדים בני 3-4 בעלי צרכים מיוחדים, המשולבים בחינוך רגיל - הופסקה. ההורים זועמים ומקימים משמרת מחאה

מאת: מערכת zap doctors

אוטיזם שייך לקבוצת לקויות התפתחות הנקראות "הפרעות התפתחות נרחבות". הפרעות אלה מאופיינות בקושי בתפקוד חברתי, תקשורתי והתנהגותי. לקות זו פוגעת ביכולתו של האדם עם אוטיזם לקלוט מסרים מן הזולת ולפתח קשרים הדדיים תקינים. היא נגרמת בשל ליקוי בפעילות המוח והיא קיימת לכל אורך החיים.

ילדים אוטיסטים וילדים בעלי צרכים מיוחדים, מסוגלים להשתלב במערכות חינוך רגילות באופן מוחלט ופעיל, אך זקוקים לסיוע וליווי בגן. ילדים אלו מקבלים סיוע מסוג סייעת במשך שנים, ולומדים בהצלחה בגנים עירוניים רגילים. תקופה זו מאפשרת להם את הבסיס להשתלבותם העתידית בחברה הישראלית. השתלבות בגיל הרך היא חיונית כדי לאפשר לילד המשך מוצלח במערכת החינוך הרגילה, מבלי להזדקק לשירותי המדינה בבגרותם.

למרות חשיבות הדבר, משרד החינוך החליט שלא לספק שרותי תמיכה וסיוע לילדים בגילאי 3-4 שהוריהם מבקשים לשלבם בחינוך הרגיל. לא זו בלבד, משרד החינוך אף מונע מההורים לצרף ולממן סייעת פרטית לילדיהם. הורי הילדים זועמים ומוחים על ההחלטה ולכן החל ממחר (יום שישי, ה-24.8.07) הם יקיימו משמרת מחאה מול ביתה של שרת החינוך פרופ' יולי תמיר. משמרת המחאה תתקיים בכל יום בשעות 16:00-22:00, עד מועד פתיחת שנת הלימודים.

לדברי ההורים, נותרו עוד 10 ימים לפתיחת שנת הלימודים וגורלם של למעלה מ-300 ילדים בגילאי 3-4, בעלי צרכים מיוחדים נותר בעלטה. רבים מהם כנראה ייפלטו בתחילת שנת הלימודים הקרובה ממערכת החינוך, בעקבות החלטה שנתקבלה במשרד החינוך.

"פסק זמן"

לטענת ההורים, משרד החינוך בראשות פרופ' יולי תמיר מזניח מאות ילדים ושולח אותם "לגלות", עם הגיעם לגיל 3 עד גיל 5. לאחר "פסק זמן" תמוה של שנתיים שלא יאפשר קידום ואפילו יגרום לרגרסיה, יוכלו הילדים לחזור (לכאורה) ולהשתלב במסגרת חינוכית רגילה. הורי הילדים בשיתוף עם מספר עמותות ניסו למנוע החלטה זו על ידי עתירה לבג"ץ, אשר קבע, כי אין הוא מתערב בשיקולי משרד החינוך.

לדברי רויטל, אמא לילד בעל לקות: "מדובר בהחלטה שערורייתית וקשה. זורקים את הילדים ממסגרת החינוך הרגילה ורק בגיל 5 מאפשרים לנו להחזיר אותם למסגרת זו, השנתיים הללו מהוות חלון הזדמנויות לילדים, בהן הם ייקבעו התנהגות חריגה וכבר לא יוכלו לחזור למסגרת החינוך הרגילה. גילאי 3-4 הינם הגילאים החשובים ביותר בהם מוחם ותפקודם של הילדים מתעצבים על פי סביבתם ועל פי החינוך אותם הם מקבלים. בהחלטה זו ובהינף יד, משרד החינוך חורץ גורלם של מאות ילדים להעצמת הלקות, באופן שיפריע להם בעתיד להוות חלק אינטגראלי מהחברה".

לדבריה, "באי שילובם של ילדינו בגנים הרגילים, אנו משדרים מסר קשה לילדים בעלי ההתפתחות התקינה: מסר של ניכור, חוסר סובלנות וקבלת השונה. אני קוראת לא רק להורים לילדים בעלי לקויות, אלא לכל אדם במדינה, המאמין כמוני שחברה מתוקנת לא יכולה 'להקיא' את החריגים מתוכה, לבוא ולתמוך במאבק".

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום